Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-01-04, 17:37
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
...
Kollade på youtube angående Philips Airfryer och den verkade inte allt för imponerande. Verkar mer bli som nån slags ugnsbakning och jag ogillar ugnsbakad pommes. Funderar dock på att införskaffa Tefal Actifry som verkar mer imponerande.

Jag har precis fått en Airfryer i julklapp, men osäker på om jag ska behålla den eller inte. Jag har inte så mycket plats hemma och har inte riktigt förstått vad man göra i den som man inte kan göra i ugn. Jag har ingen varmluftsugn, men vanlig ugn kan man ju också baka, "grilla" och delvis fritera i.

Någon som till skillnad från mig har förstått detta?
Citera
2015-01-11, 01:11
  #50
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Är det värt att investera i en fritös, tänkte till pommes/potatis, kycklingbitar och kanske nån köttbit?
Har ingen och har aldrig haft - tyckte bara det verkade smidigt såvida man inte behöver göra oljebyte efter varje rätt.

Nån som kan guida?
Kan den användas som Fundue?
nix, det är bortkastat. totalt.

man lever mer än en gång.
Citera
2016-04-03, 14:11
  #51
Medlem
Shine_s avatar
Jag är lite inne på att köpa mig en fritös, men är lite avskräckt av de enorma mängder olja som oftast krävs. Just nu friterar jag i små kastruller, då det oftast bara är mat för 1-2 personer som lagas. Tycker dock att det är lite jobbigt att stå med termometerna i högsta hugg medans jag avvärjer plågsamma oljestänk från kastrullen. Finns det några vettiga fritöser som kräver mindre olja? Är helt ointresserad av sån där airfryer-skit, det skall vara en riktigt där maten förs ner i oljan.
Citera
2016-04-03, 14:35
  #52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Jag är lite inne på att köpa mig en fritös, men är lite avskräckt av de enorma mängder olja som oftast krävs. Just nu friterar jag i små kastruller, då det oftast bara är mat för 1-2 personer som lagas. Tycker dock att det är lite jobbigt att stå med termometerna i högsta hugg medans jag avvärjer plågsamma oljestänk från kastrullen. Finns det några vettiga fritöser som kräver mindre olja? Är helt ointresserad av sån där airfryer-skit, det skall vara en riktigt där maten förs ner i oljan.
Den enklaste varianten är att inhandla en doppvärmare och termometer. Du installerar en strömbrytare direkt på sladden till doppvärmaren och använder termometern för att pricka korrekt temperatur i samband med tillagning.

Det finns förstås alltid risk för brand och personligen skulle jag rekommendera att testa första gången någonstans ute i det fria ifall det skulle ta eld. Poängen är att du kan använda avsevärt mindre kastruller och därmed mindre mängd olja än i samband med en konventionell fritös.

https://www.google.se/search?q=doppv...w=1280&bih=636

~Paul~
Citera
2016-04-03, 16:03
  #53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Jag är lite inne på att köpa mig en fritös, men är lite avskräckt av de enorma mängder olja som oftast krävs. Just nu friterar jag i små kastruller, då det oftast bara är mat för 1-2 personer som lagas. Tycker dock att det är lite jobbigt att stå med termometerna i högsta hugg medans jag avvärjer plågsamma oljestänk från kastrullen. Finns det några vettiga fritöser som kräver mindre olja? Är helt ointresserad av sån där airfryer-skit, det skall vara en riktigt där maten förs ner i oljan.

Köp en mindre fritös helt enkelt, finns gott om ~1l varianter som är helt okej.
Citera
2016-04-21, 20:25
  #54
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JPoe
Jag har precis fått en Airfryer i julklapp, men osäker på om jag ska behålla den eller inte. Jag har inte så mycket plats hemma och har inte riktigt förstått vad man göra i den som man inte kan göra i ugn. Jag har ingen varmluftsugn, men vanlig ugn kan man ju också baka, "grilla" och delvis fritera i.

Någon som till skillnad från mig har förstått detta?

Jag har en. Och det är en gåva från gudarna själv

Släng i en näve köttbullar eller ett par hamburgare, högsta värme några minuter, skaka om eller vänd, ytterligare några minuter, klart.

En del av fettet rinner ner i tråget, maten förlorar alltså en del fett och vätska, jag älskar verkligen detta!

Den kan också rosta bröd, grilla kyckling eller fisk och massa annat.

Jag tar hellre en airfryer än en oljefritös
Citera
2016-04-21, 22:34
  #55
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Jag är lite inne på att köpa mig en fritös, men är lite avskräckt av de enorma mängder olja som oftast krävs. Just nu friterar jag i små kastruller, då det oftast bara är mat för 1-2 personer som lagas. Tycker dock att det är lite jobbigt att stå med termometerna i högsta hugg medans jag avvärjer plågsamma oljestänk från kastrullen. Finns det några vettiga fritöser som kräver mindre olja? Är helt ointresserad av sån där airfryer-skit, det skall vara en riktigt där maten förs ner i oljan.


Du vet att du inte behöver byta olja mellan varje fritering?
Citera
2016-08-05, 19:35
  #56
Medlem
Shine_s avatar
Jag är väl medveten om det, men tycker inte att det smakar trevligt att använda olja flera ggr till olika syften, dvs så är det inga problem att använda samma olja flera gånger till samma typ av råvara, men inte till olika. Och så är det drygt att ha gammal olja ståendes hemma.
Citera
2016-08-25, 14:43
  #57
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
En del saker kan fastna ganska ordentligt i gallret beforende på hur det är utformat. Jag löste det med att göra ganska små bitar och lägga i dom sakta (så att dom hinner få en yta innan dom når botten)
haha så jävla drygt dom första gångerna man friterar ,och allt är fastfriterat i gallret, innan man fattat att man måste lägga ner det jättesakta
Citera
2016-08-25, 14:45
  #58
Medlem
japanskbruds avatar
fiskpinnar kan bli bra om man tinar dom först, och sen friterar dom. får riktigt hård yta jämfört med stekplåten .
Citera
2016-08-25, 14:50
  #59
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
fiskpinnar kan bli bra om man tinar dom först, och sen friterar dom. får riktigt hård yta jämfört med stekplåten .

Behöver inte ens tina dom först.
Citera
2016-08-25, 14:55
  #60
Avstängd
frifarts avatar
jag har en riktig fritös , blir riktigt gott de få gånger och periodvis jag dock använder den , ska försöka använda lite mera i framtiden PS om du åker dieselbil så går det utmärkt att sila gammal olja i durkslag med linneduk och sedan hälla den oljan i bilen
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback