Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-08-25, 22:46
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonbonge
Som huvudrubriken lyder så har abborrfisket i Mälaren, enligt mina erfarenheter, varit riktigt på tillbakagång de senaste åren. I egenskap som erfaren sportfiskare så lägger jag ner många timmar på sporten varje vecka och kan konstatera att fisket - till skillnad från 3-4 år tillbaka - är mer än nästan utdött.

När abborren vanligtvis är på hugget så brukar löjorna i hundratals sprätta för livet vid ytan medans glupska abborrar till och med hinner fånga dem i luften på väg ner mot ytan igen. Någon sådan aktivitet har inte noterats från min sida varken i fjol eller denna sommar, trots de varma vädret.

De favoritgrund jag tidigare hade som smultronställen kunde jag under en huggsexa få så mycket som fisk på varje kast, medans jag där numera på samma ställen kan gå helt fiskfri på en hel dag (dropshot, kopparspinnare, vanlig jiggning, småvobblers - allt är testat). Gösfisket kan jag dock konstatera ha blivit mycket bättre med åren. Vad tror ni att det beror på?

Jag har mina teorier:

- Ett femtiotal invandrare, i mitt närområde av Mälaren, har under daglig basis - de senaste åren - med mask metat upp hundratals småabborrar som alla får sätta livet till i överfyllda kassar/påsar.

- Skarvens intrång i Mälaren som blivit allt mer synlig och vanlig.

- Abborrpest?
Titta bara vad de gör i strömmen. Fan. Hatar de där svarta typerna, de bara förstör.
Citera
2013-08-26, 06:13
  #26
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonbonge

Jag har mina teorier:

- Ett femtiotal invandrare, i mitt närområde av Mälaren, har under daglig basis - de senaste åren - med mask metat upp hundratals småabborrar som alla får sätta livet till i överfyllda kassar/påsar.

Det var riktigt effektiva invandrare som påverkar hela Mälarens bestånd av borre!
Tror du kan släppa den teorin!
Citera
2013-08-26, 07:52
  #27
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Titta bara vad de gör i strömmen. Fan. Hatar de där svarta typerna, de bara förstör.

Vad gör de i strömmen menar du? Fiskar förstår jag, men mer?
Citera
2015-04-03, 22:44
  #28
Medlem
LolaMontezs avatar
Skulle ämnet kunna bli aktuellt igen? Jag fiskade nämligen en sommarkväll på Björnön och drog upp några helt okej stora abborrar. Detta var nog 2014.
Jag kan inte säga hur fisket av abborre är nu eftersom att det varit så kallt att man inte känt för att fiska abborre.
Citera
2015-04-04, 12:43
  #29
Medlem
klybans avatar
Min erfarenhet av abborre genom åren, är att det går i cykler.
Och upplever att ta små abborre är bra för beståndet.

Sen vet jag att gös kan krångla med abborrbeståndet, speciellt om det är inplanterad gös.
Då det verkar ta en jävla massa år innan en balans uppnås i sjön.
En sjö där drog medelvikten på gösen iväg som faan, var svårt att få gös under 2-3kg och ofta upp mot 5kg.
Abborren fick ta stryk nått år senare, och medelvikt och antal gick ner kraftigt.
Och gösen följde efter, och blev många och små istället.
Då sjönk vikten, så att den där 5kg gösen blev ovanlig och sällan över 2-3kg.
Skulle nog vilja påstå att det tar upp mot 20år, för en sjö att få tillbaka balansen hyfsat efter gös inplantering.
(Grundat på egen erfarenhet bara)
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback