Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2013-08-26, 01:32
  #97
Medlem
Snälla förstör inte tråden genom att spåra med; "Öh hehehe potatis"
Kom med något vettigt istället.
Citera
2013-08-26, 16:46
  #98
Medlem
Giggis avatar
Varför hittade inte jag detta??!! Jag har arbetat i huset i flera år då mitt företag hade kontor där. Från vårt kontor gick det en gammal pigtrappa från köket upp till vinden vilket kanske kan förklara eluttagen där uppe. Utrymmet kan ha används som pigbostad förr i tiden och byggts om till vindsförråd i "modern" tid.

Det har legat en reklambyrå i huset, men det var nog inte under 80-talet utan tio år senare.
Citera
2013-08-26, 17:47
  #99
Medlem
Om man vill hitta äldre fotografier på en plats eller en byggnad är Riksantikvarieämbetets tjänst Kringla oftast väldigt bra.
http://www.kringla.nu/kringla/
Citera
2013-08-26, 18:11
  #100
Medlem
Avva66s avatar
Hittade detta, om det nu inte redan postats:

Citat:
Kebs Industrier Larm och Teleinstallationer 1966-68

http://www.nercia.se/download/18.556...niker__222.pdf
Citera
2013-08-27, 15:43
  #101
Medlem
El Capitanos avatar
Väldigt kul tråd, maskinen och folien tycks ju vara relativt klarlagt. Maskinen är alltså för ljusreklam och folien något slags störningsskydd för maskinen. Frågan är då istället tidningsartiklarna och texten, vilket är väldigt underligt. Men jag undrar hur användningen av den där maskinen gått till - det verkar ju vara manuell skötsel med olika knappar att trycka på, och får att byta reklambuskap måste någon gå upp där och fysisk byta hålkort - eller vad man nu använt.

Kan det således vara så att det funnits någon operatör av den där maskinen, som kanske också haft rummet som ett slags krypin. Personen har förstås inte haft det som enda uppgift utan det kan ha varit någon vaktmästare eller liknande. Någon person bör väl ha haft ett ansvar för maskinens skötsel, och denne har därmed även haft tillgång till rummet. Att denne satt upp bilder på kvinnor till exempel, eller annat skoj från kvällspressen kanske är någon slags primitiv, tonårsmässig, inredning i brist på annat. Folien kanske inte var så kul att glo på. Tidningarna tycks ju stämma med tiden för när maskinen borde varit aktuell.
Citera
2013-08-27, 17:30
  #102
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Väldigt kul tråd, maskinen och folien tycks ju vara relativt klarlagt. Maskinen är alltså för ljusreklam och folien något slags störningsskydd för maskinen. Frågan är då istället tidningsartiklarna och texten, vilket är väldigt underligt. Men jag undrar hur användningen av den där maskinen gått till - det verkar ju vara manuell skötsel med olika knappar att trycka på, och får att byta reklambuskap måste någon gå upp där och fysisk byta hålkort - eller vad man nu använt.

Kan det således vara så att det funnits någon operatör av den där maskinen, som kanske också haft rummet som ett slags krypin. Personen har förstås inte haft det som enda uppgift utan det kan ha varit någon vaktmästare eller liknande. Någon person bör väl ha haft ett ansvar för maskinens skötsel, och denne har därmed även haft tillgång till rummet. Att denne satt upp bilder på kvinnor till exempel, eller annat skoj från kvällspressen kanske är någon slags primitiv, tonårsmässig, inredning i brist på annat. Folien kanske inte var så kul att glo på. Tidningarna tycks ju stämma med tiden för när maskinen borde varit aktuell.

Helt riktigt, det brukade även finnas en hålkortsstans i anslutning till såna här maskiner där man manuellt stansade ut hålremsan tecken för tecken. Det brukade finnas någon som pysslade med det.

Denna typ av hålremsor för ljusreklam skall inte förväxlas med den typ av hålremsor som bygger på ett kodsystem (RS-244 tex.) som var vanliga i telexmaskiner, äldre datorer, CNC-maskiner, etc.

Synd att det inte sitter en hålremsa (snarare hålband) i maskinen på bilderna, då hade det varit mycket enklare för alla att förstå dess funktion.

Den här maskinen kommer från en tid som i vissa avseenden var rikare än idag. Antagligen hade nog han/hon som en gång skötte maskinen kanske lite mer tid över till annat än vad som skulle vara fallet idag. Som att sätta upp lite kul bilder på metallfolien.
Citera
2013-08-28, 12:17
  #103
Medlem
Kul tråd!

Den vita prylen ovanpå maskinen hör inte till, det är ett skydd för spisar, ifall någon mot förmodan inte visste det.
Citera
2013-08-28, 13:19
  #104
Medlem
Min först tanke var att det kan ha varit någon som tryckt tidningar under krigstiden med tanke på Sovjet-artikeln och Reagan, men sen när man ser alla bilder på kvinnorna så föll ju den teorin.. Men vilket roligt fynd, och vilket detektivarbete från alla
__________________
Senast redigerad av Capulca 2013-08-28 kl. 13:26.
Citera
2013-08-30, 11:59
  #105
Medlem
mishimas avatar
OT och trams raderat.

/mod
Citera
2013-09-10, 12:39
  #106
Medlem
The BlaBlas avatar
Hej!

Vilken kul tråd måste jag säga . Undrar bara hur "holmium och El Capitano" kan så mycket om den här maskinen.
Är det något ni stött på i arbetslivet? När slutade man användningen av en sådan maskin?
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback