Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-08-15, 20:29
  #1
Medlem
Fått ett erbjudande att följa med till Egypten, Marsa Alam. Känns lite obehagligt tycker jag. Det ligger längs röda havskusten, och UD har i sitt senaste utalande (vad jag vet) sagt att det inte ingår i avrådan att åka till Egypten. Men tanke på vad som hänt de senaste dagarna vet jag inte om jag ska tacka ja eller nej.. Vad tycker ni?
Citera
2013-08-15, 20:36
  #2
Medlem
eastdulwichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissGoosig
Fått ett erbjudande att följa med till Egypten, Marsa Alam. Känns lite obehagligt tycker jag. Det ligger längs röda havskusten, och UD har i sitt senaste utalande (vad jag vet) sagt att det inte ingår i avrådan att åka till Egypten. Men tanke på vad som hänt de senaste dagarna vet jag inte om jag ska tacka ja eller nej.. Vad tycker ni?



Jag hade INTE åkt, Läs artikeln nedan!
http://sverigesradio.se/sida/artikel...medium=twitter


Nu är det i och för sig långt kvar till nov/dec, men jag hade inte åkt dit för det!
Citera
2013-08-15, 20:40
  #3
Medlem
BletchleyParks avatar
Du är en vit människa som åker till Afrika.
Afrika är inte som Sverige, man tänker på ett annorlunda sätt där och värderar saker annorlunda än hur vi gör i Sverige. Att åka till Egypten är inte som att åka till Rinkeby eller Rosengård.

Angående UD så har du felaktig information. (Källa: www.regeringen.se)
"Egypten - Med anledning av säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet tills vidare från icke nödvändiga resor till hela Egypten. Ursprungligt beslut om avrådan togs den 10 augusti 2012. Avrådan gäller tills vidare. "

För en bunt år sedan hade Egypten världen högsta brottslighetsnivå per capita.
Citera
2013-08-15, 20:48
  #4
Medlem
Antevantes avatar
I november december kan det vara ett fullskaligt inbördeskrig i Egypten. Undvik utav satan!!
Citera
2013-08-15, 20:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BletchleyPark
Du är en vit människa som åker till Afrika.
Afrika är inte som Sverige, man tänker på ett annorlunda sätt där och värderar saker annorlunda än hur vi gör i Sverige. Att åka till Egypten är inte som att åka till Rinkeby eller Rosengård.

Angående UD så har du felaktig information. (Källa: www.regeringen.se)
"Egypten - Med anledning av säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet tills vidare från icke nödvändiga resor till hela Egypten. Ursprungligt beslut om avrådan togs den 10 augusti 2012. Avrådan gäller tills vidare. "

För en bunt år sedan hade Egypten världen högsta brottslighetsnivå per capita.

"UD avråder sedan en tid tillbaka från alla icke nödvändiga resor till Egypten, med undantag för turistorterna vid Röda havskusten samt transit genom Cairo International Airport. Befinner man sig i landet är det viktigt att hålla sig uppdaterad om situationen genom medias rapportering samt UD:s reseinformation. Undvik demonstrationer och folksamlingar samt. Säkerhetsläget kan ändras mycket snabbt." Detta stod på www.regeringen.se 15/8-13. Det var det jag syftatde på nämligen.
Citera
2013-09-16, 14:29
  #6
Medlem
Respons51s avatar
Jag har också tänkt att åka ner på en dykresa över nyår. Men är lite kluven över hur oroliga alla är.
Om man bara ska ta sig från flygplatsen till kusten, hur farligt kan det vara då?
Citera
2013-09-16, 23:16
  #7
Medlem
Det borde ju inte vara så farligt eftersom det är en tid till nyår.. Men man vet ju aldrig. Bra att ha avbokning kanske?
Citera
2013-09-18, 21:45
  #8
Medlem
Spyrrans avatar
Har du bokat resan dit än? I så fall borde du ha fått besked om avbokning/ombokning. Det är nämligen så att Apollo, Ving och Fritidsresor ställer in alla sina resor till Egypten till och med början på januari 2014. Det är till exempel anledningen till att du kan gå till Vings hemsida och kolla efter resor till Marsa Alam, så hittar du inga lediga resor förrän 2 januari 2014.

Nu kan situationen ändras då det ändå är några månader kvar. Men var beredd på att du kan behöva skjuta upp resan.
Citera
2013-09-23, 15:06
  #9
Medlem
Respons51s avatar
Efter mycket snack från alla håll beslutade vi ( jag och min flickvän ) för att vi inte vågade chansa då vi skulle få svar tidigast 14 dagar innan från dykrese firman om vi kunde åka. Även om vi flög med reguljärt flyg så kunde dem inte lova att båten gick pga för få antal kunder.
Men av något tråkigt kommer alltid någonting gott. Vi hittade en hyfsat billig resa till Maldiverna istället!
Citera
2013-11-28, 10:39
  #10
Medlem
Nu har det gått ett tag sedan den här tråden skapades.

Ville bara säga att Marsa Alam är toppen, själv nyligen kommit tillbaka från Hilton hotell som har en suverän service och mycket trevlig personal det är nog ett av de bästa hotell jag bott på i Egypten och då har jag ändå bott på många 5 och 4 stjärniga hotell i detta land. För de som är oroliga över att resa till Marsa Alam skulle jag ta det med en nypa salt. Hotellen ligger mitt i ingenstans ca 300 km från Hughada. Byn Marsa Alam är en gata i stort sätt med en avslappnad atmosfär.
Jag bor själv i Sharm el sheikh och södra Sinai och har full förståelse för att resebyråerna valt bort Sharm el shiekh för hela vinter säsongen. Det finns många oros moment i Sinai och avstånden är korta.

I marsa Alam finns många utflykter och mycket att se allt från snorkling/dykning till öken safari, Luxor, Aswan och fantastiska Abu Simbel. Ständerna är mycket finare och bättre än till exempel Sharm el sheikh. Om man hyr bil kan man röra sig relativt fritt vilket man inte kan i t ex Södra Sinai som vanlig turist. Det kan blåsa en del i Marsa Alam speciellt under vinter halvåret och en del vattenområden är skyddade vilket betyder att du kan få gå en bit från din solstol till badområdet där du kan gå i vattnet.

Att tänka på är att till våren kommer det hållas nya parlaments och president val samt Rättegången mot Mursi och dess följe tas upp igen i Januari detta kan påverka läget snabbt och göra att UD avråder från alla icke nödvändiga resor till landet igen.
Citera
2018-01-25, 21:06
  #11
Medlem
Jag har varit till Marsa Alam och det var så tråkigt ställe med bara hotell och så lite händelser och sen är jag inte alls intresserad av snorkling och paddla kayak så aggressivt ointresserad av dem. Jag har så lågt intresse av vattensport. Är det vattensport så är jag mera intresserad av parasegla med fallskärm på sjön. Jag åker hellre och fiskar och kommer bort från land. Jag håller mig hellre till lokala områden som T'EX Luxor, Kairo och Alexandria.
Citera
2018-01-25, 21:10
  #12
Medlem
Till Marsa A åker man för att dricka pilsner sola äta en massa mat och snorkla och kanske träna lite Det är bra och billiga all inclusive ställen!
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2200262

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback