• 33 291 online
  • 1 133 991 medlemmar
  • 58 797 998 inlägg

Danskt förslag om gratis heroin till fler missbrukare

flashback.se

Statligt utdelat gratisheroin har minskat brottsligheten i Danmark. Nu vill den ansvariga myndigheten, Sundhedsstyrelsen, utvidga projektet och även dela ut läkarordinerat heroin till de som röker heroin.

Läs hela artikeln
  • 1
  • 2
2013-08-22, 08:39
Medlem
mak1s avatar
Bra artikel om en bra verksamhet.

Själv skulle jag aldrig någonsin röra heroin, men detta vittnar om att detta är rätt väg att gå. Att vårda istället för att straffa ger resultat.

Kanske dags för trångsynta Sverige att VAKNA!!!
Citera
2013-08-22, 09:05
Medlem
Det här helt rätt.

Det fungerar mycket effektivt. Gång på gång uppvisas mycket tydliga tecken på att bestraffning av drogbruk inte fungerar. Det gäller bevisligen mellan allt från alkohol till heroin.

Ända sedan någon gång på 1900-talet då nykterhetsrörelsen med sina förbud fick sitt fäste har de inte ställt till med annat än oreda, miljardslöseri, död och lidande. De stod till svars för maffiaexpansionen under förbudstiden i USA, drogkartellerna i Mexiko såväl som mindre ligor i Köpenhamn. Allt för att upprätthålla och frånta äganderätten från människors egna kroppar.

Så ja, det är åt helt rätt väg.
Citera
2013-08-22, 09:27
Medlem
Olepeters avatar
Hur kan hälsan bli bättre av gratis knark?
Citera
2013-08-22, 09:40
Medlem
endymions avatar
Visst slipper man mer brottslighet men vem ska pröjsa och vart ska man köpa detta heroin? Finns det på lagligt sett för myndigheter och diverse att få tag på sådant? Blir missbrukare av med sitt missbruk på detta sett? Är det inte bättre att sådant folk som satt sig i klistret självdör?
Citera
2013-08-22, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter

Då missbrukaren kan dö av att inte få i sig heroin är detta ett system som räddar liv. Missbrukaren kan även lägga pengar på hygien, bostad, mat, mm... Vilket såklart gör det lättare för missbrukaren att trappa ner och tillslut inte behöva mer heroin.
Samt så kommer staten att ha bra heroin, inget utbankat lort som ger stora risker, samt (antar jag) så tar dom dosen på plats där det finns sjuksystrar som kan rycka in om något händer.

Just det farliga med heroin är att sluta tvärt. Kroppen faller i "koma" och man kan sluta andas.

Citat:
Visst slipper man mer brottslighet men vem ska pröjsa och vart ska man köpa detta heroin?

Då staten faktiskt sparar pengar på detta så är det bara en bra investering. Det är massor med utgifter som försvinner då man går efter att inte se en missbrukare som kriminell.

Citat:
Är det inte bättre att sådant folk som satt sig i klistret självdör?
Så den dagen du drar huvudet i väggen och faller in i klinisk depression så ska du bara lämnas att dö i rännsten?
Citera
2013-08-22, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
En punkt är väl att du vet vad du får, helt enkelt. En fara med olagligt heroin är att det ena dagen kan vara väldigt utspätt med annat, och en annan dag får du en mycket potent dos, vilket gör att du riskerar att ta en överdos och dö.

Det händer inte längre i dessa lagliga kliniker. Men detta är inte för att det är gratis, utan för att det sker under kontrollerade former som inte är möjliga för säljare som tvingas hålla sig i det dolda.

Dessutom kan du läsa detta i artikeln:
Citat:
Behandlingen vid klinikerna innebar också att många av missbrukarna fick diagnoser, som hepatit C, ADHD, ångestsyndrom och depressioner. Det ledde i sin tur till att fler fick behandling och patienterna anser också att diagnoserna har hjälpt dem på andra sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av endymion
Visst slipper man mer brottslighet men vem ska pröjsa och vart ska man köpa detta heroin?
Priset kan man diskutera tycker jag. Kanske bör man införa en lägre kostnad i framtiden? Jag tycker att det är rätt väg att gå sett rent juridiskt (man straffar ingen), men hur finansieringen ska ske och om det verkligen ska vara staten som ska sköta detta kan diskuteras enligt mig.

Det finns att tillgå på vissa kliniker

Citat:
Finns det på lagligt sett för myndigheter och diverse att få tag på sådant?
De framställer det antagligen själva, eller köper det via diverse läkemedelsföretag precis som man gör med morfin och andra läkemedel.

Citat:
Blir missbrukare av med sitt missbruk på detta sett?
De har gjort studier som visat att brottsligheten har sjunkit markant i och med detta. Om de använder mindre heroin vet jag inte, men jag vet att de erbjuder sådan vård. Något de inte annars erbjuds.

Citat:
Är det inte bättre att sådant folk som satt sig i klistret självdör?
Det kan vissa säkert tycka, men kom ihåg att de då kommer att ha ägnat sig åt åratal av brottslighet och smittat andra med sjukdomar via blod och sex.

Sedan så handlar det inte bara om att skylla sig själv. Den tankegången går inte att applicera på någonting som staten aktivt bekämpar. Om jag säger att jag och mina vänner ska kidnappa och fängsla dig om du äter godis så blir det väl knappast plötsligt fel av dig att äta godis. Då är det ju ändå jag som gjort fel, och då blir det hela lite konstigt när vi försvarar vårt beteende genom att säga att du fick skylla dig själv. Det är ju din kropp, och inte min.

Just överdosrisken och beroenderisken är också en annan sak, för den finns fortfarande kvar. Men den utsätts de ju för nu ändå. Den enda skillnaden är väl att de är säkra på vad de får. Nu kan de "skylla sig själva" om något skulle hända. Innan så kunde de inte helt säkert skylla sig själva, eftersom de inte säkert kunde veta vad de fick.
Senast redigerad av Daudodidi 2013-08-22 kl. 10:23.
Citera
2013-08-22, 10:14
Medlem
Basfrostens avatar
Detta var mig en glad nyhet, tänk vad alla kommer bli glada.
Citera
2013-08-22, 11:05
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Visst slipper man mer brottslighet men vem ska pröjsa och vart ska man köpa detta heroin? Finns det på lagligt sett för myndigheter och diverse att få tag på sådant? Blir missbrukare av med sitt missbruk på detta sett? Är det inte bättre att sådant folk som satt sig i klistret självdör?
Har du ätit lakritspulver någon gång?? Det är godis som består av ett simplet växtextrakt... Det är precis vad heroin är också, och det kostar småpengar att framställa... Det som gör heroin så dyrt är att priset stiger exponentiellt för varje mellanhand då det tar sig från Gyllene halvmånen och Gyllene triangeln till Sverige!

Och att missbrukare självdör kostar samhället en massa pengar... För det första har samhället redan investerat enorma summor i dem i form av barnbidrag, skola, etc... För det andra leder ju kriminalitet, behandlingshem, rättegångskostnader och en massa annat till enorma kostnader...

I vilket fall som helst, om heroin såldes till självkostnadspris så skulle det inte ens behöva delas ut gratis, folk hade kunnat köpa det för sina vilka löner eller socialbidrag som helst... Det hade inte varit dyrare att vara heroinist än nikotinist...
Citera
2013-08-22, 14:18
Medlem
LostGenerals avatar
Om fler missbrukare kan få tag i droger utan att begå brott så är det bara bra. Det faktiska kostnaden för att framställa heroin till en dagsdos är väl inte mer än en hundring(?). Om dödligheten och kriminaliteten minskar av det här så har politiken lyckats.
Citera
2013-08-22, 14:32
Medlem
Sisofyss avatar
Jag antar och hoppas att det är under extremt kontrollerade och ordnade former. Så att det inte öppnar upp för vidareförsäljning eller att friska och nyfikna personer (som jag) går dit och provar bara för att det är gratis och lagligt!
Annars är det en lysande idé som torde kunna appliceras på fler kriminella verksamheter. Danskarna har insett att man måste kunna angripa problem på andra sätt än att bara förbjuda och straffa!
Citera
2013-08-22, 16:03
Medlem
nedboys avatar
Danskarna har ju tappat det helt! Är det inte bättre att knarkarna får vård istället? Men danskarna vill rädda ekonomin för de "drabbade" istället för att ta kostnaden för att hjälpa knarkarna. Fy fan vad illa!

Fast det är ju inte troligt att det går igenom ändå. Även i Sverige så finns det förvirrade människor som försöker göra verklighet av sina fantasier om ett knarkparadis.

Citera
2013-08-22, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Danskarna har ju tappat det helt! Är det inte bättre att knarkarna får vård istället? Men danskarna vill rädda ekonomin för de "drabbade" istället för att ta kostnaden för att hjälpa knarkarna. Fy fan vad illa!

Fast det är ju inte troligt att det går igenom ändå. Även i Sverige så finns det förvirrade människor som försöker göra verklighet av sina fantasier om ett knarkparadis.

"Istället"? Vem har sagt att detta ersätter någon form av vård?
Citera
  • 1
  • 2