Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-15, 13:29
  #1
Medlem
BibbiStorms avatar
Hej.
Har nyligen börjat programmerat. (java).

Jag har god koll på grunderna tycker jag, men vill avancera lite och utveckla min kunskap så jag i framtiden kan börja arbeta inom programmering.

Jag tänkte att "The art of computer programming" av Knuth (tror jag)¨skulle vara något att ha för att utveckla mina kunskaper, men... har tuggat mig igenom 200 sidor i vol.1 third edition och det enda jag läst om är matematiken man hade i gymnasiet

Förstår självklart att det är en helsike massa algoritmer när man ska programmera ett större program, men algoritmer kan jag ju förstå genom de gamla matteböckerna jag har på vinden från gymnasietiden. Jag förstår inte de minsta hur jag ska använda mig utav algoritmerna i boken till att faktiskt skapa något utav det i NetBeans?

Sjukt intressant bok förövrigt! men jag kanske har missuppfattat hela meningen med boken.

Kan kanske någon mer erfaren förklara mer grundligt vad jag ska få ut utav boken?
Citera
2013-08-15, 14:03
  #2
Medlem
Boken du läser skrevs på 60-talet.

Den är inte tänkt att användas för att lära sig programmering - iaf inte med dagens högnivåspråk.

Jag tror att boken är till för de som kommit en bra bit i programmeringen, kanske kan 2-3 språk riktigt bra och vill komma vidare, kanske tom skapa ett eget språk.
Citera
2013-08-15, 14:07
  #3
Medlem
Celenos avatar
Vet inget om den boken precis, men "algoritmerna" från gymnasiematten hjälper dig knappast att, tex, implementera Djikstras shortest path eller vad det nu är för problem du behöver lösa.
Citera
2013-08-15, 14:26
  #4
Medlem
BibbiStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Boken du läser skrevs på 60-talet.

Den är inte tänkt att användas för att lära sig programmering - iaf inte med dagens högnivåspråk.

Jag tror att boken är till för de som kommit en bra bit i programmeringen, kanske kan 2-3 språk riktigt bra och vill komma vidare, kanske tom skapa ett eget språk.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Vet inget om den boken precis, men "algoritmerna" från gymnasiematten hjälper dig knappast att, tex, implementera Djikstras shortest path eller vad det nu är för problem du behöver lösa.
Så man kan säga att jag spenderat 1000kr helt i onödan
Vad kan ni föreslå för någon annan bok som kan vara mer passande för mig istället?
Citera
2013-08-15, 14:31
  #5
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BibbiStorm
Så man kan säga att jag spenderat 1000kr helt i onödan
Vad kan ni föreslå för någon annan bok som kan vara mer passande för mig istället?

Det var längesen jag pluggade men den här har jag för mig är bra. Hittade som pdf:

http://poincare.matf.bg.ac.rs/~jelen...rd_edition.pdf
Citera
2013-08-15, 14:46
  #6
Medlem
BibbiStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det var längesen jag pluggade men den här har jag för mig är bra. Hittade som pdf:

http://poincare.matf.bg.ac.rs/~jelen...rd_edition.pdf
Det jag har hunnit läsa än så länge är väldigt likt det jag har i mina böcker.

Det jag känner mig i behov utav att lära mig just nu är att kunna skriva fina koder som ger resultat. Att skapa ett program med mina egna händer. Inte att kunna räkna ut hur stor chansen är att man vinner en viss hand i poker, sådant har jag full koll på då matte är ett starkt element för mig.

Någon slags bok om hur du faktiskt programmerar! (Java)
Citera
2013-08-15, 15:02
  #7
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BibbiStorm
Det jag har hunnit läsa än så länge är väldigt likt det jag har i mina böcker.

Det jag känner mig i behov utav att lära mig just nu är att kunna skriva fina koder som ger resultat. Att skapa ett program med mina egna händer. Inte att kunna räkna ut hur stor chansen är att man vinner en viss hand i poker, sådant har jag full koll på då matte är ett starkt element för mig.

Någon slags bok om hur du faktiskt programmerar! (Java)
Det finns ju två bok-trådar i javaforumet, har du kollat igenom dessa och är det inget där som passar?
Citera
2013-08-15, 15:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BibbiStorm
Det jag har hunnit läsa än så länge är väldigt likt det jag har i mina böcker.

Det jag känner mig i behov utav att lära mig just nu är att kunna skriva fina koder som ger resultat. Att skapa ett program med mina egna händer. Inte att kunna räkna ut hur stor chansen är att man vinner en viss hand i poker, sådant har jag full koll på då matte är ett starkt element för mig.

Någon slags bok om hur du faktiskt programmerar! (Java)

Verkligen? I måndags så kunde du ju java "utantill".

Citat:
Ursprungligen postat av BibbiStorm
hold your horses! Måste jag lära mig c++ språket när jag redan kan Java utantill? Det borde väll funka att använda NetBeans också?

Sen har du tydligen redan programmerat i några år,
Citat:
Har programmerat i några år och har bestämt mig för att ge mig på att skapa en hemsida.

Och så ser jag denna intelligenta multitalang, som plöjer Knuth till frukost, stötter på oöverstigliga problem när det kommer till att tanka upp en websida på passagen.

Citat:
Ursprungligen postat av BibbiStorm
Det är precis vad jag har tänkt göra. Har försökt med Passagen.se
Men när jag ska logga in med mina uppgifter därifrån i mitt FTP program så lyckas in inloggningen... Och ja, jag har ställt in alla uppgifter korrekt. Om jag bara lyckas få kontakt med deras server så klara jag mig därifrån, men det är just där skon klämmer.

Ledsen, men det går inte att ta dig seriöst.
Citera
2013-08-15, 17:16
  #9
Medlem
BibbiStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quellcrist
Verkligen? I måndags så kunde du ju java "utantill".



Sen har du tydligen redan programmerat i några år,


Och så ser jag denna intelligenta multitalang, som plöjer Knuth till frukost, stötter på oöverstigliga problem när det kommer till att tanka upp en websida på passagen.



Ledsen, men det går inte att ta dig seriöst.
Låt mig informera dig. Flashback är en sida som påminner mycket om grundskolan. Man träffar på de intelligenta barnen som har förståelse för det mesta och har mognat tidigt, man träffar på de slöa och mindre mentalt begåvade och framförallt de idiotiska "mobbarna" som gärna trakasserar var enda en de kommer åt.

Dessa personerna träffar man också på här. Därefter de olika personligheterna jag "använt" mig utav de senaste dagarna. Man kan inte lägga in ett seriöst inlägg och visa sin svaghet ( i mitt fall att lägga ut en webbsida på passagen) utan att vissa människor ska hacka ner på en.

Programmering är något som faktiskt varit ett starkt intresse sedan gymnasiet. Ja, jag har programmerat i ett antal år i Java. Dock var det som sagt under gymnasietiden (3-4 år sedan) och jag som många andra minns inte 5% utav de man lärde sig där. Och hela utvecklingen inom programmering har gjort mig osäker på min egen förmåga. Ena stunden känner jag "Ja men det här kan jag ju!" men en kvart senare känner jag istället "Va fan är detta för teknologiskt myteri?!". Därefter de två väldigt olika inlägg om min förmåga att programmera i Java.

Ja, jag "plöjer verkligen igenom boken." Om det är det intrycket du fått utav denna tråd så har du misstolkat mig helt fel. Jag förenklar det hela åt dig:
Jag förstår mig på mestadels utav den matten jag stött på i boken. (Jag som många andra har lättare för vissa saker än andra. Matte är min fördel & fysik är dock min svaghet.) Men jag förstår mig inte alls på hur jag ska använda min matte i programmeringen. Återigen tillbaks till min ifrågasättning angående hur kunnig jag är i Java.

När jag i förrgår jämförde mina kunskaper i Java med min gamla klasskompis som också pluggat en del programmering så ansåg jag mig kunna Java utantill. Senare när jag kikat igenom lite tutorials (För att väcka minnet) så insåg jag att jag tappat allt i stort sätt.

Och skulle det vara så att det finns mera misstänksamma inlägg i min historik så kan det också bero på att jag för tillfället bor tillsammans med min halvbror som också håller på med ungefär samma saker som jag och har en tendens att använda detta kontot som är autoinloggat på våran bärbara dator till att skriva vissa inlägg eller trådar.

Ber om ursäkt om hela min alias är rubbad och opålitlig. Men jag är fullt seriös med det JAG skrivit.
Citera
2013-08-15, 18:13
  #10
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BibbiStorm
Dessa personerna träffar man också på här. Därefter de olika personligheterna jag "använt" mig utav de senaste dagarna. Man kan inte lägga in ett seriöst inlägg och visa sin svaghet ( i mitt fall att lägga ut en webbsida på passagen) utan att vissa människor ska hacka ner på en.

Lite off topic kanske, men jag vill bara påpeka att i den här forumdelen har du väldigt lite att vinna på att inte medge dina svagheter. De som hänger här tenderar att ha stort tålamod med folk som saknar kunskap, så länge de faktiskt är intresserade av att lära sig (vilket du verkligen verkar vara).
Så mitt råd är att ignorera det fåtal som hackar ner, och var helt ärlig med vad du kan och inte kan så kommer de som på allvar är intresserade av att hjälpa till ha bäst förutsättningar för att bedöma vilken nivå de bör lägga sina svar på.

Tyvärr är en av mina många svagheter att jag inte läst Knuth - så jag kan inte hjälpa dig i den konkreta frågeställningen.
Citera
2013-08-15, 21:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BibbiStorm
Så man kan säga att jag spenderat 1000kr helt i onödan
Vad kan ni föreslå för någon annan bok som kan vara mer passande för mig istället?

Clean Code, de första 100 sidorna. Sen återbesöker du boken en gång varje halvår, så kommer du sakta men säkert skapa dig en sjukt bra förståelse för hur man bygger smarta system.

Ha dock i åtanke att han drar verkligen saker till sin spets.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback