Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-11-27, 22:38
  #37
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phobic
Svärtade: kan det verkligen stämma? Det är ju en densitet endast 1000 gånger större än vatten.

Jag klarar inte av att verifiera dina uträkningar eftersom jag är för dåligt utbildad, alternativt dum i huvudet, alternativt lat, men om jag jämför med det faktum att om jorden vore ett svart hål så skulle den ha en Rs på runt 8 mm, d.v.s. jämförbart med en normal sockerbit eller 1 cm3. Då skulle den fortfarande väga som den gör i sin nuvarande form, och det är ju ändå lite mer än 1 kg.

Jag får inte ihop det. Har du räknat fel eller fattar jag fel?
Det beror på att volymen innanför horisonten växer med M³. Kort och gott:
Mer massa, större svart hål, lägre densitet. Sambandet är inte linjärt.
Medeldensiteten minskar med 1/M²

Se denna:
Citat:
1.3 MEDELDENSITET
Uträkningar för medeldensiteten av ett Svart Hål, dvs massan innanför en sfär med radien Rs.
(1) ρ=M/V (Densitet)
(2) V=4πr³/3 (Volym)
(3) r=2GM/c² (Schwarzchildradien)

(2)+(3) ger;
(4) V=4π(2GM/c²)³/3=(32πG³M³)/(3c^6)

(1)+(4) ger;
ρ=M/V=M/((32πG³M³)/(3c^6))=(3c^6)/(32πG³M²)
Citat:
ρ(BH)=(3c^6)/(32πG³M²)

Eftersom c,π,G alla är konstanter så kan man approximera medeldensiteten till;
ρ(BH)≈7x10^(79) x 1/M²

(FB) Svarta hål

Det är faktiskt detta faktum som gör att även tidvatteneffekterna nära horisonten minskar ju mer massa hålet har. Du skulle inte vilja passera nära horisonten för ett stellärt svart hål, då tidvatteneffekterna skulle riva dig i stycken. För ett supermassivt kommer effekten vara försumbar.
(Ett exempel är när Endurance i filmen Interstellar passerar nära det svarta hålet för att få en ”gravity assist”. Här hade troligtvis skeppet krossats om det vore ett hål på ~5-10 solmassor, men eftersom det var supermassivt revs inte skeppet sönder.)
Citera
2017-11-28, 01:02
  #38
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Det beror på att volymen innanför horisonten växer med M³. Kort och gott:
Mer massa, större svart hål, lägre densitet. Sambandet är inte linjärt.
Medeldensiteten minskar med 1/M²

Se denna:


(FB) Svarta hål

Det är faktiskt detta faktum som gör att även tidvatteneffekterna nära horisonten minskar ju mer massa hålet har. Du skulle inte vilja passera nära horisonten för ett stellärt svart hål, då tidvatteneffekterna skulle riva dig i stycken. För ett supermassivt kommer effekten vara försumbar.
(Ett exempel är när Endurance i filmen Interstellar passerar nära det svarta hålet för att få en ”gravity assist”. Här hade troligtvis skeppet krossats om det vore ett hål på ~5-10 solmassor, men eftersom det var supermassivt revs inte skeppet sönder.)

Det var som fan. Tack!

En följdfråga: Innebär detta också att en gravitation kan bara så stark att inte ens ljus undkommer, utan att det behöver innebära spagetti-effekt för en kropp som trillar över horisonten? Det kanske är det som menas med tidvatteneffekt? Jag menar att allt dras, relativt lugnt, mot centrum men med en sådan obönhörlig järnhand att absolut inget kan fly? Liksom att gravitationen inte motsvarar ljusets hastighet i motsatt riktning, utan att den liksom hugger tag i massan på ljuset (jag vet, fotonen är masslös, men jag vetefan hur jag ska förklara) med en järnkrok och sakta drar den till sig.
Citera
2017-11-28, 01:05
  #39
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Det beror på att volymen innanför horisonten växer med M³. Kort och gott:
Mer massa, större svart hål, lägre densitet. Sambandet är inte linjärt.
Medeldensiteten minskar med 1/M²

Se denna:


(FB) Svarta hål

Det är faktiskt detta faktum som gör att även tidvatteneffekterna nära horisonten minskar ju mer massa hålet har. Du skulle inte vilja passera nära horisonten för ett stellärt svart hål, då tidvatteneffekterna skulle riva dig i stycken. För ett supermassivt kommer effekten vara försumbar.
(Ett exempel är när Endurance i filmen Interstellar passerar nära det svarta hålet för att få en ”gravity assist”. Här hade troligtvis skeppet krossats om det vore ett hål på ~5-10 solmassor, men eftersom det var supermassivt revs inte skeppet sönder.)

...och, ytterligare följdfråga: Har verkligen supermassiva hål en singularitet i mitten då?
Citera
2017-11-28, 22:03
  #40
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phobic
...och, ytterligare följdfråga: Har verkligen supermassiva hål en singularitet i mitten då?
Det har dom troligtvis. Singulariteter uppstår när matematiken inte kan beskriva extremer, när så mycket massa finns i en volym som är lika med noll.
Det kan också vara så att någon mekanism förhindrar kollaps så att en singularitet inte uppstår där inne.

Vi vet helt enkelt inte.
Citera
2017-11-28, 22:08
  #41
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phobic
Det var som fan. Tack!

En följdfråga: Innebär detta också att en gravitation kan bara så stark att inte ens ljus undkommer, utan att det behöver innebära spagetti-effekt för en kropp som trillar över horisonten? Det kanske är det som menas med tidvatteneffekt? Jag menar att allt dras, relativt lugnt, mot centrum men med en sådan obönhörlig järnhand att absolut inget kan fly? Liksom att gravitationen inte motsvarar ljusets hastighet i motsatt riktning, utan att den liksom hugger tag i massan på ljuset (jag vet, fotonen är masslös, men jag vetefan hur jag ska förklara) med en järnkrok och sakta drar den till sig.
Ja händelsehorisonten finns där, trots försumbar tidvatteneffekt. Så i princip behöver du bara befinna dig nära horisonten för att uppleva tidsdilatationen, eftersom tidvatteneffekten är försumbar kommer du inte slitas i stycken när du är nära horisonten. Dock finns det andra bekymmer när du kommer för nära ett supermassivt svart hål..
Citera
2017-11-29, 00:15
  #42
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Ja händelsehorisonten finns där, trots försumbar tidvatteneffekt. Så i princip behöver du bara befinna dig nära horisonten för att uppleva tidsdilatationen, eftersom tidvatteneffekten är försumbar kommer du inte slitas i stycken när du är nära horisonten. Dock finns det andra bekymmer när du kommer för nära ett supermassivt svart hål..

Tack, förstår precis!

En annan grej jag tänkte på angående artificiella hål som skulle kunna skapas med LHC: det måste ju vara extremt små svarta hål i så fall. Men oavsett storlek så måste ju en händelsehorisont finnas, inte sant? Vad hindrar då ett närmast oändligt litet hål från att börja gnaga på atomer i närheten, för att sedan växa till sig och bli stora svarta hål? Man borde ju inte kunna tämja dem? Eller dör de i stort sett omgående efter de skapats? (Nu finns det ju inga artificiella svarta hål än, men jag tänkte att kanske matematiken kunde ge ett svar.)
Citera
2017-11-29, 11:54
  #43
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phobic
Tack, förstår precis!

En annan grej jag tänkte på angående artificiella hål som skulle kunna skapas med LHC: det måste ju vara extremt små svarta hål i så fall. Men oavsett storlek så måste ju en händelsehorisont finnas, inte sant? Vad hindrar då ett närmast oändligt litet hål från att börja gnaga på atomer i närheten, för att sedan växa till sig och bli stora svarta hål? Man borde ju inte kunna tämja dem? Eller dör de i stort sett omgående efter de skapats? (Nu finns det ju inga artificiella svarta hål än, men jag tänkte att kanske matematiken kunde ge ett svar.)
Kort svar: Hawkingstrålningen (om den nu existerar...)
Så små svarta hål skulle existera så kort tid att de försvinner lika snabbt sondera uppstod.
Livslängden är proportionell mot massan i kubik. Se 1.7 här: (FB) Svarta hål
Citera
2017-11-29, 19:43
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phobic
Tack, förstår precis!

En annan grej jag tänkte på angående artificiella hål som skulle kunna skapas med LHC: det måste ju vara extremt små svarta hål i så fall. Men oavsett storlek så måste ju en händelsehorisont finnas, inte sant? Vad hindrar då ett närmast oändligt litet hål från att börja gnaga på atomer i närheten, för att sedan växa till sig och bli stora svarta hål? Man borde ju inte kunna tämja dem? Eller dör de i stort sett omgående efter de skapats? (Nu finns det ju inga artificiella svarta hål än, men jag tänkte att kanske matematiken kunde ge ett svar.)

Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Kort svar: Hawkingstrålningen (om den nu existerar...)
Så små svarta hål skulle existera så kort tid att de försvinner lika snabbt sondera uppstod.
Livslängden är proportionell mot massan i kubik. Se 1.7 här: (FB) Svarta hål
Hawkingstrålningen är orelavant faktiskt, även om den troligtvis existerar. Problemet är att storleken på de svarta hålen som skulle uppstå i LHC skulle vara så små så att det skulle ta många miljardtals år för det svarta hålet att ens kunna äta upp jorden. 99% av en atom består av absolut ingenting. En forskare på CERN sade detta för några år sedan.
Citera
2017-11-30, 21:56
  #45
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Kort svar: Hawkingstrålningen (om den nu existerar...)
Så små svarta hål skulle existera så kort tid att de försvinner lika snabbt sondera uppstod.
Livslängden är proportionell mot massan i kubik. Se 1.7 här: (FB) Svarta hål

Briljant, tack!
Citera
2022-05-12, 15:22
  #46
Medlem
SpeeQs avatar
https://www.aftonbladet.se/senasteny...yhet-om-rymden

"Löftet var en ”banbrytande nyhet” om vår galax Vintergatan.

Det visade sig vara en bild på det gigantiska svarta hålet Sagittarius A."
Citera
2022-05-13, 23:41
  #47
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeeQ
Det visade sig vara en bild på det gigantiska svarta hålet Sagittarius A."[/i]

Med tanke på hur man skapade denna bild - och den på M87 - är jag lite skeptisk till konceptet "bild" till att börja med. Inte bara för att det inte är ljus, utan radiovågor. Eller för att färgsättningen är helt frivillig. Eller att "bilden" togs under några år, och databearbetningen för att framställa nåt vi skulle känna igen från all data (som bars i lösa hårddiskar till ett center) sedan visar sig efter några tusen försök plötsligt prestera just den bild vi trodde vi skulle se.

Nej, det har inte alls med det att göra.

Jag tror bara det är nån vetenskapare som tog nån extrabärs och extrapolerade kattbilderna. Ni har sett den. Den är relevant ännu

https://cdn.zmescience.com/wp-conten...ack-hole-1.jpg
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback