Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Danskt förslag om gratis heroin till fler missbrukare

flashback.se

Statligt utdelat gratisheroin har minskat brottsligheten i Danmark. Nu vill den ansvariga myndigheten, Sundhedsstyrelsen, utvidga projektet och även dela ut läkarordinerat heroin till de som röker heroin.

Läs hela artikeln
2013-08-22, 16:18
  #13
Medlem
Nazists avatar
Härligt, hade jag varit dansk medborgare så hade jag alltså inte bara behövt betala för all den sociala kostnad dessa pundarjävlar innebär, jag ska även rakt av betala för deras konsumtion. Fint det. Var kan jag som danskt fetto skriva upp mig för gratis hemleverans av kebabpizza till frukost? Var kan jag som dansk alkis skriva upp mig för inträde till statliga gratispubar? Var kan jag som dansk porrmissbrukare skriva upp mig för ett kostnadsfritt Brazzers-account?

Börjar du punda så är det du som ska lida ekonomiskt och på andra vis, ingen annan. Ifall träskfolket begår inbrott för att sörja för deras livsstilsval så finns det massvis med duktiga poliser som kan haffa dig på bar gärning, och om det inte går att få tag på alla som gör just detta så kan man lägga mer resurser på att fånga asen, istället för att lägga motsvarande summa på att förse dem med kostnadsfritt heroin.

Citera
2013-08-22, 16:23
  #14
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazist
Härligt, hade jag varit dansk medborgare så hade jag alltså inte bara behövt betala för all den sociala kostnad dessa pundarjävlar innebär, jag ska även rakt av betala för deras konsumtion. Fint det. Var kan jag som danskt fetto skriva upp mig för gratis hemleverans av kebabpizza till frukost? Var kan jag som dansk alkis skriva upp mig för inträde till statliga gratispubar? Var kan jag som dansk porrmissbrukare skriva upp mig för ett kostnadsfritt Brazzers-account?

Börjar du punda så är det du som ska lida ekonomiskt och på andra vis, ingen annan. Ifall träskfolket begår inbrott för att sörja för deras livsstilsval så finns det massvis med duktiga poliser som kan haffa dig på bar gärning, och om det inte går att få tag på alla som gör just detta så kan man lägga mer resurser på att fånga asen, istället för att lägga motsvarande summa på att förse dem med kostnadsfritt heroin.

Läste du mitt inlägg?? Det kostar mer att inte ge heroinister gratis H... Och hade man bara sålt heroinet till självkostnadspris, så hade folk haft råd att köpa det ändå! Det är ju knappt någon som går omkring och gör brott för att ha råd med nikotin, och detta trots att nikotinet INTE säljs till självkostnadspris utan tvärtom säljs med en sadistisk skatteprocent...
Citera
2013-08-22, 16:48
  #15
Medlem
Nazists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Läste du mitt inlägg?? Det kostar mer att inte ge heroinister gratis H... Och hade man bara sålt heroinet till självkostnadspris, så hade folk haft råd att köpa det ändå! Det är ju knappt någon som går omkring och gör brott för att ha råd med nikotin, och detta trots att nikotinet INTE säljs till självkostnadspris utan tvärtom säljs med en sadistisk skatteprocent...

Det handlar inte om pengar, det handlar om principer. Jag håller dock inte ens med dig om ditt ekonomiska argument heller. Du verkar inte ta in andra parametrar och likt de flesta missbrukare missar du den långsiktiga effekten. Jag tänker för övrigt inte ens debattera det hela, mina skattepengar ska inte gå till gratis heroin åt pundaräckel.

Jag är helt på det klara med att heroin kan få säljas på ICA till vilket pris marknaden än sätter, men då ska all jävla statlig missbruksvård och alla andra instanser relaterade till "vård" för pundarjävlar försvinna från skattesedeln. Din injektion, ditt problem, dina pengar - jag tänker inte sörja för dina destruktiva val i livet. Nu är fallet inte så i välfärdsstatens västeuropa så då ska idioterna buras in i ett kallt fängelse där det enda de kan injicera/röka/whatever är döda råttor. Så vill jag ha det, för det är vad som är rättvist.
Citera
2013-08-22, 16:52
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nazist
Härligt, hade jag varit dansk medborgare så hade jag alltså inte bara behövt betala för all den sociala kostnad dessa pundarjävlar innebär, jag ska även rakt av betala för deras konsumtion. Fint det. Var kan jag som danskt fetto skriva upp mig för gratis hemleverans av kebabpizza till frukost? Var kan jag som dansk alkis skriva upp mig för inträde till statliga gratispubar? Var kan jag som dansk porrmissbrukare skriva upp mig för ett kostnadsfritt Brazzers-account?

Börjar du punda så är det du som ska lida ekonomiskt och på andra vis, ingen annan. Ifall träskfolket begår inbrott för att sörja för deras livsstilsval så finns det massvis med duktiga poliser som kan haffa dig på bar gärning, och om det inte går att få tag på alla som gör just detta så kan man lägga mer resurser på att fånga asen, istället för att lägga motsvarande summa på att förse dem med kostnadsfritt heroin.


Och du är uppenbarligen dum i huvudet om du tror att läkemedelsframställt heroin är dyrare för staten än vad det skulle kosta att betala poliserna (och poliserna skulle inte stoppa alla brott iaf)

Heroin är varken dyrt eller svårt att framställa. Morfinet man använder framställs ur en växt som inte är svårodlad eller dyr. Ättiksyraanhydrid och saltsyra som används för att omvandla morfinet till heroin är inte dyrt heller. Den enda anledningen till att heroin på gatan kostar mer än 100kr grammet är för att det är olagligt och för att det går genom massor av mellanhänder.
Jag garanterar att sjuksystrarna som är där och ger ut doserna (om det nu är så det fungerar) kostar mer i löner än vad själva heroinet kostar.

Sen kan man väl diskutera om det inte vore bättre att försöka hjälpa knarkarna att sluta knarka istället, men vill man inte sluta så kommer man inte sluta. Hur mycket staten än försöker straffa och tvinga.
Citera
2013-08-22, 17:00
  #17
Medlem
Energis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Danskarna har ju tappat det helt! Är det inte bättre att knarkarna får vård istället? Men danskarna vill rädda ekonomin för de "drabbade" istället för att ta kostnaden för att hjälpa knarkarna. Fy fan vad illa!

Fast det är ju inte troligt att det går igenom ändå. Även i Sverige så finns det förvirrade människor som försöker göra verklighet av sina fantasier om ett knarkparadis.


Citat:
Ursprungligen postat av Nazist
Härligt, hade jag varit dansk medborgare så hade jag alltså inte bara behövt betala för all den sociala kostnad dessa pundarjävlar innebär, jag ska även rakt av betala för deras konsumtion. Fint det. Var kan jag som danskt fetto skriva upp mig för gratis hemleverans av kebabpizza till frukost? Var kan jag som dansk alkis skriva upp mig för inträde till statliga gratispubar? Var kan jag som dansk porrmissbrukare skriva upp mig för ett kostnadsfritt Brazzers-account?

Börjar du punda så är det du som ska lida ekonomiskt och på andra vis, ingen annan. Ifall träskfolket begår inbrott för att sörja för deras livsstilsval så finns det massvis med duktiga poliser som kan haffa dig på bar gärning, och om det inte går att få tag på alla som gör just detta så kan man lägga mer resurser på att fånga asen, istället för att lägga motsvarande summa på att förse dem med kostnadsfritt heroin.


Enligt artikeln så ökade hälsan för missbrukarna, färre blev hemlösa och brottsligheten minskade. Om en missbrukare inte behöver bekymra sig över hur han ska få tag i nästa dos, så kan han lägga mer tid på att styra upp sitt liv. Sen så får dom ju såklart vård samtidigt.

Vad tror ni kostar samhället mest pengar? En missbrukare som får gratis heroin eller en missbrukare som tvingas begå brott för sitt missbruk?

EDIT:
Ni verkar vara ett par riktigt känslokalla typer. Skräms av era åsikter. "Pundarjävlar" är människor precis som ni.
__________________
Senast redigerad av Energi 2013-08-22 kl. 17:03.
Citera
2013-08-22, 19:19
  #18
Medlem
Bertil85s avatar
Det verkar ha gått bra för dem som vill injicera heroin lagligt enligt Sundhedsstyrelsen.

Nu tror jag att de skall pröva med herointabletter för dem som vill röka heroin.


Vore kanske något för Sverige med? Det finns ju en del narkomaner här i Sverige.
Citera
2013-08-22, 19:44
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nazist
Det handlar inte om pengar, det handlar om principer. Jag håller dock inte ens med dig om ditt ekonomiska argument heller. Du verkar inte ta in andra parametrar och likt de flesta missbrukare missar du den långsiktiga effekten. Jag tänker för övrigt inte ens debattera det hela, mina skattepengar ska inte gå till gratis heroin åt pundaräckel.

Jag är helt på det klara med att heroin kan få säljas på ICA till vilket pris marknaden än sätter, men då ska all jävla statlig missbruksvård och alla andra instanser relaterade till "vård" för pundarjävlar försvinna från skattesedeln. Din injektion, ditt problem, dina pengar - jag tänker inte sörja för dina destruktiva val i livet. Nu är fallet inte så i välfärdsstatens västeuropa så då ska idioterna buras in i ett kallt fängelse där det enda de kan injicera/röka/whatever är döda råttor. Så vill jag ha det, för det är vad som är rättvist.

Så du vill att du ska nekas vård om du bryter benet när du åker skidor?
Citera
2013-08-22, 19:49
  #20
Medlem
Nazists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Så du vill att du ska nekas vård om du bryter benet när du åker skidor?

Nej. Men jag vill välja privat sjukförsäkring, som i sin tur blir dyrare för de som regelbundet väljer att utsätta sig för onödiga risker, medan den blir billigare för mig eftersom jag inte gör just detta. Simple as that.
Citera
2013-08-22, 19:52
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nazist
Nej. Men jag vill välja privat sjukförsäkring, som i sin tur blir dyrare för de som regelbundet väljer att utsätta sig för onödiga risker, medan den blir billigare för mig eftersom jag inte gör just detta. Simple as that.

Kul för dig. Förövrigt tycker jag att du har en kass människosyn. Du är inte bättre än någon som har hamnat i skiten.
Citera
2013-08-22, 19:54
  #22
Medlem
Nazists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energi
Enligt artikeln så ökade hälsan för missbrukarna, färre blev hemlösa och brottsligheten minskade. Om en missbrukare inte behöver bekymra sig över hur han ska få tag i nästa dos, så kan han lägga mer tid på att styra upp sitt liv. Sen så får dom ju såklart vård samtidigt.

Vad tror ni kostar samhället mest pengar? En missbrukare som får gratis heroin eller en missbrukare som tvingas begå brott för sitt missbruk?

EDIT:
Ni verkar vara ett par riktigt känslokalla typer. Skräms av era åsikter. "Pundarjävlar" är människor precis som ni.

1. Jag skiter i om hen styr upp sitt liv eller inte. Det är inte mitt problem. Jag kommer ändå bo i någon form av gated community i framtiden. Dräggen i samhället får ha ihjäl varandra bäst de vill.

2. Jag skiter i kostnadsfrågan. Det är inte statens uppgift att se till att pundare har hyllorna fulla med rökheroin så att de ej får för sig att råna folk för att få tag på skiten. Lika lite som det är statens uppgift att se till att jag inte förlorar pengar på poker och därför eventuellt hoppar från en bro och träffar en sosse på vägen ner i plasket. Live free or die.

3. De är människor. Sämre människor. Jag skiter i dem och deras självpåtagna lidande.
Citera
2013-08-22, 20:01
  #23
Medlem
Citat:
1. Jag skiter i om hen styr upp sitt liv eller inte. Det är inte mitt problem. Jag kommer ändå bo i någon form av gated community i framtiden. Dräggen i samhället får ha ihjäl varandra bäst de vill.

Kul för dig, hoppas att du aldrig får hjälp när du behöver det.

Citat:
2. Jag skiter i kostnadsfrågan. Det är inte statens uppgift att se till att pundare har hyllorna fulla med rökheroin så att de ej får för sig att råna folk för att få tag på skiten. Lika lite som det är statens uppgift att se till att jag inte förlorar pengar på poker och därför eventuellt hoppar från en bro och träffar en sosse på vägen ner i plasket. Live free or die.

Det är väl bättre att samhället går in för att hjälpa istället för att stjälpa sina medborgare? Inte enligt dig kanske, men för en psykiskt frisk människa borde det vara en självklarhet.

Citat:
3. De är människor. Sämre människor. Jag skiter i dem och deras självpåtagna lidande.

De är inte sämre än dig. Det är klart att du skiter i dina medmänniskor när du saknar kemiska substanser i din hjärna.
Citera
2013-08-22, 20:02
  #24
Medlem
Nazists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooxan
Sen kan man väl diskutera om det inte vore bättre att försöka hjälpa knarkarna att sluta knarka istället, men vill man inte sluta så kommer man inte sluta. Hur mycket staten än försöker straffa och tvinga.

Ja, då kan väl polisen fånga in alla kända missbrukare och ställa upp dem på rad och arkebusera dem - om vi nu ändå ska frångå generalla principer om vad statens legitima roll bör vara. Staten ska inte vara en knarklangare i enskilda människors tjänst, lika lite som den ska vara en bödel eller allmän skadedjursbekämpare. Om vi nu skiter i generella principer så väljer jag dock det senare alternativet. Varför inte?

Målet helgar ju medlen enligt dig och de flesta i tråden så då får väl jag föreslå en alternativ lösning på samma grund. Tänk vad lite inbrott och överfall vi skulle slippa ifall alla pundare bara dog helt plötsligt och oförklarligt. Nu handlar ju erat engagemang inte om värnande av civilpersoners rätt att slippa bli utsatta för brott, utan att ni också vill få gratis röka finansierat av skattebetalare. Jag luras ej att tro något annat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback