Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-06-22, 17:32
  #1
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Hallå Gott Folk!

Sitter och funderar över hur jag bäst bör spendera min hårt inarbetade lön. Tankarna rör sig mot något åt data-hållet.

Har en gammal AMD athlon 2100 inköpt julen 02. Ser nu att man kan införskaffa sig uppgraderingspaket för runt 5000 pix på komplett och databutiken.se.

Känns som en fördel att inte behöva införskaffa en helt ny dator utan kunna flytta över hårddisk d.y.l. samtidigt som jag är osäker på om saker och ting passar. Gissar t.ex. att nätagget inte kommer räcka. Vad anser ni? Bör jag satsa på uppgraderingspaket eller bör jag sikta på en helt ny dator?

Kan tilläggas att jag använder datorn till att surfa, photoshopa och lira lite spel. Min önskan är att återigen få känna att datorn är "up to date" och klarar av dagens spelkrav.
Citera
2005-06-23, 08:07
  #2
Medlem
dagsjobergs avatar
Vad har du for natagg nu da?
Citera
2005-06-23, 08:17
  #3
Medlem
dagsjobergs avatar
http://www.datorbutiken.com/se/datas...hp?artId=UPA16

Det har paketet tillsammans med ett x600 pro grafikkort eller ett 6600gt grafikkort (om du spelar tunga fps spel som doom3) och ev 512 mb extra ram bor tacka dina behov av att surfa, photoshoppa & spela spel alldeles utmarkt.
Citera
2005-06-23, 19:37
  #4
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Tackar för svaren.

Har nu kommit fram till att det blir en helt ny dator istället. Var ett tag sedan jag pysslade med sånt så jag tar tacksamt emot förslag.

Har mellan 9 - 13.000 att använda (vill komma så billigt undan som möjligt men om ett par tusen ger en stor prestanda-effekt är jag beredd att lägga ut). Datorn skall användas till photoshop, surfande och bör kunna användas för dagens spel.

AMD får det bli. Lurar på Asus-A8N-SLI Deluxe nforce4 moderkort. Vill ha socket 939 med SLI och PCIe. I övrigt är jag jäkla osäker.

AMD64 med san diego kärna? Vad är skillnaden mot venice och "vanliga"?

Grafikkort? Inte en susning vilket man bör välja...

Skulle gärna ta emot förslag och föra en diskussion om skillnader mellan olika produkter.
Citera
2005-06-24, 18:23
  #5
Medlem
LokoJoes avatar
ClawHammer core: 130 nm process and featuring the 1 MB L2 cache
Newcastle core: 130 nm process och 512 kB L2 cache
Venice core: 90 nm copper interconnect och 512 kB L2.


Jag skulle rekommendera att du köper en AMD64 med Venice core
eftersom den drar bara 1.4V (67 Watt) jämfört med en
Clawhammer som drar 1.5V (89Watt).

Venice är lättare att kyla och overklocka.


Moderkortet: ABit har Nforce4 moderkort med heatpipe kylning på styrkretsen. Man slipper den högvarviga fläkten på modekortet (~7000 varv).
Abit AN8 Ultra (den har inte SLI).
Citera
2005-06-25, 17:58
  #6
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Tackar för svaret.

Ok lär inte klocka datorn så då bör inte strömförbrukningen spela så stor roll. Vad innebär nm egentligen? antar att ju högre desto bättre...

Abit AN8 nForce4 SLI 4DDR-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire µGuru Socket939 ATX verkar vara ett bra moderkort. Några åsikter om detta?

Vad är athlon64 FX-55 för processor och vad är skillnaden mellan san diego, venice om dom andra?

Tar gärna emot förslag på grafikkort oxå om nån har något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback