Flashback bygger pepparkakshus!
2013-08-09, 23:36
Medlem
BatmanLigists avatar
Vet inte om det här är jätteovanligt eller om det händer för många.

Det har under drygt 1 års tid varit så att när jag dricker alkohol så blir jag väldigt deprimerad och ledsen. Det händer ofta att jag gråter på plats eller ibland så åker jag bara hem från festen eller från krogen för jag inte klarar av att vara kvar. Då det började var det inget speciellt som hade skett i mitt liv, ingenting som kunde framkalla denna ledsenhet.

Det känns väldigt märkligt att detta kommit från ingenstans, jag har alltid druckit alkohol med måttliga mängder med jämna mellanrum. Inga farliga doser och det sker väl mer eller mindre någon gång i månaden. Jag dricker oftast öl, ibland kan det bli sprit, men vad jag än dricker så blir jag ändå alltid ledsen.

Är det någon som vet vad detta beror på eller som har varit med om samma sak?

Mod: flytta tråden om den ligger fel.
Citera
2013-08-10, 13:05
Medlem
Kommer känslan omedelbart när du börjar känna av ruset eller är det först efter ett större intag alkohol, dvs när du är full? Vissa personer ska och kan helt enkelt inte dricka för att det inte passar dom, tyvärr är du kanske en av dom.

De biverkningar du nämner är ju annars ganska vanliga. Flera som får så kallade snedfyllor, en del blir ledsna, andra förbannade, eller så infinner sig känslan av tomhet och depression först dagen efter eller när alkoholen går ur kroppen. Har det inte med hur dopaminhalten och frisättningen av detta i kroppen?

Förstår inte varför du fortsätter att dricka om det får dig att må dåligt under ruset.

Nu kanske jag yrar men du ligger kanske omedvetet nära en depression och alkoholen skulle kunna bli en trigger för att den blommar ut. Kolla av att din kost är ok, att du tränar, att du har saker att göra, rutiner med mera, känn även efter om självkänslan din är på topp och att inget gnager dig.

Ledsen om otydligt hade bråttom.
Citera
2013-08-11, 00:53
Medlem
BatmanLigists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Kommer känslan omedelbart när du börjar känna av ruset eller är det först efter ett större intag alkohol, dvs när du är full? Vissa personer ska och kan helt enkelt inte dricka för att det inte passar dom, tyvärr är du kanske en av dom.

De biverkningar du nämner är ju annars ganska vanliga. Flera som får så kallade snedfyllor, en del blir ledsna, andra förbannade, eller så infinner sig känslan av tomhet och depression först dagen efter eller när alkoholen går ur kroppen. Har det inte med hur dopaminhalten och frisättningen av detta i kroppen?

Förstår inte varför du fortsätter att dricka om det får dig att må dåligt under ruset.

Nu kanske jag yrar men du ligger kanske omedvetet nära en depression och alkoholen skulle kunna bli en trigger för att den blommar ut. Kolla av att din kost är ok, att du tränar, att du har saker att göra, rutiner med mera, känn även efter om självkänslan din är på topp och att inget gnager dig.

Ledsen om otydligt hade bråttom.

Precis, det kommer när jag är full och inte omedelbart efter bara några klunkar. Jag vet inte heller varför jag har fortsatt att dricka, det är inte förrän nu jag har insett att det faktiskt är dåligt för mig och att det händer varje gång. Därför har jag slutat dricka nu.

Det lustiga är att detta bara kom från ingenstans och har pågått under 1 års tid. Alla år innan har jag och alkohol bara fungerat fint, ingen ledsenhet eller liknande.
Citera
2013-08-11, 00:57
Medlem
exakt samma sak för mig numera. för några år sen kunde jag supa hårt och bara bli mer och mer taggad ju fullare jag blev. men nu blir jag bara ledsen och otaggad så fort jag börjar bli full. skittrist och totalt ovärt att supa längre, så jag har inte varit riktigt full sen typ nyår 11/12.
Citera
2013-08-11, 01:24
Medlem
Lösningen är väl o tagga ner lite med drickandet, nöja sig med mindre, köra varannan vatten eller rentav köra att var tredje dryck innehåller alkohol

Förstår om du inte pallar vara nykter på krogen eller med fulla människor, men man behöver inte gå in lika hårt som alla andra bara för att stå ut med dom, det är oftast trevligt bara man har nått innanför västen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in