Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-11, 17:58
  #1
Medlem
Jag åker till New Delhi i början av September med ett 6 mån visum utan särkskillt mycket förberedelse. Kommer ha en lonely planet och lite kläder med mig men tänkte köpa det mesta där, inkl medicin, en ordentlig resveska, skor mm. Jag skulle uppskatta lite tipps på vad mina prioriteringar borde vara dagen jag anländer samt de första dagarna där. Jag vill helt enklet slippa spendera mycket pengar/bli blåst i början pga okunskap.

1) Ett billigt och trevligt ställe för att sova de första dagarna/veckorna? boka i förväg? boka taxi i förväg till stället?
2) En kort guide till mina första dagar i New Delhi.
3) Är det värt att köpa en kindle paperwhite till ex, istället för att bära runt en tung lonely planet och kanske andra böcker?
4) Vesäntliga saker att handla och var?
5) Ställen att träffa trevligt folk som kan vägleda mig vidare.
6) Hur hantera monsoon under september?
7) fill in the blanks

shukriyaa!
Citera
2013-08-11, 19:45
  #2
Medlem
Undvik Taxi från Flygplats,
Ta Metron in till city 150Rs.
Paharganj finns massa motel i alla pris klasser.
Lycka till
Citera
2013-08-11, 23:50
  #3
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Jag vill helt enklet slippa spendera mycket pengar/bli blåst i början pga okunskap.
Undvik ALLA turist-byråer! Lyssna inte på "free-map for you sir". Delhi har en yrkeskår av lurendrejare som ger sig på alla som ser nyanlända och förvirrade ut. Se khool ut som du äger gatan och har gått där varje dag av ditt liv så slipper du dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
1) Ett billigt och trevligt ställe för att sova de första dagarna/veckorna? boka i förväg? boka taxi i förväg till stället?
Tag Airport Express från flygplatsen till New Delhi Railwaystation. Promenera över till andra sidan stora New Delhi Railway-stationen till Pahar Ganj.

Jag brukar på på Anoop Hotel, Main Bazaar, Pahar Ganj. De tar just nu 700 rupier för ett rum med AC och varmvatten. Tak-restaurangen är ett bra hak att träffa andra resenärer.

Måste du åka taxi köp pre-paid-taxi-ticket i rätt lucka. Taxi-chauffören säger "first time india sir". Ljug och säg att du bott i Delhi i sju år. Ljug och säg att allt är bokat.

Lämnar du över en 500-rupier-sedel kommer den att bli en 100-rupier-sedel utan att du märker och får lägga till ännu mer pengar. Pre-paid-taxi-luckan är ökända för just detta knep. Betala bara med 100 rupier-sedlar så slipper du bli blåst.

Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
2) En kort guide till mina första dagar i New Delhi.
Använd ingen guide. Guider tar dig bara till provisions-butiker där allt är extra dyrt och guiden får typ 66 % av summan du betalar.

Åk Delhi Metro var du än skall.

Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
3) Är det värt att köpa en kindle paperwhite till ex, istället för att bära runt en tung lonely planet och kanske andra böcker?
Guide-boken kräver inte att laddas med el och funkar dygnet runt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
4) Vesäntliga saker att handla och var?
Bästa köpcentrumet är The Great India Place. Tag Delhi Metro till Noida Sector 18 och promenera till andra sidan breda gatan till The Great India Place.

Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
5) Ställen att träffa trevligt folk som kan vägleda mig vidare.
Jag brukar träffa folk på Rodeo, CP, Drop Anchor, Noida Sector 18, India International Centre, India Habitat Centre, Hauz Khas Village och andra hak. Indier är mycket nyfikna och lätta att komma i kontakt med.

Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
6) Hur hantera monsoon under september?
Det regnar kort och intensivt. Var inomhus när det regnar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
7) fill in the blanks
Missa inte musikal på Kingdom Of Dreams, tag Delhi Metro till IFCCO.

Gå på konserter, teater, opera, dansföreställningar, balett på India International Centre och India Habitat Centre.
__________________
Senast redigerad av Matsism 2013-08-11 kl. 23:57.
Citera
2013-08-12, 00:24
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Om jag minns rätt så står det, väldigt tydligt, något i LP som handlar om luckan för turistbiljetter på någon av stans större tågstationer. Förutom beskrivning om var luckan är så varnas det för vad som kan hända om man får hjälp utanför att hitta den. Det som står i boken stämmer. Gå till luckan själv, fråga ingen, lyd boken.
Citera
2013-08-12, 17:57
  #5
Medlem
Sumegs avatar
Innan du kommer in i det bör din inställning vara att alla försöker lura dig, hela tiden. För så är det tyvärr. Trevliga indier som börjar snacka med dig på gatan är alltid ute efter dina pengar, oavsett hur sympatiska de verkar vara och hur mycket de bedyrar motsatsen.

Som skrivits tidigare: det går in princip inte att åka taxi utan att bli lurad. Det rör sig dock inte om så mycket pengar alla gånger. Jag stör mig av princip över att folk luras men försöker samtidigt ha inställningen att det ingår lite i resan och att så länge det inte rör sig om stora pengar spelar det inte så stor roll. Men åk INTE taxi från flygplatsen. Det brukar sluta i totalt kaos. De kommer hävda att ditt hotell brunnit ner / att de inte hittar till det / att din bokning inte stämmer etc. Det kan hända att de spelar mycket "hjälpsamma" och t ex låter dig ringa gratis till hotellet från deras "kontor", men utan att du vet det kommer du bli kopplad till taxikillens kumpan i huset bredvid som låtsas vara receptionist och som kommer säga att de inte har rum för dig. Sedan vill de köra dig tvärs över stan till det "enda hotellet i stan som har lediga rum idag", där du får betala New York-pricer för ett malätet kyffe.

Låter kanske som att man borde genomskåda detta på vägen men, tro mig, de är jävligt duktiga...

Passa dig också för "turistbyråer". De är rövarkulor.

Om du ska åka tåg från stan (rekommenderas) - gå till huvudstationen och köp biljetter. De brukar vara hederliga där.

I övrigt: intressant stad men inte insmickrande. Rekommenderar en restaurang som heter Karim's - den finns med i LP.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2197371

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback