2013-08-17, 13:37
Medlem
Dubbelfels avatar
Om man tar bilder kan man ju laborera med iso-tal, bländare och slutare utifrån de ljusförhållanden som råder där man ska fota. Men om man istället ska filma (med samma kamera), kan man på samma sätt göra inställningar?
Citera
2013-08-17, 13:52
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelfel
kan man på samma sätt göra inställningar?

Det är exakt samma förhållande som gäller under filmning, men om frågan är "vilka av dessa KAN man ändra under pågående filmning?" så är svaret "det beror på exakt vilken kombination av kamerahus, objektiv och inställningar man använder".

Vissa låter dig ändra allt under pågående filmning, men ju billigare och äldre utrustning vi talar om, desto större är sannolikheten att ett eller flera av inställningarna inte kan ändras under pågående filmning.
Citera
2013-08-17, 14:07
Medlem
Dubbelfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är exakt samma förhållande som gäller under filmning, men om frågan är "vilka av dessa KAN man ändra under pågående filmning?" så är svaret "det beror på exakt vilken kombination av kamerahus, objektiv och inställningar man använder".

Vissa låter dig ändra allt under pågående filmning, men ju billigare och äldre utrustning vi talar om, desto större är sannolikheten att ett eller flera av inställningarna inte kan ändras under pågående filmning.
Jag undrade vilka inställningar man kan göra INNAN man börjar filma. Jag undrade eftersom jag filmade i ganska dåliga ljusförhållanden och testade att ändra iso-tal osv, men det tycks bli samma kvalité på filmen oavsett hur jag ställer in.
Citera
2013-08-17, 14:08
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelfel
Jag undrade vilka inställningar man kan göra INNAN man börjar filma.

Då är svaret "det beror på exakt vilket kamerahus, objektiv och inställningar du använder". Vissa kamerahus låter dig ändra alla inställningar, vissa (framförallt äldre/billigare) har en eller flera fasta parametrar vid filmning som inte kan ändras.
Citera
2013-08-17, 14:33
Medlem
Dubbelfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Då är svaret "det beror på exakt vilket kamerahus, objektiv och inställningar du använder". Vissa kamerahus låter dig ändra alla inställningar, vissa (framförallt äldre/billigare) har en eller flera fasta parametrar vid filmning som inte kan ändras.
OK. Då är det säkert fasta parametrar på min kamera eftersom det inte "händer något" hur mycket jag än rattar.
Citera
2013-08-21, 14:54
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Japp, det beror på kameran, kolla i manualen. Det finns inget som rent fysiskt hindrar dig från att ändra dessa inställningar under filmning, bara kamerans tekniska begränsningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in