Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-08-16, 20:04
  #1
Medlem
8080s avatar
Ska jag ha ett 500W slutsteg om jag har en 500W 12" bas?

Vad händer om slutsteget inte orkar driva basen?

Vad är skillnaden mellan en förstärkare och ett slutsteg?
Citera
2013-08-16, 20:14
  #2
Medlem
[quote=8080]Ska jag ha ett 500W slutsteg om jag har en 500W 12
Citera
2013-08-16, 20:17
  #3
Medlem
[quote=fishken]
Citat:
Ursprungligen postat av 8080
Ska jag ha ett 500W slutsteg om jag har en 500W 12
Skitapp!

De räcker, mindre går

Då låter det mindre

Slutsteg sköter bara effekten
Citera
2013-08-16, 20:34
  #4
Medlem
8051arbasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8080
Ska jag ha ett 500W slutsteg om jag har en 500W 12" bas?

Vad händer om slutsteget inte orkar driva basen?

Vad är skillnaden mellan en förstärkare och ett slutsteg?

Du ska inte ha mer driveffekt än högtalaren tål, för då kan förstärkaren direkt elda upp talspolen i högtalaren. Jag tycker dessutom att man bör ha lite marginal, driv inte ett 500W-element med mer än 400W förstärkare.

Sedan kan högtalaren också skadas om den inte möter motstånd så den slår i ändläget, men då kan man säga att hela högtalaren är felkonstruerad.


Du behöver mer effekt om du ska ha mer decibel, har ett större rum eller har mer tungdrivna högtalare. Antalet watt i sig säger inget.

Ett slutsteg är en förstärkare som kan ge mycket effekt, dessutom räknar man med att ett slutsteg inte ska ha tonkontroller och dylikt.
Citera
2013-08-16, 20:39
  #5
Medlem
8080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8051arbast
Du ska inte ha mer driveffekt än högtalaren tål, för då kan förstärkaren direkt elda upp talspolen i högtalaren. Jag tycker dessutom att man bör ha lite marginal, driv inte ett 500W-element med mer än 400W förstärkare.

Sedan kan högtalaren också skadas om den inte möter motstånd så den slår i ändläget, men då kan man säga att hela högtalaren är felkonstruerad.


Du behöver mer effekt om du ska ha mer decibel, har ett större rum eller har mer tungdrivna högtalare. Antalet watt i sig säger inget.

Ett slutsteg är en förstärkare som kan ge mycket effekt, dessutom räknar man med att ett slutsteg inte ska ha tonkontroller och dylikt.

Om jag har ett större rum så väljer jag väl bara en 1000W 12" bast istället för en 500W? Det basar vlä mer då? Och i så fall kör jag väl med ett 900W slutsteg?

Inte för att man brukar ha slutsteg hemma i rummet men nu säger vi så ändå.
Citera
2013-08-16, 21:19
  #6
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8051arbast
Du ska inte ha mer driveffekt än högtalaren tål, för då kan förstärkaren direkt elda upp talspolen i högtalaren. Jag tycker dessutom att man bör ha lite marginal, driv inte ett 500W-element med mer än 400W förstärkare.

Sedan kan högtalaren också skadas om den inte möter motstånd så den slår i ändläget, men då kan man säga att hela högtalaren är felkonstruerad.


Du behöver mer effekt om du ska ha mer decibel, har ett större rum eller har mer tungdrivna högtalare. Antalet watt i sig säger inget.

Ett slutsteg är en förstärkare som kan ge mycket effekt, dessutom räknar man med att ett slutsteg inte ska ha tonkontroller och dylikt.
Det är inga problem att slutsteget kan leverera mer än elementet tål,förstår inte vad du fått allt ifrån.
Citera
2013-08-16, 21:25
  #7
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8051arbast
Du ska inte ha mer driveffekt än högtalaren tål, för då kan förstärkaren direkt elda upp talspolen i högtalaren. Jag tycker dessutom att man bör ha lite marginal, driv inte ett 500W-element med mer än 400W förstärkare.

Sedan kan högtalaren också skadas om den inte möter motstånd så den slår i ändläget, men då kan man säga att hela högtalaren är felkonstruerad.


Du behöver mer effekt om du ska ha mer decibel, har ett större rum eller har mer tungdrivna högtalare. Antalet watt i sig säger inget.

Ett slutsteg är en förstärkare som kan ge mycket effekt, dessutom räknar man med att ett slutsteg inte ska ha tonkontroller och dylikt.

Dumjävel, man eldar inte upp högtalare med en för stark förstärkare, i 99,9% av fallen är problemet för låg effekt.

Dessutom angers effekten inte sällan i Max/Peak etc som är en Kalle Anka-siffra, RMS-watt med så låg distortion som möjligt (THD) är bättre att gå efter.

Man ska alltid satsa på att ha en så strömstark förstärkare som bara är möjligt.
Citera
2013-08-16, 21:28
  #8
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8080
Om jag har ett större rum så väljer jag väl bara en 1000W 12" bast istället för en 500W? Det basar vlä mer då? Och i så fall kör jag väl med ett 900W slutsteg?

Inte för att man brukar ha slutsteg hemma i rummet men nu säger vi så ändå.
Eeeh ja men jag skulle nog skaffa en större bas också som kan flytta mer luft per watt,behöver man ännu mer så skaffar man fler basmoduler och fler/kraftigare slutsteg.
Citera
2013-08-16, 21:39
  #9
Medlem
8080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Dumjävel, man eldar inte upp högtalare med en för stark förstärkare, i 99,9% av fallen är problemet för låg effekt.

Dessutom angers effekten inte sällan i Max/Peak etc som är en Kalle Anka-siffra, RMS-watt med så låg distortion som möjligt (THD) är bättre att gå efter.

Man ska alltid satsa på att ha en så strömstark förstärkare som bara är möjligt.

Vadå strömstark? Ska den ha mycket ampere?

Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Eeeh ja men jag skulle nog skaffa en större bas också som kan flytta mer luft per watt,behöver man ännu mer så skaffar man fler basmoduler och fler/kraftigare slutsteg.

Men var går gränsen då? När kan man inte längre höja effekten för att basen ska spela bättre? 12" 500W, 800W, 1 000W eller 1 500W osv? När når man taket?
Citera
2013-08-16, 21:48
  #10
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8080
Vadå strömstark? Ska den ha mycket ampere?



Men var går gränsen då? När kan man inte längre höja effekten för att basen ska spela bättre? 12" 500W, 800W, 1 000W eller 1 500W osv? När når man taket?

Yes ampere,dvs den ska kunna lämna ruskigt höga effekter i 1-2ohm last då är den strömstark men då snackar vi monsterslutsteg som väger ton.
Problemet med att bara köra 12tum och sen öka effekttåligheten är att det ställs högre krav på elementet,det skall ju kunna röra sig fritt utan att det blir nån förvrängning av ljudet.

https://www.youtube.com/watch?v=1oUf-pR6EYM
__________________
Senast redigerad av oyegie 2013-08-16 kl. 21:50.
Citera
2013-08-16, 21:54
  #11
Medlem
8080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Yes ampere,dvs den ska kunna lämna ruskigt höga effekter i 1-2ohm last då är den strömstark men då snackar vi monsterslutsteg som väger ton.
Problemet med att bara köra 12tum och sen öka effekttåligheten är att det ställs högre krav på elementet,det skall ju kunna röra sig fritt utan att det blir nån förvrängning av ljudet.

https://www.youtube.com/watch?v=1oUf-pR6EYM

Fattar inte.
__________________
Senast redigerad av 8080 2013-08-16 kl. 21:56.
Citera
2013-08-16, 22:00
  #12
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8080
Fattar inte.
Vad är det du inte fattar?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback