Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-19, 07:27
  #1
Medlem
MrOaikis avatar
Coop går dåligt. Några lokala föreningar går ok, men i det stora hela går det mycket dåligt. Det har spekulerats i vad det beror på. Vissa beskriver det i allmänna termer så som "kooperativa föreningar klarar inte av att konkurrera på en fri marknad". Men rent konkret, vad tror ni är problemet?
Citera
2013-08-19, 07:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Coop går dåligt. Några lokala föreningar går ok, men i det stora hela går det mycket dåligt. Det har spekulerats i vad det beror på. Vissa beskriver det i allmänna termer så som "kooperativa föreningar klarar inte av att konkurrera på en fri marknad". Men rent konkret, vad tror ni är problemet?

Mina gissningar (handlar själv på Coop Forum och ibland andra större som ICA Maxi, Citygross):

Ärligt talat tror jag det rör sig om att ICA-butiker ägs och drivs av en person med personliga investeringar jämfört med Coop-butiker.

Ökar omsättningen och vinsten i en ICA-butik så får ägaren (butikschefen) detta direkt i plånboken. Vad jag förstår så funkar det inte lika dant i Coop-butiker.
Citera
2013-08-19, 08:22
  #3
Medlem
MeanMEs avatar
Försökt få en Coop att ta in lite udda varor?
Aldrig lyckats med det.
Problematiskt merarbete?

Lokale ICA-handlaren har ett intresse av det, då han tjänar pengar på det.

Sedan är det nog en ideologisk fråga för vissa, i småstaden där jag handlade gick sossarna på Coop medan borgarna gick på ICA, hoppas det stenåldersbeteendet dött ut bland de unga idag.
Citera
2013-08-19, 08:27
  #4
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Mina gissningar (handlar själv på Coop Forum och ibland andra större som ICA Maxi, Citygross):

Ärligt talat tror jag det rör sig om att ICA-butiker ägs och drivs av en person med personliga investeringar jämfört med
nte lika dant i Coop-butiker.


Exakt detta är nog anledningen.
Förr fanns 1 Ica och 1 Konsum i varje byhåla. Tiderna förändrades och en var tvungen att försvinna, i samtliga fall var det konsumbutiken som försvann.
Orsaken till detta var som du skriver att Ica butiken hade en privat ägare som riskerade att förlora allt han ägde, medan konsumbutiken hade en föreståndare med fast lön som enbart riskerade sitt jobb.

Samma sak gäller för större varuhus. Maxibutikerna har en privat ägare för varje butik, som förmodligen ser butiken som sitt livsverk. Medan coop-varuhusen bara har en anställd chef som kan byta jobb vilken dag han vill.

Samma problem finns i många storföretag där ansvariga chefer bara kan hoppa vidare till andra företag om det går dåligt.
Citera
2013-08-19, 08:30
  #5
Medlem
albert666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Coop går dåligt. Några lokala föreningar går ok, men i det stora hela går det mycket dåligt. Det har spekulerats i vad det beror på. Vissa beskriver det i allmänna termer så som "kooperativa föreningar klarar inte av att konkurrera på en fri marknad". Men rent konkret, vad tror ni är problemet?

folk själ mer än aldrig nu på självscanningen...
Citera
2013-08-19, 08:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Coop går dåligt. Några lokala föreningar går ok, men i det stora hela går det mycket dåligt. Det har spekulerats i vad det beror på. Vissa beskriver det i allmänna termer så som "kooperativa föreningar klarar inte av att konkurrera på en fri marknad". Men rent konkret, vad tror ni är problemet?

Man envisas med att köpa in sitt eget sortiment istället för det som kunden vill ha.
Man vill inte ha Coop-ketchup utan Felix eller Heinz.
För några år sedan slutade man ta in kellogs produkter och försökte ersätta dem med coop-flingor, där fick man dock backa.

Dålig ledning som inte kunde ta tag i problemen.
Köpte KF inte KappAhl och Akademibokhandeln samt massa andra butikskedjor?
Det var stora förlustaffärer och frångick kärnverksamheten totalt. Man skulle kränga mat.

Som medlem i KF har jag inte fått en endaste krona i utdelning på de över tio år jag varit medlem.
Stora ICA-butiker går med mångmiljonvinst varje år, men coops butiker går med förlust, för att man är dumma i huvudet. Man förstår inte vad kunderna vill ha.

När jag var liten så var Coop dominerande på marknaden, eller KF (B&W-butikerna m.m)
Ica var bara en liten plutt.

Nu har Ica tydligen 50% och Coop har bara 21,3%. Förr var det typ tvärtom

Här i Örebro så lade de till o med ned Coop (B&W) för att de påstod att det hade dålig lönsamhet.
Man larvade sig med att bygga om under flera månader så kunderna flydde, man tog bort restaurangen och drog ned på personal, bytte ut det sortiment kunderna ville ha och tog in mycket av coops egna skitmärken, saker som inte folk vill ha.
På Ica så vimlar det av personal som packar upp varor hela tiden. I Örebro så expanderade Ica till en Maxi-butik, coop gjorde tvärtom. Man minskade butiken med 1/3.

På byggavdelningen hade man 15 olika gräsklippare för massor av pengar, man sålde elektriska mulltoaletter för 10 000 kr styck. Man hade kunna nöjt sig med två-tre olika modeller.
Vem köper sådana på ett varuhus?
Vill jag ha en gräsklippare så går jag till en affär som är inriktade på att sälja sådana, så jag kan få bra råd. Det hade kunna funkat om man hade bra priser, men det var ganska dyrt att köpa gräsklippare på B&W.

Förr hade man även en bra rabatt på B&W och man behövde inte betala fören månaden efter, allt detta tog man bort, för att lura sina egna ägare.
Man återinförde dock detta många många år senare, men då var kunderna redan på väg bort.
Felen de gjorde är många.

Nä, fy fan för KF.
Enda som är/var bra är att de har bäst ekologiskt sortiment. Mycket KRAV-saker. Resten är PISS.
Citera
2013-08-19, 08:49
  #7
Medlem
Det är ju sidoverksamheterna i Coop som går +.
Citera
2013-08-19, 11:27
  #8
Medlem
Blanzeflors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albert666
folk själ mer än aldrig nu på självscanningen...
Jag tror också att det går otroligt mycket minus på alla som chansar att stjäla på självscanningen.
Har de verkligen en så naiv och positiv syn på människor?
Det vet väl alla, att folk vill undvika att betala om det går!
Vad händer om någon åker fast? I princip ingenting, om jag har förstått det hela rätt.
Det är ungefär samma naiva syn på detta, som på invandringsfrågan...
De måste ju ha ett system, där de som fuskar med det här blir polisanmälda i alla fall. Då tror jag fler låter bli att fuska med scanningen.
Citera
2013-08-19, 12:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blanzeflor
Jag tror också att det går otroligt mycket minus på alla som chansar att stjäla på självscanningen.
Har de verkligen en så naiv och positiv syn på människor?
Det vet väl alla, att folk vill undvika att betala om det går!
Vad händer om någon åker fast? I princip ingenting, om jag har förstått det hela rätt.
Det är ungefär samma naiva syn på detta, som på invandringsfrågan...
De måste ju ha ett system, där de som fuskar med det här blir polisanmälda i alla fall. Då tror jag fler låter bli att fuska med scanningen.

Ica har självskanning de med, varför går inte de med förlust?
Det stjäls säkert en hel del, men tror ändå man sparar igen de pengarna på att man har mindre kassapersonal.
Citera
2013-08-19, 19:10
  #10
Moderator
Diablo1118s avatar
Det går sååååååååååå långsamt i Coop butiker. Nästan ingen som sitter i kassan och de som sitter där är inte direkt speedy gonzales. Jag vill inte stå i kö 15min för att handla lite mjölk på väg hem från jobb.
Citera
2013-08-19, 19:32
  #11
Medlem
Finans.killens avatar
Du svara ju på din egna fråga.
Kooperativ är ett uselt sät att driva företag på.
Citera
2013-08-19, 21:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det går sååååååååååå långsamt i Coop butiker. Nästan ingen som sitter i kassan och de som sitter där är inte direkt speedy gonzales. Jag vill inte stå i kö 15min för att handla lite mjölk på väg hem från jobb.

Kombinationen sämst service och dyrast priser brukar vanligtvis inte vara så lyckad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback