Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-17, 23:36
  #253
Medlem
billinge1992s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sausages
Jo det går ju! Men när det väl kommer fram att man är tatuerad, stor chans att man får kicken?

Jag tror väl att det största problemet med tatueringar är första intrycket. Visar du att du arbetar bra och sedan det kommer fram att du har gaddar tror jag inte det spelar så stor roll.
Citera
2013-09-17, 23:41
  #254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billinge1992
Jag tror väl att det största problemet med tatueringar är första intrycket. Visar du att du arbetar bra och sedan det kommer fram att du har gaddar tror jag inte det spelar så stor roll.

Mjo det har du nog väldigt rätt i!! Tack för båda svaren, lugnar nerverna lite!
Citera
2013-09-18, 00:45
  #255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billinge1992
Jag tror väl att det största problemet med tatueringar är första intrycket. Visar du att du arbetar bra och sedan det kommer fram att du har gaddar tror jag inte det spelar så stor roll.


Jo det stämmer nog, men får en arbetsgivare verkligen avskeda en person pga en tatuering på armen om denne redan har fått jobbet och sköter det bra? Utgår från att det är en "okej" tatuering och ingen svastika eller liknande.
Citera
2013-09-18, 01:43
  #256
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Det där tar ju fem minuter att fixa.

Tatueringar är mode just nu. Om några år kommer det vara lika ute som beach-buggys och hockeyfrilla med den lilla skillnaden att de som ryckts med i trenden inte kan kliva av.
Kommer du till en intervju och ser ut som du kom från 80-talet får du inte heller något säljjobb...

"Mode just nu", ja eller så är det likt de flesta konstformer tidslöst. Hahaha, mode just nu. Mycket ska man höra. Det är du som verka komma från en svunnen tid.
Citera
2013-09-18, 09:04
  #257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
"Mode just nu", ja eller så är det likt de flesta konstformer tidslöst. Hahaha, mode just nu. Mycket ska man höra. Det är du som verka komma från en svunnen tid.

Ja, tatueringar i den nuvarande formen är en fluga. Det vill säga ett halväkta citat eller en bit av en låttext eller den första stencilen av en varg som kom fram på Googlesökningen, vilket 9 av 10 av de som tatuerar sig idag skaffar. Denna sortens tatuering bör rent ut sagt utrotas, och ge plats för något särskilt och speciellt och unikt, såsom tatueringar var förr i världen (läs: fram till bara för ett par år sedan).

EDIT: Kan tillägga att jag är tatuerad. Och INTE med texter och sån hipsterskit.
Citera
2013-09-22, 03:53
  #258
Medlem
Wirfs avatar
Tror att sen tattuerare blev ett etablerat yrke så kommer nog denna "mode just nu" som vissa tror att försvinna. Det är här för att stanna och arbetsgivare som tycker det är fel kommer vara borta om några generationer.
Gaddar blir WT i mina ögon när någon lallare på fyllan eller som rent av är helt kass på det ska göra en massa på folk som skiter fullständigt i vem som gör den bara den blir gjord för så lågt pris som möjligt.
Förlåt för OT.

Har inte stött på något hat mot gaddar, bara farsan som var lite skeptisk.
Citera
2013-10-01, 21:18
  #259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
"Mode just nu", ja eller så är det likt de flesta konstformer tidslöst. Hahaha, mode just nu. Mycket ska man höra. Det är du som verka komma från en svunnen tid.

Ja, det finns väldigt mycket mode i tatueringar. Tatueringar som var det som gällde för 10-15år sedan gör man sällan idag. Tribes eller asiatiska tecken t.ex. Någon som påbörjar en tribes tatuering idag? Nu är det namn på släkten eller citat som är mode.
Läste att tatuerare tror att mycket färg är nästa trend.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/...nd_4954611.svd

Vad blir det sen?

Som att välja frisyr och kläder för resten av livet.

Är man tatuerad själv tycker man naturligtvis annorlunda.
Citera
2014-01-13, 02:52
  #260
Medlem
Desert Islands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlaejs
Min personliga bild av WT är följande:

Lågutbildad och jobbar som lastbilschaufför, på lager, byggen, affärsbiträden etc. Bor i en sunkig förort typ Bagarmossen, Skarpnäck, Tumba etc. Får barn tidigt och döper dem till Kevin, Liam etc. Förr hette de Conny, Tommy, Jimmy, Kent, Kenneth... Barnen är ouppfostrade.

Fattigt ordförråd, svär och använder slanguttryck. Hostar rakt ut, spottar och kastar skräp och fimpar på marken. Dålig allmänutbildning. Tittar på dokusåpor, bloggar och viker ut sitt privatliv på facebook.

Röker och är tatuerad. Åker till Ullared, Ålandsbåt och campar. Taskig inredningssmak som furumöbler, volanggardiner, hörnsoffor i skinn och givetvis porslinsfigurer ;-). detsamma gäller klädstilen. Kvinnorna är lite överviktiga och har tights, för djupa urringningar och för korta kjolar.

Går på kinarestaurang och på charter till Alanya. Har schäfer, kamphund eller liknande. Du tror att fotbollsmatcher är på liv och död och beter dig som ett jon .

Är eller har varit arbetslös. Höll på att glömma en grov kedja runt halsen om du är av manligt kön.

Tycker att du sammanfattar det hela bra. Om man får att bygga på lite så skulle jag vilja framhålla att man kan definiera WT genom en karakteristisk "kärna" (som nästan alla WT-are har) och en mera generell framtoning.

Kärnan består av tre - delvis överlappande - pelare:
  • Låg socioekonomisk status, ofta bidragsberoende vilket ofta går i arv.
  • Lågt intresse för samhällsfrågor, låg allmänbildning, ointresse för kultur, avsaknad av intellektuellt kapital,
  • Missbruk av tobak, alkohol eller droger
Dessa tre är de grundläggande pelarna som jag anser vara nödvändiga för reproduktion utav "white trash". Resten är mera generella och spekulativa markörer som dock i viss mån är typiska för just wt-klassen, exempelvis:

"synliga tatueringar": tatueringar som sticker ut p.g.a sin omfattning på kroppen, på synliga ställen på kroppen (hals, nacke, huvud, handleder,fingrar, vader) och innehåll (tribals, ylande vargar, ofta texter, gärna på - för bäraren - okända språk som latin, mandarin etc, ibland även sina egna eller sina barns namn)
Kläder: huvtröjor (även för dem över 30 år ), urtvättade träningskläder, tights, linnen osv.

Eftersom white-trash är en underklasskategori definierar männen ibland sin makt utifrån fysisk styrka och aggressivitet lång upp i åldrarna, (ofta upp till medelåldern) som återkommande markeras genom överdriven "biffighet" eller "grovhet" rent fysiskt, gärna med hjälp av dopingpreparat, social status förvärvas även genom rykten om att vara "värsting" eller kriminell, gärna markeras även att personen kan göra snabba pengar.
Tjocka guldhalsband är typiskt, likaså kamphundar vilket återigen är en makt och farlighetsmarkör. Likaså gillar männen att utge sig ha kontakter inom organiserad brottslighet som MC-klubbarr och fotbollsfirmor.
Många mera fredligare individer gillar att gå runt med bar överkropp på offentliga platser på somrarna, exempelvis bensinmackar och torg, även om de är överdimensionerat feta eller ordentligt spinkiga.
Vanliga arbeten är på lager, byggen, lastbilar, truckar etc. De bor i hyreskomplex och de gillar att titta på fotboll samt åtnjuter hårdrock (Iran Maiden, Kiss, Accept, är populära grupper)men även rap och hiphop (Eminem ). Nationalteatern, Ebba Grön och Asta Kask är kanske musik för de lite äldre generationerna

Kvinnorna anskaffar sig ofta makt genom sin sexualitet och genom att vara tillsammans med de mera "farligare" männen, eller players, ofta invandrare, vissa har barn med exempelvis afrikaner. De har ofta många sexuella relationer, arrangemang som ofta är bräckliga och ibland av våldsam karaktär, vanligen i samband med fest och alkoholförtäring. De har normalt överdrivet hemblek hår eller makeup, alternativt ingen makeup överhuvudtaget. String förekommer på personer långt över 30 och även 40 år, likaså urringningar. Till vardags används myskläder. Vanligt är tatueringar i svanken, ibland även på brösten, piercingar i tungan.
__________________
Senast redigerad av Desert Island 2014-01-13 kl. 03:17.
Citera
2014-11-20, 15:44
  #261
Medlem
tjenaremannen123s avatar
Vill bara tillägga att en av de högt uppsatta i ESA som förra veckan landade Philae på kometen har fullt tattuerade armar! In your face dom som fortfarande använder sig av detta uttryck!
Citera
2014-11-23, 02:11
  #262
Medlem
alltså, man kan ju ha skjorta eller långärmadetröjor på sig, inte sitter man i bar överkropp på jobbet liksom? så fullt tatuerade armar kan man lätt ha

händer, hals och ansikte är en annan femma dock
Citera
2017-03-29, 01:39
  #263
Medlem
Ubojs avatar
Är det någon som vet, om det är lämpligt att ha tatueringar på händer/hals som brandman?
__________________
Senast redigerad av Uboj 2017-03-29 kl. 01:47.
Citera
2017-07-16, 15:49
  #264
Medlem
Kurt1s avatar
Jag förstår inte att folk inte fattar att det minskar deras chanser att få jobb och/eller livspartner när de t.ex. tatuerar sig i ansiktet. Märkligt att ingen förvarnar dom innan. Här har vi en som har ångrat sig men det är ju så dags nu... http://www.expressen.se/tv/omtalat/m...ng-i-ansiktet/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback