Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-19, 18:11
  #1
Medlem
Hej!

Jag har fått olanzapine 2,5 mg utskrivet för att ta när jag har tankar som inte går att stoppa och hjärnan går på högvarv. Det är jobbigt när jag har svårt att koppla av och varva ner huvudet. Jag har många olika tankar i huvudet parallellt och svårt att stoppa de. För två år sen var det liknande då jag var i ett hypomant tillstånd och då kom var även min verklighetsbild lite skev. Jag tänkte tankar som jag tyckte var "någorlunda rimliga/orimligt men innerst inne hoppades jag att det var sant", svårt att beskriva.

Men när jag tar olanzapine när tankarna är på högvarv men inte lika jobbigt som för två år sen blir jag väldigt trött. Kan sova 13 timmar och har väldigt svårt att vakna av alarm då, i princip omöjligt. Sen när jag väl är uppe är jag väldigt trött och seg. En gång blev jag liksom "flöddrad", jag var liksom uppe i det blå och kännde mig lite dum typ.

Jag letar alltså efter en annan medicin som kan hantera tankarna MEN inte får mig att bli så trött och ibland till och med typ "flöddrad".

Jag har dock aldrig tagit benzo för att bli flöddrar men gissar att det är så det känns som jag blir då.
Det är liksom som att medicinen är för stark för mig då. Men tyvärr är 2,5 mg den lägsta dosen olanzapine

Jag skulle bli väldigt glad om någon har något tips på annan svagare medicin som är antipsykostika eller mot mani som olanzapine.
__________________
Senast redigerad av indiepoparn 2013-08-19 kl. 18:14.
Citera
2013-08-19, 19:40
  #2
Medlem
Du kan ju testa Seroquel(Quetiapin), används mot både depp å mani. Fråga också läkaren efter typ Imovane så att du får ordentligt med sömn. Blir alltid Zyprexa och Imovane när manierna är på väg, skönt när hjärnan varvar ner igen

FASS, Seroquel:
https://www.fass.se/LIF/produktfakta...7&UserTypeID=2
Citera
2013-08-19, 19:56
  #3
Medlem
jag åt abilify mot mani ett tag, funkade kanon.
Citera
2013-08-19, 22:02
  #4
Medlem
adequates avatar
Kan också rekommendera abilify. Bytte för bara ett par dagar sedan, men det känns redan mycket bättre än olanzapin.
Citera
2013-08-19, 23:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken123
Du kan ju testa Seroquel(Quetiapin), används mot både depp å mani. Fråga också läkaren efter typ Imovane så att du får ordentligt med sömn. Blir alltid Zyprexa och Imovane när manierna är på väg, skönt när hjärnan varvar ner igen

FASS, Seroquel:
https://www.fass.se/LIF/produktfakta...7&UserTypeID=2

Tack för tipset! Jag ska fråga min läkare vad hon tror om seroquel eller abilify. Jag är inte så sugen på att börja med sömnpiller dock, somnar oftast av mig själv. Om jag tror att jag inte kommer somna om jag typ sovit för länge och behöver gå och lägga mig tidigt så tar jag atarax. Atarax är ju jobbigt för jag blir seg av det dagen efter men inte så seg som efter olanzapine men det är inte ett sömnpiller i alla fall. Är rädd för att bli beroende av sömnpiller då jag är ung.


Ja, det är skönt när hjärnan varvar ner.
Citera
2013-08-19, 23:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
jag åt abilify mot mani ett tag, funkade kanon.

Tack för tipset! Ska fråga min läkare om abilify.
Citera
2013-08-19, 23:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Kan också rekommendera abilify. Bytte för bara ett par dagar sedan, men det känns redan mycket bättre än olanzapin.

Tack för tipset! Uppdatera gärna här hur det går med abilify. Vilken medicin tog du tidigare och vad var den mot?
Citera
2013-08-19, 23:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indiepoparn
Tack för tipset! Jag ska fråga min läkare vad hon tror om seroquel eller abilify. Jag är inte så sugen på att börja med sömnpiller dock, somnar oftast av mig själv. Om jag tror att jag inte kommer somna om jag typ sovit för länge och behöver gå och lägga mig tidigt så tar jag atarax. Atarax är ju jobbigt för jag blir seg av det dagen efter men inte så seg som efter olanzapine men det är inte ett sömnpiller i alla fall. Är rädd för att bli beroende av sömnpiller då jag är ung.


Ja, det är skönt när hjärnan varvar ner.

blir du segare av 2,5mg olanzapine än av atarax? jag blev inte seg dagen efter av 20mg olanzapine, men av atarax är det fan det enda jag blir. bra inställning till sömnpiller dock. hoppas du kan hitta en medicin som hjälper dig utan jobbiga biverkningar
Citera
2013-08-19, 23:38
  #9
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indiepoparn
Tack för tipset! Uppdatera gärna här hur det går med abilify. Vilken medicin tog du tidigare och vad var den mot?
Olanzapin, fick det mot paranoia.
Citera
2013-08-29, 23:52
  #10
Medlem
Om någon är nyfiken så fick jag risperdal 0.5 mg att ta varje dag. Min läkare tyckte att risperdal var bättre än abilify, minns inte om hon nämde serquel. Hon pratade i alla fall om något gammalt läkemedel som hon tycker är bra med få biverkningar som nästan ingen skriver ut längre. Hon tänker lite utanför lådan ibland.
__________________
Senast redigerad av indiepoparn 2013-08-29 kl. 23:54.
Citera
2018-10-17, 17:58
  #11
Medlem
Är det narkotik i denna medicin? hoppas jag kan åka till usa så inte tullen stoppar mig om de hittar medicin i min väska
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback