Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-15, 08:51
  #1
Medlem
Sikorskys avatar
Har inträffat ett dödsfall i samband med kvälls/nattdykning vid Jordfall i Gullmaren. Enligt uppgift är det en man som bärgats av dykpartnern, men tyvärr så var mannen död.

Någon som känner till mera kring omständigheterna?

Källa: Bohusläningen: http://bohuslaningen.se/nyheter/udde...cka-i-gullmarn

Skrivs även i andra media.

Mvh/Rotormannen
Citera
2013-08-15, 11:40
  #2
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikorsky
Har inträffat ett dödsfall i samband med kvälls/nattdykning vid Jordfall i Gullmaren. Enligt uppgift är det en man som bärgats av dykpartnern, men tyvärr så var mannen död.

Någon som känner till mera kring omständigheterna?

Källa: Bohusläningen: http://bohuslaningen.se/nyheter/udde...cka-i-gullmarn

Skrivs även i andra media.

Mvh/Rotormannen

Citerar lite:
Citat:
Strax efter klockan tio på onsdagskvällen kom larm om en dykolycka vid Jordfall på Bokenäset.

En kvinna och en man var ute och dök när någonting hände med mannen. Enligt räddningstjänsten är det fortfarande oklart vad som hänt.

Klart är att mannen blev medvetslös, och att kvinnan lyckades föra honom i land.
'


man undrar ju vem som dyker på natten? Är detta vanligt?
Citera
2013-08-15, 13:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Citerar lite:
'


man undrar ju vem som dyker på natten? Är detta vanligt?
På natten dyker man så kallade "nattdyk" oftast mycket mer liv under ytan och helt annorlunda mot att dyka på dagen. Givetvis har man lampor och det är inte mörkret i sig som gjort att olyckan var framme.

Den förolyckade brukar dyka med RB, vilket då kan tyda på att han får syrebrist/syreförgiftning. Om han dök cc eller oc under detta dyk vågar jag dock inte gå in på!
Det kan ju lika gärna varit ett hjärtstopp eller annan sjukdom som förolyckade mannen.

Otroligt tragiskt!
Mina tankar går till mannens fru och övriga familjemedlemmar och kommer sakna denna mannen i dykningensvärld! En underbar man med stort hjärta!


Edit: som svar på din fråga, ja det är vanligt. Nattdyk är det när det inte längre är mörkt ute. Behöver således inte vara efter en viss tidpunkt!
Citera
2013-08-15, 20:53
  #4
Medlem
Nattdyk räknas när solen är mindre än 6 grader över horisonten. Det är annat liv på dykplatsen på natten, och oftast ser man mer än under dagen!

En mycket tragisk olycka och jag känner med de inblandade!

/Lasse
Citera
2013-08-16, 00:55
  #5
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bt-11
På natten dyker man så kallade "nattdyk" oftast mycket mer liv under ytan och helt annorlunda mot att dyka på dagen. Givetvis har man lampor och det är inte mörkret i sig som gjort att olyckan var framme.

Den förolyckade brukar dyka med RB, vilket då kan tyda på att han får syrebrist/syreförgiftning. Om han dök cc eller oc under detta dyk vågar jag dock inte gå in på!
Det kan ju lika gärna varit ett hjärtstopp eller annan sjukdom som förolyckade mannen.

Otroligt tragiskt!
Mina tankar går till mannens fru och övriga familjemedlemmar och kommer sakna denna mannen i dykningensvärld! En underbar man med stort hjärta!


Edit: som svar på din fråga, ja det är vanligt. Nattdyk är det när det inte längre är mörkt ute. Behöver således inte vara efter en viss tidpunkt!
Brukar dyka med RB? CC? OC?
Du får gärna dra upp en liten förklaring eller länka något så en som inte är så insatt förstår.

Alltid tragiskt när folk stryker med under sin hobby eller extremsport.

Vore det luftproblem så är det skumt ändå att folk dör på det sättet, nästan ren galenskap att ge sig ner i vattnet utan nöd tub, som t.ex http://www.spareair.com/.
Citera
2013-08-16, 08:44
  #6
Medlem
Pistrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Brukar dyka med RB? CC? OC?
Du får gärna dra upp en liten förklaring eller länka något så en som inte är så insatt förstår.

Alltid tragiskt när folk stryker med under sin hobby eller extremsport.

Vore det luftproblem så är det skumt ändå att folk dör på det sättet, nästan ren galenskap att ge sig ner i vattnet utan nöd tub, som t.ex http://www.spareair.com/.


RB = Rebreather. Kort sagt luften du andas ut går runt i en maskin, renas syresätts så du kan andas den om igen.
Den kan vara CC= closed circuit. Dvs ingen luft alls går ut i vattnet.
Open circuit.= en del luft går ut i vattnet.

Sånt här är vanligt inom grottdykning eller annan teknisk dykning. Eller för militärer som inte vill upptäckas via bubblorna.


Dyker inte RB själv så nån kunnig får gärna rätta mig.


En spare air som du länkar till räcker knappt till en halvdan uppstigning , utan deko.För liten.

RB-dykare brukar ha extra flaskor med sig, bailout eller stage osv. Ifall RBn kukar ur.

Kanske märkte han aldrig att RBn inte fungerade som den skulle innan han tappade medvetandet, eller så fick han nån form av sjukdom.
Många saker som kan gå fel. Tragiskt hursomhelst
Hemskt för kvinnan som drog upp honom..
Citera
2013-08-17, 12:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pistrix
RB = Rebreather. Kort sagt luften du andas ut går runt i en maskin, renas syresätts så du kan andas den om igen.
Den kan vara CC= closed circuit. Dvs ingen luft alls går ut i vattnet.
Open circuit.= en del luft går ut i vattnet.

OC/Open Circuit = normal dykutrustning, öppet system.
SC = Semi-Closed, halvsluten rebreather.
Citera
2013-08-17, 12:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko_sde
OC/Open Circuit = normal dykutrustning, öppet system.
SC = Semi-Closed, halvsluten rebreather.
Tänkte faktiskt skriva detta du precis skrev.

Det jag menade innan var om han dök med sin RB eller pm han dök med vanlig falska.
En små kraftig Karl i 45-50 är det de handlar om.. Kan så vara att de va hjärtat, annars lägger jag mina fem ören på syrebrist!
Citera
2013-08-17, 21:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bt-11
Tänkte faktiskt skriva detta du precis skrev.

Det jag menade innan var om han dök med sin RB eller pm han dök med vanlig falska.
En små kraftig Karl i 45-50 är det de handlar om.. Kan så vara att de va hjärtat, annars lägger jag mina fem ören på syrebrist!

Det vore väldigt intressant att veta vad han dök med. Från det jag kunnat luska mig till dök han en AP-rb? Classic, Evo? Åldern är ju rätt typisk för rb-olyckor - tillräckligt gammal för att ha råd, tillräckligt gammal för att få hjärtprpoblem på helt fel ställe...
Citera
2013-08-17, 22:49
  #10
Medlem
ivojimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko_sde
Det vore väldigt intressant att veta vad han dök med. Från det jag kunnat luska mig till dök han en AP-rb? Classic, Evo? Åldern är ju rätt typisk för rb-olyckor - tillräckligt gammal för att ha råd, tillräckligt gammal för att få hjärtprpoblem på helt fel ställe...

Tänkte också RB när jag läste det först, enligt hans profil på dykarna så är han iaf tränad med en Classic, säger förstås ingenting annat än att han är tränad på en sådan. Han kan ju haft en annan, skrivit fel i presentationen, dykt öppet system det dyket o.s.v.
Citera
2013-08-18, 00:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivojima
Tänkte också RB när jag läste det först, enligt hans profil på dykarna så är han iaf tränad med en Classic, säger förstås ingenting annat än att han är tränad på en sådan. Han kan ju haft en annan, skrivit fel i presentationen, dykt öppet system det dyket o.s.v.
Maskinerna är bra lätta att hantera för snabbare dyk nuförtiden så RB på kortare enstaka grunda dyk är inte lika ovanligt som förr, och tror därför att RB-dykar tar alla tillfällen att få klämma på maskinen. Inte öppet alltså! Både ålder och mage för hjärtproblem och en grym man att prata med!
Tragiskt... :-(

Hjärtfel eller maskin fel det vet man aldrig. Både komma en rapport snart å då får vi svar!
Har för mig att det var en classic han ägde sist jag träffade honom, men man kan ju byta upp sig;-)

Någon som har ork att leta upp rapporten senare och slänga ut här?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback