Flashback bygger pepparkakshus!
2013-08-12, 15:48
Medlem
rochsteins avatar
Jag köpte för nån vecka sen en burk med blåmusslor i lake. Har bara ätit musslor en till två gånger förut.
Grejen är den att jag trodde det bara var att hälla på musslorna på en macka eller ner i en sallad.
Men nu är det så att jag bara hittar varma recept, inget enkelt. Hittade inte ens om dom gick att äta utan att koka/steka dom.

Så nu till frågan tror ni man kan koka upp lite vatten o sen hälla i musslorna och nudlarna tillsammans?
Göra en soppa av det. Hur länge ska musslorna koka?

Har nån erfarenhet av musslor i lake?

Kommer nyttigheten i musslorna försvinna om jag kokar dom? Hur mycket musslor ska jag ha i? (Det är en portion/ ett paket nudlar)

Kommer musslorna smaka någonting eller måste man ha vin i eller annan crap? Vill ha en enkel måltid med blåmusslor i lake. Ska laken hällas bort eller är den god som smak?
Senast redigerad av rochstein 2013-08-12 kl. 15:52.
Citera
2013-08-12, 15:55
Medlem
Köpte du musslor på burk? Dom är nästan alltid tillagade redan. Så du behöver inte koka dom särskilt lång tid utan bara värmas upp i "soppan".
Citera
2013-08-12, 15:57
Medlem
rochsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngirl
Köpte du musslor på burk? Dom är nästan alltid tillagade redan. Så du behöver inte koka dom särskilt lång tid utan bara värmas upp i "soppan".

OK! Tack! Då kanske man kan äta dom direkt på en macka? Är du säker? Har du ätit dem förut? (Från ICA)

Hur gör man med laken? Bara å hälla av eller?

Är det nån som har något tips på vad man mer kan ha i nudelsoppan med blåmusslor?
Senast redigerad av rochstein 2013-08-12 kl. 16:02.
Citera
2013-08-12, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rochstein
OK! Tack! Då kanske man kan äta dom direkt på en macka? Är du säker? Har du ätit dem förut? (Från ICA)

Hur gör man med laken? Bara å hälla av eller?
Ja jag är säker men det ska stå på burken om dom är tillagade. Om du ska ha på mackan är det gott att gratinera dom med ost och sen in i ugnen!

Men nudel och mussel soppa låter inte särskilt aptitligt. Om du ska laga musslor i maträtt är det godast att fräsa musslorna i olja, sen ha i vitlök, chili och en skvett vin i, salt, peppar och kanske lite grädde också. Med spaghetti till! Mums
Citera
2013-08-12, 16:05
Medlem
rochsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngirl
Ja jag är säker men det ska stå på burken om dom är tillagade. Om du ska ha på mackan är det gott att gratinera dom med ost och sen in i ugnen!

Men nudel och mussel soppa låter inte särskilt aptitligt. Om du ska laga musslor i maträtt är det godast att fräsa musslorna i olja, sen ha i vitlök, chili och en skvett vin i, salt, peppar och kanske lite grädde också. Med spaghetti till! Mum

Men det är så komplicerat för en ärthjärna. Grädde har jag ej och det regnar. Men vitt vin är ett måste när det gäller musselsoppa?

Lät jävligt gott förövrigt men som sagt ärthjärna är vad jag är.
Citera
2013-08-12, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rochstein
Men det är så komplicerat för en ärthjärna. Grädde har jag ej och det regnar. Men vitt vin är ett måste när det gäller musselsoppa?

Lät jävligt gott förövrigt men som sagt ärthjärna är vad jag är.
Ne i den soppan måste du inte ha vin. Men fräs musslorna i lite olja sen häller du i vatten och kokar nudlar med musslorna bara. Tror inte det blir så mumsigt men prova dig fram.
Ha i extra saker som du gillar.
Citera
2013-08-12, 17:29
Medlem
MeanMEs avatar
Ha i musslorna den sista minuten du kokar nudlarna,
steker du dem etc blir det lätt gummipuckar av det hela.
Citera
2013-08-12, 23:14
Medlem
rochsteins avatar
Tack för tipsen! Jag har inte ätit musslorna än jag vill inte göra dom otjänst. Men ska testa imorrn. Kommer med uppdatering om hur det gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in