Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-22, 19:15
  #1
Medlem
Hej!

jag undrar över en grej, och det är hur man idag kan se hur evolutionen förändrat hajarna, valarna och fåglarna? Man säger ju att djur har anpassat sig till olika miljöer och liv. Människan har väl anpassats till varma klimat genom att bilda mer pigment i cellerna, men djur då? Hur kan man se hur evolutionen förändrat hajarna, valarna och fåglarna då?

Har det ngt med näbbarna hos fåglar? Tänderna hos hajar osv?
Citera
2013-08-23, 00:10
  #2
Medlem
Hur kan man se det hos fåglar då? Är det samma princip?
Citera
2013-08-23, 07:51
  #3
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudolf92
Hej!

jag undrar över en grej, och det är hur man idag kan se hur evolutionen förändrat hajarna, valarna och fåglarna? Man säger ju att djur har anpassat sig till olika miljöer och liv. Människan har väl anpassats till varma klimat genom att bilda mer pigment i cellerna, men djur då? Hur kan man se hur evolutionen förändrat hajarna, valarna och fåglarna då?

Har det ngt med näbbarna hos fåglar? Tänderna hos hajar osv?

Kolla på länkad föreläsning av biologen Ken Miller:

http://www.youtube.com/watch?v=JVRsWAjvQSg

Han beskriver bland annat val-djur.

Bör påpekas att Ken Miller är katolik.
Citera
2013-08-23, 08:02
  #4
Medlem
Det är ju inte egentligen att "djuren anpassar sig" så plötsligt växer det ut mer tänder från alla hajars käft, utan det föds t.ex en haj med onormalt många tänder (vad vi skulle kalla en missbildning), men oj då, den hajen var mycket bättre på att döda sina offer och överlevde betydligt bättre, och fick på så sätt skit många ungar osv, den var bättre helt enkelt, vilket ger mer ättlingar, som sen blandar ut dessa nya gener i världen.

Eller har jag fått allt om bakfoten?
Citera
2013-08-23, 08:06
  #5
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddeax
Det är ju inte egentligen att "djuren anpassar sig" så plötsligt växer det ut mer tänder från alla hajars käft, utan det föds t.ex en haj med onormalt många tänder (vad vi skulle kalla en missbildning), men oj då, den hajen var mycket bättre på att döda sina offer och överlevde betydligt bättre, och fick på så sätt skit många ungar osv, den var bättre helt enkelt, vilket ger mer ättlingar, som sen blandar ut dessa nya gener i världen.

Eller har jag fått allt om bakfoten?

Nej det var nog en lagom lättbegriplig förklaring till trådskaparen

Men det behöver ju inte ens vara så att hajen har onormalt många tänder utan bara tillhör den del av populationen hajar som har flest tänder.
Citera
2013-08-23, 10:49
  #6
Medlem
Så det har med mutationer att göra?
Citera
2013-08-23, 13:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudolf92
Så det har med mutationer att göra?

Ja det måste det väl ha, kan inte bara hända, typ som om en vacker dag vaknar en delfin men så plötsligt var den en haj?

Tycker dem flesta mutationer är ganska logiska. T.ex apor som började vandra på plan mark och fält, plötsligt föddes en med någon mutation som fick honom att gå på 2 ben istället för alla 4. Han kunde lättare se rovdjur som gömde sig i vassen då han hade bättre uppsikt. Han överlevde otroligt mycket lättare och fick många barn, detta fortsatte och små mutationer hit och dit vilket tillslut resultera i människan.

Det jag inte kan förstå var den första mutationen som fick djur att gå på land. Plötsligt föds en fisk med lungor? och kan föröka sig själv? Kan inte ha varit sån slump att en hane och hona fick samma mutation under samma tid i samma område och började skaffa ungar.

En annan svår gåta är fåglar, har försökt tänka att gnagare blev ekorrar som blev flygekorrar som blev fåglar, men hur börjar den få fjädrar, och vingar med fjädrar på osv. Galet mycket som måste ha hänt, och lång tid måste det ha tagit.

Ganska intressant ämne

Edit:
Nu känner jag mig dum så in i h*lvete. Såklart föddes en fisk med lungor men bodde kvar i havet som dagens sälar, valar eller delfiner, en vacker dag blev en missbildad och kunde ta sig fram på land. TADAA. Fortfarande osäker på fåglar dock..
__________________
Senast redigerad av luddeax 2013-08-23 kl. 13:05.
Citera
2013-08-23, 15:25
  #8
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddeax
Ja det måste det väl ha, kan inte bara hända, typ som om en vacker dag vaknar en delfin men så plötsligt var den en haj?

Tycker dem flesta mutationer är ganska logiska. T.ex apor som började vandra på plan mark och fält, plötsligt föddes en med någon mutation som fick honom att gå på 2 ben istället för alla 4. Han kunde lättare se rovdjur som gömde sig i vassen då han hade bättre uppsikt. Han överlevde otroligt mycket lättare och fick många barn, detta fortsatte och små mutationer hit och dit vilket tillslut resultera i människan.

Det jag inte kan förstå var den första mutationen som fick djur att gå på land. Plötsligt föds en fisk med lungor? och kan föröka sig själv? Kan inte ha varit sån slump att en hane och hona fick samma mutation under samma tid i samma område och började skaffa ungar.

En annan svår gåta är fåglar, har försökt tänka att gnagare blev ekorrar som blev flygekorrar som blev fåglar, men hur börjar den få fjädrar, och vingar med fjädrar på osv. Galet mycket som måste ha hänt, och lång tid måste det ha tagit.

Ganska intressant ämne

Edit:
Nu känner jag mig dum så in i h*lvete. Såklart föddes en fisk med lungor men bodde kvar i havet som dagens sälar, valar eller delfiner, en vacker dag blev en missbildad och kunde ta sig fram på land. TADAA. Fortfarande osäker på fåglar dock..
Fåglarnas förfäder var reptiler.
Citera
2013-08-23, 19:50
  #9
Moderator
najass avatar
Kreationist-tjafs raderat. Varningar fortsättningsvis

/mod
Citera
2013-08-23, 23:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Fåglarnas förfäder var reptiler.
Närmare bestämt var de en sorts dinosaurier som kallas theropoder.
Citera
2013-08-24, 13:48
  #11
Medlem
Theropoder? Är inte fåglarna släkt med de stora flygödlorna snarare?
Citera
2018-08-19, 19:19
  #12
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Uråldrig 10 miljoner år gammalt valskelett uppgrävt i Krimhalvön
Citat:
The skeleton of an ancient whale was unearthed by archeologists in Crimea, Russia as they were examining a future railroad site. The animal lived in a sea which disappeared 10 million years ago. The spine and ribs of a Cetotherium (Latin for ‘whale beast’), an extinct relative of modern whales, were discovered on the Kerch Peninsula as archeologists were examining land designated for railroad construction, local media reported on Friday.

The prehistoric creature was about five meters (16.5 feet) long. The discovery is not surprising, considering that the site was once deep underwater, at the heart of what was the Sarmatian Sea. “The sea eventually became land,” Sergey Yazikov, a researcher at the Archeology Institute of the Russian Academy of Sciences told local media. Dmitry Startsev from the Crimean University’s zoological museum said the remains are quite unique. “All fragments are part of a single specimen. Such discoveries don’t happen often. The structure of the bone tissue is highly visible.”
https://www.rt.com/news/436319-whale-fossil-crimea-sea/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback