2013-08-24, 08:35
Medlem
mhns avatar
Om tusen år har mänskligheten förstört den här planeten så att den är nästintill obeboelig. Resultatet av detta blir att mänskligheten kommer att decimeras till ett par tusen individer som får kämpa varje dag för att försöka överleva, eller så har alla människor utrotats helt.

Det intressanta är att djuret homo sapiens sapiens levde med naturen i flera tusen år, det är bara under det senaste dryga århundradet som det började gå käpprätt åt helvete, då industrialismen tog fart. Kombinationen av hög intelligens och stark egoism hos oss gör att vi kommer att förstöra Jorden. Men när vi är borta kommer den att sakta läka igen.
Citera
2013-08-24, 09:10
Medlem
Aliens har sedan 9050 år förslavat mänskligheten. Då de tycker att medelålders män med ölmage och liten kuk är det gulligaste som finns så är det så det nya skönhetsidealet ser ut, både för män och kvinnor.
Citera
2013-08-24, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lecic
Människor måste på allvar börja planera för att bygga ett enormt stort rymdskepp som kanske tar några hundra år att bygga men byggs och monteras i rymden. Och som kommer drivas av sol energi. För de är bara en fråga om tid innan vi kolliderar med en astroid som slår ut mänskligheten.

Bättre att inse sanningen i tid än att blunda för den försent.

Hur vet du att det inte redan är försent då?
Citera
2013-08-24, 11:11
Bannlyst
Nej de vet vi inte men lika bra att börja planera för att bygga skeppet. Jag har inte studerat kollisionskurser och dess omloppsbanor än men även om man gör de kan man inte förutse när de kommer att hända. Bara att de kommer att hända.
Senast redigerad av Lecic 2013-08-24 kl. 11:14.
Citera
2013-08-25, 14:36
Bannlyst
tänk dig ett gigantiskt skepp som drivs av solceller,,, antingen kretsar skeppet kring sin stjärna eller så navigerar man mot andra planeter,,,

oavsett så är jag 100 säker på att detta kommer att ske i framtiden,,, och jag är helt säker på att de har redan skett på andra planeter,,, frågan är bara tar vi chansen denna gången?

bygga skeppet i sektioner som skjuts upp och monteras i rymden,,, kanske tar några hundra år att bygga men lika bra att börja med projektet,,,

om inte kommer människan att ångra sig den dagen en gigantisk astroid närmar sig jorden,,,

http://www.youtube.com/watch?v=zagwDT7kPVM
Senast redigerad av Lecic 2013-08-25 kl. 14:40.
Citera
2013-08-31, 02:11
Medlem
Det är väl inte så jättesvårt att spekulera hur det kommer se ut ?

1. Vi har utvecklat dagens system - "Survival of the fittest" råder fortfarande. En minoritet styr en majoritet. "Tabula rasa"-konceptet försvinner helt, människor kategoriseras och gör vad de är mest lämpade till. Är du korkad men fysiskt byggd får du ett slitsamt arbete, är du duktig analytiskt har du en plats i någon av alla tusentals forskningsgrupper.

2. Vi har kraschat med befintligt system - Gigantisk finanskrasch pga kortsiktiga beslut. Rashat. Naturkatastrof. Kombination av dessa.

3. Vi har efter en tung tid pga naturkatastrof eller ekonomisk krasch utvecklat ett humant samhälle där länder och nationer indirekt försvinner. Folk förstår att vi alla kommer från samma moder och att människor fungerar likadant, oavsett hudfärg. Det monetära systemet försvinner och maskiner ersätter människor, detta utan ekonomiska konsekvenser (idag omöjligt pga begreppet arbetslöshet). Checka in Venus Project för inspiration. Människor lever i ett med jordens resurser oceh folk kan göra vad fan de vill vilket leder till en teknisk explosion där forskning regerar. Energi kommer från vår sol och inte döda planter.

TYP 1 samhälle - Vi kontrollerar allt på jorden - jordbävningar, väder, vatten, meteorer, plattkollisioner etc.

TYP 2 samhälle - Vi kontrollerar vår sol. (Star Trek)

TYP 3 samhälle - Vi kontrollerar en hel galax (Star Wars)

Vi kan nå TYP 1 samhället inom 100 år. Oerhört kritisk stadium, mycket kan hända. Har vi nått det genom scenario 1 eller scenario 3 ? Det har en oerhörd betydelse, iallafall i mitt tycke. Människor är långt ifrån en komplett ras och makt gör oss lätt galna. Skall vi förstöra en planet där folk bor för att gynna oss själva eller skall vi låta planeten få samma chans som vi ev. fick ?

- Jag tror dessvärre på scenario 1 eller varianter på det. Dagens samhälle skapar monster och kommer göra det så länge tills samhället förändras.
Citera
2014-02-02, 23:13
Medlem
Om jag ska vara optemistisk så ser jag jorden då som global. Inga gränser och inga krig. Ett språk som pratas som är mer utvecklat än det vi använder oss av idag, där man ex har "uppdaterat" termen "soluppgång" och "solnedgång" Sedan ser jag inga klass skillnader, alla är lika mycket värda både "ekonomiskt" och kroppsligt. Ser då även ett mycket utvecklat teknologiskt samhälle.

Ifall jag ska vara pessemistisk så ser jag att vi följer den riktning vi gör idag. Vi har fortfarande demokratin som översittaren och simulerar ett fritt samhälle. Vi har fortfarande pengar som får vissa att verka mer viktiga och andra mindre viktiga. Vi kommer då även tillslut ha tippat över när det gäller marknadsförningsföretag och NSA/FRA som spårar allt vi gör på nätet och i det vanliga livet så vi alla kommer att vara spårade 24 h om dygnet. Möjligen RFID chipp inplanterat. Jag ser detta inte som en dålig sak i ett vettigt samhälle, men som ren skär idioti i ett galet samhälle. Vi kommer då ha tryckt ner teknologin för att inte underklassen ska bli arbetslösa och bli så kallat fritänkande utan vi villigt tar bort maskiner för att fortsätta med det monitära systemet. Vi fortsätter att ha gränser, och då även krig. Vi fortsätter då även att använda de människor som är mindre lyckade än oss för att tillverka billiga saker åt oss för slavlöner och beröva dem från deras naturresurser, ifall det änns finns något kvar då att ta, det finns det dock alltid.

Det är inprincip dessa jag ser, jag föredrar den första. En sak jag uteslöt är massiv nerpopulation tack vare sjukdomar etc. Detta tror jag dock inte är särskillt rimligt. En sak som dock är mycket rimlig är ett tredje världskrig och vi förintar oss själva med atombomber. Tror denna risk är större än vad vi tror.
Citera
2014-02-02, 23:30
Medlem
goran744s avatar
Jag tror att vi har expanderat oss tillbaka till det svarta hålet vi började tiden i. Rummet sluts och tiden står still igen. Ingenting råder! Alltet är uppstått i ingenting som var innan allting började.
Citera
2014-02-03, 00:08
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag tror att vi har expanderat oss tillbaka till det svarta hålet vi började tiden i. Rummet sluts och tiden står still igen. Ingenting råder! Alltet är uppstått i ingenting som var innan allting började.

På endast 1000 år?
Citera
2014-02-03, 00:47
Medlem
goran744s avatar
[quote=Perfectscore|47338995]På endast 1000 år?[/QUOT

Ja jag tror det. Kan vi expandera i det oändliga? Det kanske vi kan men då till slut måste väl allt äta upp sig själv? Universumet Sväljer sig själv eller hur jag skall utrycka mig. Tusen är ganska mycket från och med nu. Låt oss runda av till cirka tio generationer om vi säger 100 års genomsnittliga ålder för att göra det enkelt. Då har jag varit död i cirka 900 år. Vad skall vi mer uppfinna? Vi är på månen, vi är under havet , vi flyger ovan gjord. Jag frågade en kille på mitt jobb en gång vad som kunde tänkas uppfinnas i framtiden. Kan man till exempel kanske få ett litet data minne i huvudet som är lika smart som en riktig dator och få den att vara kvar? Skulle vara intressant att veta vad som är på jorden om tusen år. Men om hundrafemtio år är all vi här som är på jorden döda.
Citera
2022-07-16, 17:58
Medlem
clownenkrustys avatar
Jag tror att mänskligheten har dött ut om 1000 år eftersom civilisationen är kortlivad - en industricivilisation kan förmodligen inte leva mer än några hundratals år. Civilisationen befinner sig redan i en överbefolkningskollaps och vad som är att vänta i framtiden är konflikter, lidande, svält, utrotning av arter, kärnvapenkrig och klimatförändring.

Växterna och djuren kommer att ta över, människans konstruktioner rasar ihop och försvinner på grund av förfall. Utan människor har den en globala uppvärmningen avtagit. Rovdjuren kommer att döda husdjuren som inte har dött av svält. Kärnkraftverken kommer att sprida radioaktivt avfall. Det enda som kan bevisa att människans civilisation har funnits är en bil, TV och annat som har lämnats kvar på månen.
Citera
2022-07-16, 21:51
Medlem
Naknekejsarens avatar
Det är nog lika svårt att förutsäga som det var för 1000 år sedan...allt är möjligt...inklusive allt som jag inte ens kan föreställa mig. Kaosteori gör närmsta 100 åren tillräckligt omöjliga att på ungefär förutse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in