Inlägg helt befriat från all konkretion i "förortsdebatten" i Flamman från Vänsterpartiet i Kista och Tensta/Rinkeby/Spånga:
http://www.flamman.se/vi-vill-bekampa-allt-fortryck
Citat:
Hela vårt politiska projekt går ut på att göra oss fria från det reaktionära, att vi alla - oavsett om vi bor i Saltsjöbaden eller i Husby - ska ha samma grundläggande rättigheter, oavsett vilket ursprung vi har, vem vi älskar, vilken gud vi ber till eller vilket kön vi identifierar oss med.
Det låter ju bra - men vilka är de grundläggande rättigheterna man menar och hur ska man uppnå detta?
Citat:
Att det finns kvinnor där vi bor som inte känner att de kan gå klädda hur de vill är fruktansvärt. Lika fruktansvärt som när kvinnor från våra områden får sin sjal bortdragen, eller blir spottade på när de åker in till Stockholms innerstad. Mäns hat mot kvinnor går att hitta i alla samhällen, och vår politik går ut på att motarbeta det hatet. Därför är vi ett feministiskt parti.
Men handlar det verkligen om hat, och hur kommer de islamistiska kvinnor som kontrollerar och tillrättavisar andra kvinnor in i bilden? Könssegregationen?
Citat:
Den borgerliga etableringen av privata förskolor och skolor gynnar reaktionära krafter. Vår vision om att alla barn ska ha rätt till en likvärdig utbildning och förskola blir omöjlig att genomföra när friskolor med olika inriktning får etableras
Här äntligen något som närmar sig konkret: man är emot religiösa friskolor kan man läsa mellan raderna (? Eller möjligen: man är emot hela friskolepaketet och tänker inte säga något alls om religiösa friskolor innan hela friskolereformen avskaffats, vilket alla vet inte kommer att hända.
Citat:
Den fundamentalistiska kraften i Stockholms förorter finns. Den utgörs av en väldigt liten skara män, och de talar inte för alla de män som bor i vårt område. De talar inte för alla de män som tar med sina döttrar till basketträningen..
Har någon, någonstans påstått detta?
Citat:
I ett segregerat samhälle finns det plats för reaktionära krafter att etablera sig. Att rekryteringar till Isis har skett där vi bor är det ultimata beviset på det. Den rekryteringen har vad vi vet inte ägt rum i Saltsjöbaden eller Danderyd. När människor är utsatta och står utanför systemet finns det utrymme att rekrytera människor till reaktionära rörelser om de inte har något annat alternativ. I andra miljöer sker rekryteringen till rörelser som Svenska motståndsrörelsen eller kriminella nätverk
Bra att man inser att reaktionära krafter har etablerat sig, men denna uppgivenhet.. är detta samma politiskt aktiva människor som nyss skrev "Hela vårt politiska projekt går ut på att göra oss fria från det reaktionära.." ? Några förslag annat än "avskaffa segregationen" MINSKA de destruktiva verkningarna kanske genom att åtminstone stödja de som försöker minska islamismen inflytande?
Citat:
Det här är vårt hem och vi bor här. Att folk utifrån skriver om oss och tittar på utifrån gynnar inte oss. Får media en chans att sparka neråt mot Stockholms fattigaste områden följer resten av Sverige efter med handen i chipspåsen.
Vilka är "oss"? Vilka är "utifrån" organiserar man sig inte i Vänsterpartiet på ideologisk grund? Klassanalys, feministisk analys - är det helt borta??
Är de "vi i förorten" vs "Sverige" numera - gudhjälpe vänstern i så fall.
Utan att vara på något sätt expert , men jag tror ju de invandrardominerade områdena generellt är mer
heterogena ur klassperspektiv och vad gäller kultur/levnadssätt än bostadsområden dominerade av infödda svenskar.
Citat:
Det är i dessa dagar lätt att förväxla fördomar och rasistiska stereotyper med religionskritik. Det är inte något vi ägnar oss åt. Vi kritiserar och bekämpar alltid bakåtsträvande och förtryck, men tillåter aldrig generaliseringar och stereotyper att splittra och förenkla.
Menar man att man själva inte förväxlar utan klarar av att skilja religionskritik från rasistiska stereotyper. Förhoppningsvis. Men hur ska man kunna undvika att splittra om man nu tar ställning emot förtryck- de som vill behålla förtrycket, hur ska man få med dem på att bekämpa det??
Citat:
I de fall religionen blir en täckmantel för patriarkalt förtryck att gömma sig bakom väljer media att skuldbelägga en hel religion och ett helt område för allt ont patriarkatet gör, som om sexuella trakasserier och homofobi endast existerar i förorten och inte på Östermalm. Det är inte en verklighetsbeskrivning vi delar.
SNYFT! När har media gjort detta? När, var? Ja, solidarisera er med dem som utsätts för trakasserier och homofobi på Östermalm eller wherever då-och ta emot stöd från dem ? Eller vad är poängen?
Nyss kunde man ju dessutom skilja på religionskritik osv osv-inte för att media brukar ägna sig åt religionskritik vad jag sett , men ändå. Och nej, nyss skrev ni att "reaktionära krafter" etablerat sig - tror ni då inte att dessa krafter har någon inverkan (annars är de väl inte "krafter"..) och konserverar patriarkala mönster? Religion är samhällspåverkande krafter (på gott och ont, mest ont enligt mig men det är inte poängen)
Sträng religion är en våt filt som konserverar och förhindrar utveckling, inte en stackars oskyldig täckmantel
Kliv ut ur sandlådan!