Citat:
Ursprungligen postat av
Screwattack
Fast nu har vi kommit så långt att det börjar bli nödvändigt att vi definierar ordet "existens" för att kunna försäkra oss själva om att den den andre tolkar det skrivna så som författaren menar att det ska tolkas.
När jag säger att min varseblivning existerar så säger jag egentligen ingenting annat än att "jag varseblir min varseblivning". Jag är säker på att jag varseblir min varseblivning, att jag upplever. Detta kan sägas vara en garant för existens, men vad för slags existens? Är det nödvändigtvis en fysisk existens så som vi definierar fysisk existens i den idag vedertagna vetenskapliga modellen? Jag tror mig förvisso ha en fysisk existens, mycket tyder på det, men jag kan så klart inte vara säker. Inte ens om jag var säker att den idag vedertagna vetenskapliga modellen är sann och absolut fullständig (vilket jag förvisso är ganska säker på att den inte är, men den duger till det vi använder den till i detta sammanhanget).
Hur skulle din definition av existens låta? Hur tycker du att den är annorlunda från min? Och om det inte framgick så var det alltså så att jag nöjer mig med att avgränsa existens till att varsebli att jag varseblir (även om jag misstänker att jag existerar mer än bara genom min varseblivning, alltså även fysiskt i en fysisk värld) i detta sammanhanget.
Det är ungefär samma existens jag syftar på här. Den är inte analytisk; den är inte resultatet av reflektioner. Den är primärt, omedelbart vara. Och för alla varelser vi känner är det primära varandet en mängd intryck, alla intentionella. Vi kan tolka dem solipsistiskt, eller så kan vi sluta oss genom eftertanke till att vi har egon och att det finns en yttre värld som vi ibland tolkar rätt och ibland tolkar fel. Men var gång vi skalar bort allt som är resultat av reflektioner så återkommer samma ovedersägliga faktum: vi varseblir.
- Vi behöver inte vara medvetna om att vi varseblir. Vi kan ju ha medvetande utan självmedvetande ibland, samt möjligen minns vi ett sådant tillstånd från när vi var små barn.
- Vi behöver inte ha dragit några som helst slutsatser om att vi existerar. I själva verket är det enda vi erfar som existerande varseblivningen, och den är alltid intentionell. Att den är intentionell innebär att den alltid handlar om något annat, om ting.
Jämför det sista med buddhismen. "In Buddhist phenomenology and soteriology, the skandhas (Sanskrit) or khandhas (Pāḷi), aggregates in English, are the five functions or aspects that constitute the human being.[a][b] The Buddha teaches that nothing among them is really "I" or "mine"."
http://en.wikipedia.org/wiki/Skandha