• 36 831 online
  • 1 139 951 medlemmar
  • 59 052 100 inlägg
2013-12-18, 22:26
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Cobra Triangle var fantastiskt kul, många timmar lades ner på det. Båtracing på ett mycket bra sätt.
Punch Out såklart! Fantastiskt på alla sätt.
Jag gillade alla SMB spelen, 2:an var verkligen inte dum och oftast var jag Luigi.

Festers Quest var också sköj, Castlevania.

Svårt att välja ett. men om jag hade tagit fram ett NES nu så hade jag spelat Cobra Triangle!
Citera
2013-12-19, 05:00
Moderator
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Cobra Triangle var fantastiskt kul, många timmar lades ner på det. Båtracing på ett mycket bra sätt.
Punch Out såklart! Fantastiskt på alla sätt.
Jag gillade alla SMB spelen, 2:an var verkligen inte dum och oftast var jag Luigi.

Festers Quest var också sköj, Castlevania.

Svårt att välja ett. men om jag hade tagit fram ett NES nu så hade jag spelat Cobra Triangle!

Luigi är så klart det enda vettiga valet i SMB2.
Citera
2013-12-20, 12:03
Medlem
M0wes avatar
tycker inte mario 3 är det roligaste men det är de bästa spelet no doubt
Citera
2014-01-18, 13:10
Medlem
McHammereds avatar
Finns många godbitar. Dom som fastnade mest var nog Punch Out, Excite bike samt Shadowgate. Minns att vi satt klistrade framför Shadowgate som kids och bet oss i läppen inför vad som skulle komma fram i nästa rum. Att det fanns på svenska var ju bara en annan fördel då tyckte man. Får inte glömma musiken!

Punch Out är ett spel jag aldrig kan tröttna på.
Citera
2014-02-19, 00:03
Medlem
Här kommer min lista. Jag utelämnar Zeldaspelen eftersom jag aldrig fastnat jättemycket för det första. Zelda II var grymt tycker jag och jag spelar säkert igenom det ett par gånger per år.

1. Megaman 1 & 2 - Jag kan inte välja ett av dem. Båda spelen var så sjukt nyskapande och magiska när de kom. Jag spelar fortfarande igenom dem 3-4 gånger i månaden

2. Super Mario Bros 3 - Ett av de spelen som jag kan sätta mig och spela igenom när som helst. Det blir aldrig tråkigt. Åtta grymma världar med olika element i varje. Min favorit är fjärde världen där allt är stort.

3. Metroid - Spelet som startade en av de bästa spelserierna någonsin. Även om det ligger många snäpp under Super Metroid så är det fortfarande en favorit. Spelet är en stor labyrint som det tar timmar att spela igenom om man inte har spelat det förut eller om man inte har en karta till hands.

4. Castlevania 1, 2 & 3 - Här måste jag ta med alla tre spelen också. Det första var helt linjärt och fokuserade mycket på action. Det andra var mer som en blandning av äventyrspel och RPG och bra mycket bättre än vad många säger. Helt klart spelvärt även om det är mycket som är ganska kryptiskt i det. Trean gick tillbaka till det linjära även om man kunde välja olika vägar efter vissa bossar och dessutom tre nya spelbara karaktärer. Helt klart spelvärt och överlägset svårast av de tre spelen.

5. Little Samson - Ett grymt plattformsspel som jag tror inte släpptes i Europa men jag kan ha fel. Om ni inte får tag i det, kolla upp videor på youtube. Ni kommer bli riktigt sugna, det lovar jag. Man spelar som fyra olika karaktärer och alla behövs för att ta sig igenom vissa banor.

Dels spelar man som Samson, en liten människa. (Svårt att säga om det är ett barn eller vuxen) Han kan skjuta projektiler rakt fram och kan klättra lodrätt upp för väggar.

Sen har vi en liten drake som kan flyga kortare sträckor och skjuta skott som går framåt i en båge uppåt.

Tredje figuren är en golem som är stark och kan gå på spikar vilket ingen av de andra kan.

Fjärde figuren är en liten mus som är väldigt svag men väldigt snabb och kan klättra på både väggar och i tak.

Ni som inte har testat måste bara göra det

Edit
Och även om de inte får plats på topp fem-listan så måste jag tipsa om Ninja Gaiden-spelen också för dem som inte har spelat
Senast redigerad av Ajntojn 2014-02-19 kl. 00:25. Anledning: Jag glömde en sak
Citera
2014-02-20, 12:55
Medlem
richy_030s avatar
Pro am racing var kul. köra radiostyrda bilar. var väldigt lätt i början men blev snabbt svårare vilket gjorde det till en utmaning. Enkel grafik men så jäkla kul ändå
Citera
2014-03-09, 18:07
Moderator
C-3POs avatar
Zeldaspelen är helt underbara. Zelda 2 var så jävla svårt men så fantastiskt underbart när man äntligen klarade spelet. SMB-spelen var också roliga och jag vill nog påstå att det första var bäst. Track and Field var också väldigt kul och det finns en hel del andra också.
Citera
2014-03-09, 18:16
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Finns säkert 20 spel som platsar in.

The Legend of Zelda
Fantastisk musik, skön känsla, ganska svårt och utmanande också. Fan vad man spelade det spelet som barn alltså.

Zelda II
Uppgradering på alla plan men lite väl enkelt. Man spelade igenom tvåan ganska snabbt jämfört med första spelet.

Castlevania
Bra kontroll, fantastisk stämning med schysst grafik och fantastisk musik. Ganska svårt också.

Punch Out
Bra grafik, bra kontroll, återigen, bra grafik för att vara 8 bitarsspel. Grym utmaning då vissa boxare är riktigt kluriga.

Super Mario Bros 2
Grymt nyskapande plattformsspel där du springer fram och tillbaka, gräver dig ner i sand, springer på is och så vidare. Bättre variation på banorna än i SMB3. Bra ending på spelet också.

Kid Icarus
Återigen, fantastisk stämning med bra musik.

Megaman 1 & 2
Fantastisk kontroll, fantastisk musik. Bra utmaning framförallt i ettan. Tvåan är lite väl enkel.

Metroid
Mästerverk. Fantastisk musik och fantastisk stämning och bra kontroll också. Den som gjort banorna är ett geni. När man ser kartan framför sig så är det så simpelt uppbyggt men när det begav sig så irrade man fast sig i cirklar.

Gradius
Vilket jävla shooterspel! Grym kontroll och en bra utmaning.
Citera
2015-05-16, 19:00
Medlem
-Orpheus-s avatar
Battle of Olympus är ett äventyrsspel som har allt. Kluriga mysterier, svåra bossar, en stor värld (för ett nes-spel) att gå runt FRITT i, flera olika vapen och magiska föremål, hjälpsamma bybor, irriterande fiender, sagolik musik och en story som är riktigt genomtänkt för ett nes-spel. Dessutom återger den väldigt troget den grekiska mytologin och sagovärlden däromkring, vilket gör att man som mytologinörd verkligen känner sig som hemma.
Du spelar alltså en antik grek. Din flickvän har precis dött av ett ormbett. Givetvis accepterar du inte detta utan du ger dig ut på ett långt äventyr för att lyckas ta dig ner i dödsriket, spöa skiten ur Hades själv och hämta tillbaka din tjej. För att lyckas med detta vansinnesdåd måste du resa runt i hela antikens Grekland och utföra mindre uppdrag för att få nya krafter och föremål och kunna ta dig till nya platser. De grekiska gudarna hjälper dig på olika sätt, de har alla varsitt tempel och det är bland annat hos dem du sparar. För att köpa saker i spelet samlar du oliver (accepteras som valuta) och förutom att använda apostlahästarna kan du så småningom färdas över havet och flyga på Pegasus rygg. Du tar dig fram genom mörka grottor, vandrar på gröna ängar, längs stränder, genom herdelandskap, pelargångar, skogar, byar, en labyrint, en ruinstad m.m. och det ingår även hisnande bergsklättring, hemliga dörrar, dolda passager och gudarnas nektardryck. Grekland är befolkat av ondskefulla fiender som är väldigt välgjorda, envisa, jobbiga, svåra och kommer hålla dig på helspänn. Överallt (nästan) bor också människor, som oftast är vänliga, hjälpsamma och framförallt väldigt informativa så lyssna på deras råd, du vet aldrig när du kan behöva dem! Detta är bara menat som en introduktion och jag tänker inte spoila någonting av själva spelet, men jag kan lova att det finns så många mysterier och sidospår att den som uppskattar kluriga äventyrsspel kommer att vara helt nöjd. Även actionvännen får sitt lystmäte. Spelet fungerar förenklat som en blandning mellan Castlevania (fienderna), Zelda 2 (byarna, slotten) och Faxanadu (vapnen och föremålen), fast med avsevärt bättre grafik, musik och framförallt kontroll än alla dem. Om du uppskattar grekiska sagor, äventyrsspel och NES så finns det inget bättre spel än det här. Riktigt stort är det också! (för ett nes-spel) Man kan varva det på fem timmar om man vet exakt vart man ska hela tiden (eller om man fuskar med guider), men om man spelar det för första gången kan man hålla på i veckor, till och med månader om man kör fast.
Av alla dessa skäl är Battle of Olympus det bästa NES-spelet genom tiderna.
Senast redigerad av -Orpheus- 2015-05-16 kl. 19:04.
Citera
2017-06-28, 05:59
Medlem
Spud-boys avatar
Såg att någon nämde Rad Gravity.. Det spelet var jag väldigt fascinerad av, trots att jag inte spelade det mycket själv utan såg på när brorsorna spelade..

Annars var Maniac Mansion något väldigt speciellt, helt ovanligt spel, modern till point n click genren.

Zelda förstås..

Shadow Gate var ett trevligt äventyrspel..

Det är mina nuggets bland NES spelen..

Nu är det här ingen Game Boy tråd.. Men om jag skulle nämna vilket spel som gjort störst avtryck, som har nötts mest och som jag haft mest glädje av. Så är det Link's Awakening..
Citera
2017-07-01, 14:57
Medlem
Ratads avatar
1. The Legend of Zelda. Mycket äventyr för pengarna och spelet kickade igång fantasin med ritande av kartor, utbyte av tips och strategier och man gick hem till kompisar som fastnat och visade hur man tog sig vidare. "Grumble, grumble".

2. Metroid. Utmärkt kontroll av Samus och suggestiv musik. I feminismens tecken kan jag upplysa om att jag inte blev ett dugg kränkt eller upprörd av att Samus var ett sliddjur.

3. Kid Icarus. Syskonspelet till Metroid. Även detta har bra kontroller och bra musik. Jag gillade Metroid för att man inte använde banor som gick åt ett håll. I Kid Icarus får man bara detta i palatsen. Å andra sidan har Icke de bästa fienderna. Liemannens frispel och musikslinga är hur festliga som helst. "What do ya say?"

4. Maniac Mansion. NES hade en version på svenska. Mycket underhållande kommentarer och än idag gläds jag åt att det finns ost åt mig och min hamster i mitt kylskåp.
Citera
2017-09-08, 18:34
Medlem
isolas avatar

Kan bara hålla med om Rygar - men jag säger musiken, det gör dock att Mega Man II kommer före.

Sett till total spelglädje är det ju definitivt The Legend of Zelda dock.
Excitebike har i och för sig en speciell plats i mitt hjärta, kommer ihåg när jag testade det för första gången tillsammans med min lillebror inne på PUB i en testmonter, spelglädjen var enorm.
Citera