• 1
  • 2
2013-08-12, 09:43
Medlem
Burkens avatar
Har sökt men inte hittat rätt info.

Ännu en fråga om bankernas överföringstider.

Jag gjorde en större överföring från Swedb till mitt konto på Nordea.
Transaktionen gjordes kl: 10.55 Lör 10/8 och har ännu inte dykt upp hos Nordea - why?

Jag vet att Nordeas kontonummer är korrekt ifyllt hos swedb (trippelkollade), kan det bero på storleken (över 300') som genererar något problem?
Vid överföringen så påpekade swedb att de hade ett maxtak per överföring på 150', jag delade upp summan på tre och alla gick "iväg" - har skrivit ut alla transaktioner.

Varför ska det vara så krångligt att föra över cash mellan banker när allt annat går med en knapptryckning.

Tacksam för svar.
Citera
2013-08-12, 09:50
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burken

Transaktionen gjordes kl: 10.55 Lör 10/8 och har ännu inte dykt upp hos Nordea - why?

Jag vet att Nordeas kontonummer är korrekt ifyllt hos swedb (trippelkollade), kan det bero på storleken (över 300') som genererar något problem?
Vid överföringen så påpekade swedb att de hade ett maxtak per överföring på 150', jag delade upp summan på tre och alla gick "iväg" - har skrivit ut alla transaktioner.

Varför ska det vara så krångligt att föra över cash mellan banker när allt annat går med en knapptryckning.

Tacksam för svar.

Ingenting händer förrän idag, pengarna kan ploppa upp när som helst men eftersom det även kan ta 1 bankdag innebär det att du inte skall börja oroa dig innan sista körning imorgon, dvs efter ~1600.
Citera
2013-08-12, 09:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Räkna med 2-3 bankdagar. Så du borde se pengar i dag eller senast i morgon.

Citat:

Bankerna "floatar" pengarna. Rent teknisk skulle pengarna kunna finnas på mottagarkontot omgående (som när man för över pengar inom samma bank). När Swedbank nu håller inne pengarna i några dagar extra är det som att du ger dem ett räntefritt lån. http://sv.wikipedia.org/wiki/Floatdagar
Citera
2013-08-12, 09:53
Medlem
jcws avatar
Det tar 3-5 bankdagar för att flytta över från två olika banker.
Citera
2013-08-12, 09:54
Medlem
Citat:

Tacksam för svar.

det här är beskrivet på de flesta bankers hemsidor. på helgerna överförs inga pengar från en bank till en annan. pengarna kommer fram på måndag eftermiddag.
Citera
2013-08-12, 10:02
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
det här är beskrivet på de flesta bankers hemsidor. på helgerna överförs inga pengar från en bank till en annan. pengarna kommer fram på måndag eftermiddag.

Jag har ändock svårt att förstå deras förhållningssätt, jag kan när jag vill på helgerna handla online men det går icke att föra över cash mellan banker.

Det normala torde vara att min överföring syns senast på mottagarkontot 00:01 på måndagsdygnet!
Hur svårt ska det vara?
Citera
2013-08-12, 10:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag har ändock svårt att förstå deras förhållningssätt, jag kan när jag vill på helgerna handla online men det går icke att föra över cash mellan banker.

Det normala torde vara att min överföring syns senast på mottagarkontot 00:01 på måndagsdygnet!
Hur svårt ska det vara?

Bankernas datorsystem är lastgamla, byggda i en tid då det var helt ok med sådan fördröjning.

Bankerna tjänar på affären då de hela tiden har x antal miljoner i så kallad "float", sålänge inte kunderna ställer krav (hur skulle de kunna göra det, alla bankerna använder samma föråldrade system) kommer ingenting hända.
Citera
2013-08-12, 10:09
Medlem
G0G0s avatar
Överföringar till Nordea kan poppa upp under hela dagen. Normalt har man dem på förmiddagen men det händer att det tar tills efter 14.00.
Detta om man initierat överföringen dagen innan.
Citera
2013-08-12, 10:14
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Bankernas datorsystem är lastgamla, byggda i en tid då det var helt ok med sådan fördröjning.

Bankerna tjänar på affären då de hela tiden har x antal miljoner i så kallad "float", sålänge inte kunderna ställer krav (hur skulle de kunna göra det, alla bankerna använder samma föråldrade system) kommer ingenting hända.

Jag har nu förstått att bankerna (kanske) inte vill byta system för denna "float" genererar nog ohyggligt mycket pengar.

Jag tackar för snabba svar och jag får kika in hos Nordea typ 10 ggr/timmen för att se om pengarna kommer in

Ha det gott alla FB:are!
Citera
2013-08-12, 10:16
Medlem
De olika storbankerna har ju olika bryttider när de kör sina filer(överföringar). För att få reda på bryttiderna måste du kontakta den banken överföring gjordes från.

Exempelvis:

Skickar du pengar innan klockan 9.00 (bryttid) från SEB till exempelvis Nordea, så sker bokningen hos Nordea 12.30 Med detta sagt är det inte på mottagarens konto 12.30. Utan vid 12.30 är det upp till Nordea att göra insättningen på kunds konto vilket kan dröja ytterligare.

Görs överföringen på helgen är den med största sannolikhet inne på kontot under förmiddagen.
Citera
2013-08-12, 10:19
Medlem
Citat:

Hur svårt ska det vara?

det fungerar inte som du tror, överföringar går via Rix som är stängt på helgerna. de går alltså inte direkt mellan bankerna.

man ska undvika att flytta pengar mellan banker på helgerna utan istället göra detta på vardagar. om man gör det någorlunda tidigt på vardagar så kommer pengarna fram samma dag.
Citera
2013-08-12, 18:54
Medlem
Som vanligt när det gäller den här typen av frågor så var det inte många rätta svar du fick. Det tar INTE några 3-5 bankdagar att göra en överföring från en bank till en annan.

Såhär är det: Sista tidpunkt för överföringar varierar en del från bank till bank, men riktmått för framtiden när det gäller överföringar mellan två olika banker kan vara:

- Gör du överföringen en bankdag före ca. kl. 13.30 är pengarna framme hos mottagarens bank sent på eftermiddagen samma bankdag. Därifrån är det upp till mottagarens bank hur lång tid det tar innan pengarna syns på kontot.

- Gör du överföringen efter ca. kl. 13.30, är pengarna framme hos mottagarens bank tidigt nästkommande bankdag. Samma princip som ovan att det är upp till mottagarens bank hur snabbt pengarna syns på kontot.

- Gör du överföringen på en helg betraktas det som att du gör överföringen tidigt nästkommande bankdag, typiskt en måndag. Då är pengarna framme hos mottagarens bank tidigt samma bankdag. Samma princip som ovan, det är upp till mottagarens bank hur snabbt pengarna sedan syns på kontot.

tl;dr: Mottagarens bank styr när pengarna syns på mottagarens kontot. Överföringar som görs före ca. kl. 13.30 en bankdag är framme hos mottagarens bank samma dag. Det är allt som behöver sägas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in