Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-14, 20:50
  #1
Medlem
Har köpt en splajdans ny Ryobi 4-taktare grästrimmer: RLT430CES.
Följt instruktionerna och den startar lätt men kommer inte riktigt upp i varv. Blev en rökpust och så började det komma ut olja ur förgasaren (där choken är, jag har inte hundra koll).

Är det något man behöver göra med en ny maskin för att köra in den eller är det fel på den?
Någon som har kunskaper att delge?
Citera
2013-08-14, 20:55
  #2
Medlem
Avva66s avatar
Lutar du den på nåt sätt man inte ska göra?
Det låter som det kommer ut motorolja.

Eller att det är för mycket olja i den.
Citera
2013-08-14, 21:11
  #3
Medlem
Kanske en elak fråga, men du har möjligtvis inte hällt i oljeblandad bensin i tanken? Ska vara ren bensin i den.
Citera
2013-08-14, 21:12
  #4
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Kanske en elak fråga, men du har möjligtvis inte hällt i oljeblandad bensin i tanken? Ska vara ren bensin i den.
Jag tänkte på det jag också, men då rinner det inte ut olja.
Citera
2013-08-14, 21:44
  #5
Medlem
Närå, hällt i ren bensin i tanken och 10W-40 olja. Ser dock i manualen att det ska vara 10W-30 men det borde inte bliså tjockt tycker jag. Men det är ganska fullt i oljebehållaren, är det det som är boven?

Tillägger att jag hade en gammal 4-taktare som gick fint på 10W-40 och har för mig den också rekommenderade i manualen 10W-30.
__________________
Senast redigerad av Kapsylenz 2013-08-14 kl. 21:48.
Citera
2013-08-14, 21:49
  #6
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapsylenz
Närå, hällt i ren bensin i tanken och 10W-40 olja. Ser dock i manualen att det ska vara 10W-30 men det borde inte bliså tjockt tycker jag. Men det är ganska fullt i oljebehållaren, är det det som är boven?
Står det inte hur mycket det ska vara då?
Jag tror främst att man inte ska luta dessa maskiner fel,
läste nåt om det förut.
Citera
2013-08-14, 22:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Står det inte hur mycket det ska vara då?
Jag tror främst att man inte ska luta dessa maskiner fel,
läste nåt om det förut.

Står bara att man inte ska överfylla och så finns det en sticka i korken. Den är inte lång, men den är kort..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback