2013-08-15, 17:02
Medlem
enlevandemans avatar
http://www.siba.se/product/14000819/...28386310682866

-Processorhastighet 2.60 GHz
-Processormodell Intel Core i5 [Gen 3] 3230M
-Processorkärntyp Dual Core
-64-bit processor Ja

-Grafikprocessor GeForce 710M
-Dedikerat grafikminne: Grafikminne 1024 MB
-Dedikerat grafikminne Ja

Min mammas bärbara har gått sönder och vill ha en ny som klarar av att spela upp 1080p. Kanske är denna lite overkill, men tycker att priset verkar schysst. Vad tycker ni?
Citera
2013-08-15, 17:43
Medlem
Du kan få mycket bättre dator om du koper från ebay. Kop från en säljare från UK så behover du inte betala tull kostnader, men oftast är det mer värt att importera datorn.
Citera
2013-08-21, 06:51
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErrorCode
Du kan få mycket bättre dator om du koper från ebay. Kop från en säljare från UK så behover du inte betala tull kostnader, men oftast är det mer värt att importera datorn.

Tror inte morsan är intresserad av att köpa från utlandet. Dock funderar jag om det är värt de 500 extra kronorna för denna dator: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2095669

Det är ju en Asus, och själv föredrar ju jag det, men för morsan spelar det ju mindre roll. Dock känns ju denna snäppet vassare. Vad säger folket här på flashback?
Citera
2013-08-21, 07:01
Medlem
Varför måste dem klara 1080p när ingen av datorerna har full HD? Om man nu inte kopplar datorn till en extern skärm.
Citera
2013-08-22, 04:36
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasdrf
Varför måste dem klara 1080p när ingen av datorerna har full HD? Om man nu inte kopplar datorn till en extern skärm.

koppla datorn till tv...
Citera
2013-08-22, 04:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Tror inte morsan är intresserad av att köpa från utlandet. Dock funderar jag om det är värt de 500 extra kronorna för denna dator: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2095669

Det är ju en Asus, och själv föredrar ju jag det, men för morsan spelar det ju mindre roll. Dock känns ju denna snäppet vassare. Vad säger folket här på flashback?
Jag förstår att du är helt okunnig när du länkar till en Acer.

Du ska naturligtvis köpa Asusen.
Citera
2013-08-22, 07:12
Medlem
Prisvärd? är det prislappen eller är det totala kostnaden/år sett på 10års sikt du är ute efter? Räknar du även driftkostnad som ström, programkostnader och underhåll och ominstallationer?
Citera
2013-08-22, 07:16
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vt420
Prisvärd? är det prislappen eller är det totala kostnaden/år sett på 10års sikt du är ute efter? Räknar du även driftkostnad som ström, programkostnader och underhåll och ominstallationer?

Kan bara tala för mig själv, men köper man en billig laptop (under 5000) så förväntar sig man väl knappast att den ska hålla i tio år...?

Det är väl lite mer av en slit å släng produkt.
Citera
2013-08-23, 12:50
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Ska du köpa bärbar dator i dag, i dessa SMARTphone tider så skall du givetvis även köpa en SMART-PC. Dvs. en med Pekskärm.. Varför köpa en ny dator som är omodern redan innan du fått den i handen???

Det finns flera typer i olika storlekar med de jag hittat där man kan sortera fram de med just pekskärm så får du titta på netonet, siba, elgiganten osv.

Ni kan då köra både appar och riktiga program etc..
Citera
2013-08-23, 13:43
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Ska du köpa bärbar dator i dag, i dessa SMARTphone tider så skall du givetvis även köpa en SMART-PC. Dvs. en med Pekskärm.. Varför köpa en ny dator som är omodern redan innan du fått den i handen???

Det finns flera typer i olika storlekar med de jag hittat där man kan sortera fram de med just pekskärm så får du titta på netonet, siba, elgiganten osv.

Ni kan då köra både appar och riktiga program etc..

Härliga förslitningsskador folk kommer få i axlarna om de börjar sitta med pekskärm och peka hela dagarna.

Pekskärm på dator är ett värdelöst koncept kommer det inte bli någonting med för att det är opraktiskt med pekskärm så det räcker redan på en liten telefon.

Vad ska man peka med fingrarna på en PC för för när man har mus och pekplatta?

Det är ju som att börja använda häst och vagn när man tidigare har haft automobil.
Senast redigerad av gavlip 2013-08-23 kl. 13:46.
Citera
2013-08-25, 18:23
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djavulstroll
Jag förstår att du är helt okunnig när du länkar till en Acer.

Du ska naturligtvis köpa Asusen.

Gillar inte heller Acer och föredrar Asus, men priset på Asusen låg för högt tyvärr.

Tack för alla svar, har ändrat mig helt angående laptop-köpet nu så blir ingen av dessa jag nämnt.

Just i denna prisklass som dessa laptops befinner sig 4300-4990 kr, så undrar jag vilken av dessa som är värda att lägga sina pengar på?

Fujitsu Lifebook AH532 specs:

Intel Core i7 3632QM
6 GB DDR3 ram
500 gb HDD
Geforce GT 620m (dedikerad 2048mb)

Pris: 4990 kr

Lenovo B590:

Intel Core i5 3230M
1 TB HDD
4GB DDR3 ram
GeForce GT 720M (dedikerad 1GB)

Pris: 4399 kr

Det känns som om det lutar åt Lenovon eftersom den har större hårddisk och bättre grafikkort, dock bara 1024mb. Å andra sidan så har ju Fujitsun en så mycket bättre processor (quad) och 2gb mer ram. Dessutom med 2048 dedikerat grafikminne. Så jag är lite kluven.

Fujitsun är spillsäker också!
Senast redigerad av enlevandeman 2013-08-25 kl. 19:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in