2013-08-18, 13:40
Medlem
Hej.

Jag har under min studietid bott hemifrån och hela tiden fått max bostadsbidrag, då jag inte jobbat mycket. Detta året flyttade jag, och då jag ändrat min folkbokföringsadress sent blir jag återbetalningsskyldig (jag kan ju inte få pengar för min gamla adress, där jag inte bor, som de uttryckte det). Jag tycker att detta är rätt, samtidigt som det känns surt då min nya hyra är betydligt högre än min gamla och jag får gå ett par månader utan bidrag.

Samtidigt har jag jobbat mer under sommaren och kommer att få mindre bidrag än vad jag fått hittills (900 istället för tidigare 1300). Detta gör troligtvis att jag blir återbetalningsskyldig 400 per månad för de månader som jag hittills fått utbetalt.

Så, hur ska jag göra för att få så mycket bostadsbidrag som möjligt? Finns det något jag kan använda mig av för att få ut 900 per månad för de månader som jag hittills bott i min nya lägenhet? Finns det något sätt att skjuta upp återbetalningen/få återbetalningsplan som löper över tid?

Alla tips är välkomna!
Citera
2013-08-18, 20:04
Medlem
Varför i helvete flyttade du till en dyrare lägenhet om man får fråga ?
Klipp dig och skaffa dig ett jobb för helvete ...
Citera
2013-08-18, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Finns det något sätt att skjuta upp återbetalningen/få återbetalningsplan som löper över tid?
Du har till 30 september nästa år på dig att betala tillbaka det du blir skyldig dem, innan det börjar föras på extra avgifter. Det borde du klara utan någon avbetalningsplan, men om du verkligen behöver det så kan du skicka in blanketten "Önskemål om avbetalningsplan".
Citera
2013-08-18, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hipkira
Varför i helvete flyttade du till en dyrare lägenhet om man får fråga ?
Klipp dig och skaffa dig ett jobb för helvete ...

Som sagt studerar jag. Vet inte hur du uppfattade mitt inlägg, men det är absolut inte så att jag sitter i någon ekonomisk nöd. Jag har lite pengar undanlagt, och lägger undan lite mer varje månad, känns bara surt att jag ska bli av med pengar när jag har kämpat för att spara.

Citat:
Ursprungligen postat av mxx
Du har till 30 september nästa år på dig att betala tillbaka det du blir skyldig dem, innan det börjar föras på extra avgifter. Det borde du klara utan någon avbetalningsplan, men om du verkligen behöver det så kan du skicka in blanketten "Önskemål om avbetalningsplan".

Då är det ingen fara! På tanten som ringde lät det som att jag skulle behöva punga upp med pengarna ungefär nästa vecka, blev så överraskad av hennes samtal att jag inte kom på att ställa följdfrågor. Vid det laget kommer jag att ha fast anställning, så då behövs inget bostadsbidrag längre.

Det finns alltså ingen utväg att få ut mer pengar än vad försäkringskassan vid första anblick anser att jag ska få? Man kan inte komma i efterhand och visa att man behöver pengarna på något sätt?
Citera
2013-08-19, 11:19
Medlem
Man behöver bara betala tillbaka om summan man ska betala tillbaka är mer än 1200kr så det är bara hoppas att det är mindre än så.
Citera
2013-08-19, 11:23
Medlem
Wheeler88s avatar
kan man få Bostadsbidrag som studerande även om man ska ta lån?
Citera
2013-08-19, 11:28
Medlem
Att söka bostadsbidrag eller socialbidrag om man har pengar så man kan spara är juh bara idiotiskt ... du blir juh likförbannat återbetalnings skylldig i slut ändan om du råkar få högre inkomst eller dylikt ...

Desutom vill jag inte lägga mina skattepengar på dig och dina flummar kompisar .. Ger dom hellre till sjukvård eller skola ...
Citera
2013-08-19, 15:24
Medlem
Citat:
Att söka bostadsbidrag eller socialbidrag om man har pengar så man kan spara är juh bara idiotiskt ... du blir juh likförbannat återbetalnings skylldig i slut ändan om du råkar få högre inkomst eller dylikt ...

Desutom vill jag inte lägga mina skattepengar på dig och dina flummar kompisar .. Ger dom hellre till sjukvård eller skola ...

Tyvärr är det så med bostadsbidrag att man bara kan söka det i förskott. Hade de haft ett system där man kunde söka i efterskott när man vet hur mycket pengar man faktiskt tjänade så hade det varit betydligt enklare för bl.a. studenter som extraknäcker / sommarjobbar.

Hyresnivåerna på studentlägenheter sätts ofta med hänsyn till maximalt bostadsbidrag så det brukar vara riktigt tufft att ha råd med hyran om man inte har bidrag. Källa: Förtroendetrådet på CSB.
Citera
2013-08-19, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jakaranda
Man behöver bara betala tillbaka om summan man ska betala tillbaka är mer än 1200kr så det är bara hoppas att det är mindre än så.

Ska betala tillbaka ca 1300*5, så blir tyvärr alldeles för mycket :/

Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
kan man få Bostadsbidrag som studerande även om man ska ta lån?

Ja, lånet räknas inte, bara 80% av bidragsdelen räknas som inkomst.

Citat:

Så jag är korkad som vill lägga undan 1000 kr per månad istället för att gå back 300? Vad är det för resonemang? Högre inkomst än vad som är tillåtet har jag bara fått detta året, och då får jag ändå kostnadsfritt lån av staten. Inte fy skam.

Isf är du välkommen att klaga hos berörd instans. Det är knappast så att jag "flummar" bort pengarna som jag får, tvärtom använder jag dem säkert mycket bättre än vad många andra skulle gjort. Jag betalar dessutom skatt själv, så ser inte alls något fel i att jag också tar emot bidrag.
Citera
2013-08-19, 22:47
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Skaffa barn på heltidsboende så får du mer, vill du öka på får du bli invandrare med barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in