Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-08-11, 14:14
  #1
Medlem
O.J-Kushs avatar
Tjena alla, måste köpa ny kamera nu till hösten och behöver lite tips av folk som är kunniga inom ämnet!

Jag kommer att dyka mycket och vill därför att kameran gärna fungerar att dyka med, antigen med ett sånt där dykskal eller att den klarar det normalt.. Gärna upp till 40m iallafall..

Sen kommer jag garanterat dra iväg på olika vandringar i berg och djungel så vore schysst om den fungerade till detta också!!

Så, ge mig tips på vad som är köpvärt, och kommer gärna undan så billigt som möjligt, men har en budget på 3-4tusen..
Citera
2013-08-11, 14:22
  #2
Medlem
LeonVances avatar
GoPro helt klart!

http://www.mediamarkt.se/mcs/product...tml?langId=-16
Citera
2013-08-11, 14:54
  #3
Medlem
dethalvabarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
GoPro helt klart!

http://www.mediamarkt.se/mcs/product...tml?langId=-16

+1
Citera
2013-08-11, 15:50
  #4
Medlem
Bronths avatar
Om du vill filma så är gopro kameran ett väldigt bra val men om du vill ta foton när du vandrar i berg och jungel och vill ta annat än vy bilder så är det väldigt frustrerande. Det är vad jag i alla fall har kommit fram till, efter att ha försökt använt en gopro2 till att fota när jag vandrar.
Jag är inte speciellt insatt i foto och kameror så det finns säkert dem som kan ge dig bättre svar på vad för kamera du ska ha, men det är vad jag har kommit fram till.
Citera
2013-08-11, 16:26
  #5
Medlem
O.J-Kushs avatar
Hmmm.. Det kändes som sagt klumpig att släpa runt på vandringar? Kommentarer om detta?
Hade egentligen föredragit en vanlig kamera som man kan sätta på ett skal och sen fungerar som undervattenskamera..
Citera
2013-08-11, 17:12
  #6
Medlem
Bronths avatar
Det finns som plastpåsar med lins på till vanliga kameror, så att man kan använda dem under vatten. Vilket värkar fungera bra men det finns risk att det börja läcka in vatten, så att kameran blir förstörd fast det handlar mer om kvalitet tror jag.
Citera
2013-08-11, 18:04
  #7
Medlem
Paijters avatar
Undervattenshus till kompaktkameror är vad jag vet lika dyra som att köpa en GoPro med UV-skal.
Citera
2013-08-11, 18:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.J-Kush
Tjena alla, måste köpa ny kamera nu till hösten och behöver lite tips av folk som är kunniga inom ämnet!

Jag kommer att dyka mycket och vill därför att kameran gärna fungerar att dyka med, antigen med ett sånt där dykskal eller att den klarar det normalt.. Gärna upp till 40m iallafall..

Sen kommer jag garanterat dra iväg på olika vandringar i berg och djungel så vore schysst om den fungerade till detta också!!

Så, ge mig tips på vad som är köpvärt, och kommer gärna undan så billigt som möjligt, men har en budget på 3-4tusen..

En mycket populär dykkamera som funkar svinbra på land är Olympus OMD EM5 med undervattenshus pga dess 5-axlade stabilisering. Jag överdriver inte när jag säger att den spöar de flesta steady cams 5000kronorsklassen.

Enda riktiga nackdelen är låg bitrate som gör videon snygg men inte top notch.
Den är dessutom liten, behändig, och snygg.
Jag ska snart på en vildmarksresa och har köpt en sån bara för det, har en gopro sen tidigare som jag tar med som b-cam.

Kolla här http://m.youtube.com/watch?v=hpl8ZrEjnqg

Det här har jag filmat 100% handhållet på land,
http://m.youtube.com/watch?v=-j-lT0ZfKE8
__________________
Senast redigerad av Lobbamobba 2013-08-11 kl. 18:31.
Citera
2013-08-12, 21:56
  #9
Medlem
O.J-Kushs avatar
Fler förslag? Gärna något billigare om det går Att ta bra bilder känns viktigare än att göra bra filmer
Citera
2013-08-12, 23:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.J-Kush
Fler förslag? Gärna något billigare om det går Att ta bra bilder känns viktigare än att göra bra filmer

Då är omd e-m5 eller e-p5 nog "as good as it gets" eftersom den tar bilder tusen gånger bättre än den tar video. men de är ju inte gratis tyvärr.
Finns ju beggagnat.
Spg den här artikeln om den idag,
http://www.43rumors.com/readers-stor...hris-vervaeke/

Men om den är är dyr, Vad är din max budget?
Blir ju lättare att komma med tips då.
Citera
2013-08-13, 21:11
  #11
Medlem
O.J-Kushs avatar
Skrev tidigare 3-4tusen, men känns plötsligt mycket mer än vad jag ville lägga ut egentligen.. Om vi provar 2tusen, går det att få något värt att lägga ner pengarna på?
Citera
2013-08-13, 21:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.J-Kush
Skrev tidigare 3-4tusen, men känns plötsligt mycket mer än vad jag ville lägga ut egentligen.. Om vi provar 2tusen, går det att få något värt att lägga ner pengarna på?

Visst finns det kameror för 2000, men de är helt ärligt inte "bra". De tar bilder visst, men om du har tex en iphone 4 eller eller nyare (eller annan smartphone med bra kamera tex Lumia) så vinner du inte så mycket på att köpa en kamera.

Världens bästa kompaktkamera med zoom är enligt mig (och många andra med, dock inte alla såklart) Fuji x20. Dess föregångare x10 är lite långsammare och har ingen information i den optiska sökaren, men det är också en jävulskt bra kamera, alltså riktigt jävla bra.
Den kan du hitta ny för 3000 kronor.
Om du lägger ut en annons på fotosidan.se (gratis) där du säger "köpes x10 max 2000 snabb affär" så tror jag du får napp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback