Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-08-13, 01:44
  #1
Medlem
Elon Musk har tagit fram ett opensource projekt som han kallar för hyperloop. Man skulle fara i kapslar och med hjälp av solenergi kunna komma upp i hastigheter på 1200 km. Är detta ett projekt som kan bli realistiskt i framtiden?

Länk http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17283777.ab
Citera
2013-08-14, 00:20
  #2
Medlem
dxdts avatar
Här är Elon Musks eget paper om Hyperloop. Bra mycket mer realistiskt och praktiskt än maglev-tåg i vakuumtunnlar och liknande.
Citera
2013-08-14, 00:36
  #3
Medlem
Torps avatar
Det här låter ju massivt intressant. Sitter och läser pdf'en för fulla muggar, tack för tipset!
Citera
2013-08-14, 00:43
  #4
Medlem
dxdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torp
Det här låter ju massivt intressant. Sitter och läser pdf'en för fulla muggar, tack för tipset!

Jag har gått och väntat på den här pdf:en i över ett år, Elon Musk har hintat om det många gånger, men aldrig riktigt kläckt exakt vad det är det handlar om. Jag trodde faktiskt att det skulle handla om rörpostvarianten, men det här verkar helt klart mer genomförbart. Blir ganska sugen på att bygga en egen modellvariant i höst.
Citera
2013-08-14, 09:41
  #5
Medlem
Daineas avatar
Magnetiska acceleratorer? Lite på samma sätt som en railgun? Ptja; det är säkert genomförbart, men jag har mina tvivel vid hälsoriskerna om man färdas inne i en sådan dagligen över längre tid.
Citera
2013-08-14, 15:12
  #6
Medlem
dxdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Magnetiska acceleratorer? Lite på samma sätt som en railgun?

Ja, linjära elektromagnetiska acceleratorer, lite som en railgun, eller en vanlig elmotor fast 'utrullad'.

En av de fina grejerna i kråksången är att elmotorer och generatorer i princip är exakt samma apparat, så när du använder en elmotor - oavsett om den är roterande eller stationär - för att bromsa ett objekt så går det inte åt någon elektrisk energi utan tvärt om - du utvinner (eller egentligen återvinner) elektrisk energi från objektets rörelseenergi.

Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Ptja; det är säkert genomförbart, men jag har mina tvivel vid hälsoriskerna om man färdas inne i en sådan dagligen över längre tid.

Jag antar att du inte åker tåg, spårvagn eller tunnelbana heller?

1. Farorna med elektromagnetiska fält är i bästa fallet tveksamma, åtminstone i de relativt låga flödestätheterna och under de korta tidsperioderna som det rör sig om här.

2. Det är inte så att hela kapseln omsluts av stora elektromagneter. Elektromagneterna är relativt små och sitter "i rälsen" (eller egentligen i golvet) under kapseln, så den del av av statorlindingarnas magnetfält med högst flödestäthet permierar inte ens passagerardelen av kapseln. Du kan läsa mer om de linjära acceleratorerna i Elon Musks egen pdf, under sektionen 4.3.

3. Under 99% av resan utsätts du inte för några 'onormala' elektromagnetiska fält överhuvudtaget, då all acceleration och decceleration ägerrum under ungefär 1% av resan, resten av tiden glider man bara fram och friktionsförlusterna på ~58 kW kompenseras för genom att ungefär 60% (0,29 kg/s) av luften som den förliga kompressorn suger in slungas ut akteröver genom en dysa som expanderar flödet och genererar 170 N med dragkraft. Som en elektrisk, batteridriven jetmotor i princip. Du kan läsa mer om detta i pdf:en jag länkade till tidigare, sektion 4.1.3.

Riskerna med ickejoniserande elektromagnetisk strålning är otydliga, men hyperloop håller sig definitivt inom strålsäkerhetsmyndighetens ramar. Utan att ha hårddata på det så vågar jag nog ändå påstå att hyperloop exponerar en för magnetfält i mindre utsträckning än vanliga konventionella eldrivna tåg, och definitivt i mindre utsträckning än maglev-tåg.
Citera
2013-08-14, 22:50
  #7
Moderator
Oddballs avatar
Trafik och körkortsfrågor --> Fysik, matematik och teknologi
/Moderator
Citera
2015-02-28, 20:54
  #8
Medlem
dxdts avatar
Uppdatering; kortare men fullskalig prototyp ska börja byggas i kalifornien nästa år.
Citera
2015-05-29, 20:47
  #9
Medlem
Lite nyfiken på hur det kommer fungera när transportnät är utbyggt kommer man få liknade problem som har idag vid flygplatser. Dvs. resan går fort men går väldigt mycket onödig tid vid knutpunkterna och acceleration fasen. Även om det är kapslar innehåller mindre antal personer så kanske de inte ska samma slut destination.

Extremt kul att Elon Musk bygger testanläggningen inte bara kommer med i förslag och ide på transportlösningen.
Citera
2016-01-05, 00:24
  #10
Medlem
Richie Apriles avatar
Ojojoj:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6337756

Det vore väl grejer!? Nu är jag ingen finlandsresenär men jävlar vad spännande det vore att få se ett sådant projekt i sin närhet.
Citera
2016-01-05, 11:20
  #11
Medlem
Tänk om man sedan kunde bygga ut det mellan Sverige och Tyskland till exempel
Citera
2016-01-18, 12:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Tänk om man sedan kunde bygga ut det mellan Sverige och Tyskland till exempel

Finns planer på att bygga ut det mellan Sverige och Finland. Borde väl finns något bättre ställa att bygga mellan som t.ex Sverige och Tyskland

SVD.se: Teslachefen-vill-bygga-tubtag-till-finland

Personlig tycker jag det skulle vara bättre börja bygga i mindre skala. Inte för transportera männsikor utan börja med varor till butiker i tärtorter från lagerlokaler eller varför inte driekt från fabrikerna utanför städerna. För få snabbare varuleveranser och mindre lager i centrum plus att butikerna städerna ska kunna konkurrera med postorder. Andra sidan kan postorder använda det för direkt hem leveras på beställning.

Tror det skulle ge mera direkt samt att skulle kunna testa systemet innan man stoppar männsikor i rören. Plus om bygger system som tar personer från punkt att till A - B kanske inte är jätte svårt men system som har 1000 tals punkter är ju mera komplicerat. Det är ju inte som router som börjar kasta packet om den får för många.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback