2013-08-22, 04:07
Medlem
Cockinsons avatar
Igår slank min HTC One ner i toaletten efter har pinkat , och den var fortfarande igång efter jag fick upp den. Snabbt tryckte jag in power-knappen och valde 'stäng av' , vilket den tyvärr inte gör utan startar om istället. Jag prövar flera gånger med samma resultat.

Förtvivlat inser jag att unibody-designen omöjligör det att få bort batteriet så jag prövar istället om att alla funktioner är okay. Allt fungerar, förutom imma bakom lins-rutan, tills den börjar starta om sporadiskt samt att vibratorn är igång på ca lägsta fart. Försöker få den att stänga av sig, utan resultat utan är nu i en 'starta om loop'. Bara första HTC-bilden sen omstart, omstart.

Jag köper ris och lägger den i en påse två timmar från olyckan dvs kl 21. Klockan 01 så prövar jag att få den att sluta starta, får den komma i 'recovery mode' ett par ggr, tillsut så slutar den starta om. Men den är istället 'död'm inget händer när man håller inne startknappen. Laddadioden lyser inte när man pluggar i laddaren. Den är i skrivande stund i rispåsen i en varm miljö. Kameralins-rutan har vattendroppar innanför fortfarande, ingen förbättring där.

Skulle bara telefonen vart snäll å stänkt av sig då kunde jag låtit den torka i lugn och ro, men allt gick åt helvete eftersom de inte får att få ur batteriet.

Hoppas kunna få lite tips, ringa The Phone House och fråga om reparation känns rimligt men det är säkert för sent. Jag är rädd att den är korssluten någpnstans...

Superklantig är man ibland, synd att den kan kosta 5-6 tusen som en ny kostar.
Citera
2013-08-22, 04:16
Medlem
Miys avatar
ingen drulleförsäkring?

jag har räddat några mobiler genom att lägga
dom i frysen, vettesjutton varför det funkar men funkar
gör det. Det var dock förr i tiden inga smartphones.
Citera
2013-08-22, 04:37
Medlem
Cockinsons avatar
nä ingen drulle,,,,

frysen känns inte så safe...

Om tråden passar bättre i 'Tele - felsökning pch problem' kan mod flytta deb
Citera
2013-08-22, 04:46
Medlem
Två timar i en påse med ris räcker inte, du skulle låtit den ligga där i minst 24 timmar.

OT så bevisar detta ännu en gång att unibody-design INTE är något att föredra.
Citera
2013-08-22, 05:04
Medlem
Cockinsons avatar
Borde låtit den vara men eftersom den hade ström i sig hela tiden så kändes den som de va värt att försöka få den att stänga av sig.... De va ett svårt läge, 'damn if you do, damn if you dont',,,
Citera
2013-08-23, 03:49
Medlem
Cockinsons avatar
Uppdatering: Prövade att ta ur telefonen från riset och la den på en uppvärmd plats, där kaffebryggare puttrat vilket gav ett bra resultat, efter ett repeterande av flytta bryggaren och placera telefonen så försvann dropparna framför kameralinsen. Efter en stund uppvärmd i ugnen på lägsta värme återfanns dropparna vilket får mig att tro att mer fukt givetvis finns inuti.

Prövade att ha ladder i ett några minuter och de gav ett lyckat resultat av att den kom igång i den 'starta om loopen' jag beskrev tidigare. De får mig att spekulera i att de fukt bildar kontakt på kretkortet vilket gör den att start om, dvs att kanske inget fysisk skada finns bara man får ur fukten. Men visst, loopen kan lika gärna bero på en skada i telefonen, men de är likabra att va positiv.

En fråga är vad som kan vara bättre än ris, de känns som riset inte dra åt sig nog men fukt pga av att telefonen är av ett stycke aliminium och således inte lätt för fukten att hitta ut.

Skulle 'torrbollar' va ett bättre alternativ?
Finns de andra saker att köpa som ka driva ut fukten?
Citera
2013-08-23, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cockinson
Uppdatering: Prövade att ta ur telefonen från riset och la den på en uppvärmd plats, där kaffebryggare puttrat vilket gav ett bra resultat, efter ett repeterande av flytta bryggaren och placera telefonen så försvann dropparna framför kameralinsen. Efter en stund uppvärmd i ugnen på lägsta värme återfanns dropparna vilket får mig att tro att mer fukt givetvis finns inuti.

Prövade att ha ladder i ett några minuter och de gav ett lyckat resultat av att den kom igång i den 'starta om loopen' jag beskrev tidigare. De får mig att spekulera i att de fukt bildar kontakt på kretkortet vilket gör den att start om, dvs att kanske inget fysisk skada finns bara man får ur fukten. Men visst, loopen kan lika gärna bero på en skada i telefonen, men de är likabra att va positiv.

En fråga är vad som kan vara bättre än ris, de känns som riset inte dra åt sig nog men fukt pga av att telefonen är av ett stycke aliminium och således inte lätt för fukten att hitta ut.

Skulle 'torrbollar' va ett bättre alternativ?
Finns de andra saker att köpa som ka driva ut fukten?

jag har själv klarat en htc äldre modell där man kan ta bort batteriet som varit en runda i skurespannen ,men jag hade den i en igensluten påse med ris i 4-5 dygn
det viktigaste i sånna här fall är att man har tålamod och inte håller på att testa telefonen för tidigt

andra saker som är bra på att ta åt sig fukt är tex kattsand med kisel i

mvh
t
Citera
2013-08-23, 21:50
Medlem
Cockinsons avatar
tack för svar
Jag köpte 'Torkbollen refill' för 85 kr och hällde två påsar i en ikeamatlåda som fylldes till toppen med telefonen i. Det är ett grusigt material så jag får vara försiktig när jag tar ur telefonen.

http://www.youtube.com/watch?v=ar43d_CJITw
En länk av ett videoklipp på en tjej som beskrev hur hennes HTC One hade samma olycka bortsett från att hennes gick att starta om, medans min startade om sporadiskt, senare mer och mer, fram till denna 3 sek omstart-loop så fort telefonen får ström. Att tappa telefonen är mest klumpigt, men att den inte gick att stänga av, de är verkligen otur
Citera
2013-08-24, 20:43
Medlem
Cockinsons avatar
Ett dygn med detta material gav ingen effekt.

Kan batteriet va pajj och bidra till omstarterma?
Pluggar i laddare, efter ca 3 min startar den med vita HTCbilden + en vibration. Sen slocknar skärmen några sekunder och repeterar ett par ggr. Sen blir omstarten konstant på ca 45-48 sek (mätte tiden).

Lägger tillbaks den på tork, och hoppas på att de är mer fukt inuti som torrbollmaterialet kan suga åt sig me jag tvivlar på de. Den verkar pajj....0
Citera
2013-08-24, 22:16
Medlem
Cockinsons avatar
Efter lång infosökning på nätet så misstänker jag att strömknappen har fastnat och/eller att fukt finns mellan knappen och kontakten. De förklarar alla symptom. Att den initial funkade men startade om istället för att stänga av sig efter tappat den i toaletten (som innhåller en mängd salter tyvärr pga av man precis hade pinkat). Att jag upptänkte minuter senare (vars allt annat funkade) att den startade om, sedan snabbare och snabbare. Och nu samma sak efter 3 dygn av torkning.

Kan man få bort eller åtgärda problemet utan att ta isär den?
Ta isär den verkar väldigt svårt enligt ifixit, behövs köpa sugpropp och andra verktyg. Även om man lyckas få isär den så ska den ju få ihop den också...
Citera
2015-09-24, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cockinson
Efter lång infosökning på nätet så misstänker jag att strömknappen har fastnat och/eller att fukt finns mellan knappen och kontakten. De förklarar alla symptom. Att den initial funkade men startade om istället för att stänga av sig efter tappat den i toaletten (som innhåller en mängd salter tyvärr pga av man precis hade pinkat). Att jag upptänkte minuter senare (vars allt annat funkade) att den startade om, sedan snabbare och snabbare. Och nu samma sak efter 3 dygn av torkning.

Kan man få bort eller åtgärda problemet utan att ta isär den?
Ta isär den verkar väldigt svårt enligt ifixit, behövs köpa sugpropp och andra verktyg. Även om man lyckas få isär den så ska den ju få ihop den också...

Hur gick det med telefonen till slut? Har precis samma problem med att den startar om sig, dock gör min det med ca 8sek mellanrum. Fick fuktskada av regn och inte toaletten. Den ligger och torkar i en rispåse nu, finns det något hopp?
Citera
2017-06-05, 23:34
Medlem
Htc one m7 måste tas isär o rengöras ,lite svårt att göra och att med tanke på att det är den mest komplicerade telefon att ta isär så är det ingen för en amatör att göra(det finns för många ställen i telefonen som kan sabbas av vatten- mycket mer än sony eller samsungs)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in