2013-08-20, 21:48
Medlem
Olikasakers avatar
Vilka märken på skidkläder är det som gäller i exklusivare delarna av alperna?

Den som är kunnig får gärna utöver detta droppa allt från skidor till hjälm.
Citera
2013-08-20, 21:53
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olikasaker
Vilka märken på skidkläder är det som gäller i exklusivare delarna av alperna?

Den som är kunnig får gärna utöver detta droppa allt från skidor till hjälm.

Bogner är ett märke som syns på lite lyxigare skidorter.
http://www.bogner.com/

Även Kjus är populärt bland lyxlirare, speciellt i Schweiz.
http://www.kjus.com/
Citera
2013-08-20, 21:54
Medlem
waikikiis avatar
Hjälm till kläder kan du köpa av Sweet så ser du rik och kunnigt ut och inte som en malplacerad bofink från Ryssland, skidor från Kästle är både välgjorda och eleganta sedan hitta du inte mycket mer exklusiva pjäxor än ett par från Strolz.
Citera
2013-08-20, 22:39
Medlem
Olikasakers avatar
Tack!
Citera
2013-08-22, 20:27
Medlem
Är du bara nyfiken eller funderar du på att köpa utrustning?

Om du har pengar och skall köpa utrustning rekommenderar jag att gjuta ett par pjäxor på alpingaraget i stockholm. Har för mig att det kostar 8-9.000

När det gäller skidor så skulle jag köpa ett par för off-pist, samt ett par med kort svängradie för att åka i pisten.
Citera
2013-08-22, 20:29
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Vill du se ut som en överklassfjant eller vill du se ut som en skidåkare?

På skistore.se kan du frottera i mode för skidåkare, oftast väldigt färgglatt.
Citera
2013-08-22, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karemilo
Är du bara nyfiken eller funderar du på att köpa utrustning?

Om du har pengar och skall köpa utrustning rekommenderar jag att gjuta ett par pjäxor på alpingaraget i stockholm. Har för mig att det kostar 8-9.000

När det gäller skidor så skulle jag köpa ett par för off-pist, samt ett par med kort svängradie för att åka i pisten.

Kort svängradie suger i alperna om du inte har kondis som en häst och ben som en gorilla. Storslalomlagg är perfekt i alperna, backarna är långa och branta och det är förjävla jobbigt att ligga på skär i de förhållandena med slalomskidor. (Kort svängradie för mig är runt 10m, storslalom runt 20m). Men jag håller definitivt med dig om offpistskidor, överlägset bästa upplevelsen nås utanför pisten.
Citera
2013-08-22, 22:05
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Kort svängradie suger i alperna om du inte har kondis som en häst och ben som en gorilla. Storslalomlagg är perfekt i alperna, backarna är långa och branta och det är förjävla jobbigt att ligga på skär i de förhållandena med slalomskidor. (Kort svängradie för mig är runt 10m, storslalom runt 20m). Men jag håller definitivt med dig om offpistskidor, överlägset bästa upplevelsen nås utanför pisten.

Ett par shyssta storslalomskidor är ju helt underbart när backen är lång och manchestern orörd!
Citera
2013-08-24, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewBernard
Ett par shyssta storslalomskidor är ju helt underbart när backen är lång och manchestern orörd!

Japp!
Citera
2014-01-06, 22:10
Medlem
Skrivbordslampas avatar
Jag kapar tråden. Ska köpa på mig lite nya skidkläder nu då jag snart ska till Alperna nu efter att inte ha åkt skidor på evigheter.
* Är det lagerprincipen med skaljacka, underställ och ev mellanlager som gäller eller menar vissa att man kan köra med en tjockare jacka? (Dit jag ska kommer det inte bli kallare än -5 under januari vad jag förstått)
* Vilken typ av handskar rekommenderas? Stora, långa muddar som man har utanpå jackärmen? Eller kortare, tighta muddar som man har under jackan?
Citera
2014-01-07, 21:34
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivbordslampa
Jag kapar tråden. Ska köpa på mig lite nya skidkläder nu då jag snart ska till Alperna nu efter att inte ha åkt skidor på evigheter.
* Är det lagerprincipen med skaljacka, underställ och ev mellanlager som gäller eller menar vissa att man kan köra med en tjockare jacka? (Dit jag ska kommer det inte bli kallare än -5 under januari vad jag förstått)
* Vilken typ av handskar rekommenderas? Stora, långa muddar som man har utanpå jackärmen? Eller kortare, tighta muddar som man har under jackan?

Jag skulle definitivt välja "lager på lager", då har man möjlighet att justera beroende på väderlek.
Dock så hade jag inte valt en renodlad skaljacka utan hellre en lätt fodrad variant men det är en smaksak.

När det gäller handskar så tycker jag personligen att tight mudd som jag sedan drar jackan över är att föredra.

Ett till tips om du ska köpa underställ, köp inget billigt skräp, investera i ett bra underställ.
Ett sådant ligger på 700-1000 per del, klart välinvesterade slantar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in