2013-08-12, 00:24
Medlem
Hejsan!

Funderar på att ta ett lån för en ögonoperation så att jag kan gå vidare inom GMUn. Problemet har varit att jag fått avslag då jag haft för låg deklarerad inkomst tidigare år. Men sedan aprill månad i år har jag fått en tjänst på 87% och har en nettoinkomst på ca 15-16k i månaden innan övertid/ob. Kan styrka detta med lönespecifikationer. Borde det gå att kontakta sin egen eller annan bank och lösa detta?

Tack på förhand.
Citera
2013-08-12, 00:35
Medlem
lfhs avatar
Låt bli att ta massa smålån. Spara i 3 månader istället.
Citera
2013-08-12, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vokal91
Hejsan!

Funderar på att ta ett lån för en ögonoperation så att jag kan gå vidare inom GMUn. Problemet har varit att jag fått avslag då jag haft för låg deklarerad inkomst tidigare år. Men sedan aprill månad i år har jag fått en tjänst på 87% och har en nettoinkomst på ca 15-16k i månaden innan övertid/ob. Kan styrka detta med lönespecifikationer. Borde det gå att kontakta sin egen eller annan bank och lösa detta?

Tack på förhand.

Du borde nog kunna spara lite pengar om du tjänar ca 16k, du bor väl själv antar jag? Låt oss säga att ca 5000kr går till hyran (vilket jag tror är mindre), 1000 kr för mobilen och tv'n, och 2000kr till mat.. 8000 blir kvar, vad gör du med dem?

Nu har jag såklart ingen aning om ifall du går i någon sport, ifall du precis köpt en dator som du har avbetalning på, osv.. men några tusenlappar bör du ha kvar varje månad som du kan spara ihop.

Små lån är dumt att ta. Det börjar alltid med smålån, sen när man räknar ihop alltihopa så blir man gråtfärdig. Glöm inte heller att dem tar ränta på lånet, några tusenlappar går till räntan varje år, så himla onödigt.
Citera
2013-08-12, 00:52
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Låt bli att ta massa smålån. Spara i 3 månader istället.

Eller låna det beloppet från familjen/nära vänner istället, så slipper man räntor och skit, och jobbiga komplikationer.

Enda kriteriet då är att man faktiskt betalar tillbaka det man är skyldig när man kan, vilket är en sak som är otroligt enkelt om man åtminstone har lite integritet.
Citera
2013-08-12, 01:14
Medlem
Mina vänner, läs om och läs rätt. Jag bad inte om rådgivning om hur jag ska få ihop 30000kr. Utan om det finns en möjlighet till det jag skrev. Att låna nu när man har jobb och en stadig månadsinkomst.

Men för att ändå besvara era frågor...

Smslån tar jag inte, så tappad är inte ens jag.

Spara kan jag inte. Eller jo fast jag är urusel på det. Betalar räkningar däremot är jag en gud på. Det sker samtidigt som räkningen kommer.

Jag bor och lever dyrare än de du skrev. Jag har en hyra på 7500, mobil på 700 och internet/tv på ytterligare 500. Till det tillkommer mat för 2000-2500 och gym och busskort. Så efter allt är betalt så har jag mellan 3-4000 kvar. Det är det jag använder till att spara/nöjen.

Och till du den sista tjommen som hänvisar mig till familjen. Det är inte en självklarhet att det finns tillgängligt. Något inte bara du tar för givet såklart, men tänk på det.
Citera
2013-08-12, 01:28
Bannlyst
Finns några banker som kan låna ut, vet inte om man kan kalla det för banker men pröva med blue stepp tror jag dom heter. Var beredd på en hög ränta.
Citera
2013-08-12, 07:51
Medlem
Forbliranonyms avatar
Genom att du jobbat så kort tid är det nog svårt. Men testa med typ Bluestep eller lendo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in