2013-08-09, 17:03
Medlem
(Obsessive compulsion disorder) med svensk översättning "tvångstankar"
Jag har alltid haft en grej för symmetri och en känsla av att det är "fel" om jag inte till exempel stänger den där sista skåpdörren i köket eller lägger besticken i rak linje jämnt emot bordet eller fixar mattan så att den är rak jämnt emot väggarna etc. etc.

Jag gör höga rop och ljud, klappar händerna eller trummar på benen eller dålig beatbox och sånt oftast relaterat till musik eller film quotes och jag upprepar samma sak flera gånger..
Till exempel:
Say hellooo to my little frieend! Saaay haloooo to ma little frieeend! Say HAloow to mY little frrieend! (tog en random igenkännbar film quote som exempel)

Att det varierar sådär är med flit för att för varje gång jag säger eller sjunger på något så överdriver jag lite mer för varje gång. Detta kanske inte låter som en stor grej för er men för mig så är det varenda dag i princip och nästan hela tiden när jag är hemma.
Min flickvän brukar säga typ "Du är sjuk i huvudet, du har säkert någon sjukdom!"
hon tycker det är jobbigt att ja gör såhär men jag har inte märkt så mycket på andra, kanske dem är vana eller att dom vågar inte säga till ?

Rutin-vis
Jag gör detta inte i sammanhang med någonting annat och jag "måste" inte säga en specifik sak relaterat med någonting som jag gör heller. Därför undrar jag om det är OCD eller bara något som gör att jag vill få ur mig detta undermedvetet?

Hygien är också varierande för mig .. men jag har alltid varit väldigt äcklad av badkar, draperier, handfat, diskvatten, diskhon, disktrasan etc.
jag kan stå i ett badkar i mitten eller så långt bord ifrån avloppshålet som möjligt men om jag råkar nudda draperiet så får jag sån irriterad känsla på huden så jag blir oftast arg och måste klia hårt på det stället det nuddade.

Jag är har väldigt känslig hud, inte fysiskt utan psykiskt.
ifall någon kittlar till och snuddar med min hud så blir jag förbannad verkligen och det kan gå så långt att jag kastar saker och ryter till..

vet inte om de har någonting med OCD att göra men jag kände att jag kunde ta upp det endå ifallatt
Citera
2013-08-09, 17:47
Medlem
Det låter som om du snarare är rastlös. Har du usel koncentration samt blir uttråkad snabbt?
Det är inte ocd du pratar om iaf, det låter snarare som någon lätt bokstavskombination.
Citera
2013-08-09, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Det låter som om du snarare är rastlös. Har du usel koncentration samt blir uttråkad snabbt?
Det är inte ocd du pratar om iaf, det låter snarare som någon lätt bokstavskombination.

Jo jag har ju en potentiell ADHD , håller på med en utredning nu.
Jag har också tänkt att det är därför men vill höra hur det är från någon annans perspektiv för att vara helt säker liksom
Citera
2013-08-09, 17:59
Medlem
Tourettes syndrom?
Citera
2013-08-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Tourettes syndrom?

då brukar man oftast ha tics och det har jag inte... mer eller mindre iaf haha
Citera
2013-08-09, 18:21
Medlem
DiagnosABs avatar
Kan mycket väl vara OCD. Vissa av sakerna låter rätt klockrena. ADHD skulle kunna förklara en del av problemen men inte de flesta. Asperger skulle även det kunna förklara en del av problemen men inte de flesta.

Det handlar väl mer om ifall det är så pass med besvären att de innebär en signifikant funktionsnedsättning. Om du tex skulle gå på en väldigt viktig anställningsintervju, kan du hålla tillbaka detta då utan någon större ångest?

Om du utreds för ADHD nu så skulle jag definitivt se till att de känner till dessa beteenden. Kanske behöver du en dubbeldiagnos. Kanske blir det inget alls. Men det är viktig info.
Citera
2013-08-09, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiagnosAB
Det handlar väl mer om ifall det är så pass med besvären att de innebär en signifikant funktionsnedsättning. Om du tex skulle gå på en väldigt viktig anställningsintervju, kan du hålla tillbaka detta då utan någon större ångest?

nae inte på så vis utan mer att jag typ kan hålla på såhär även fast jag är trött på det.. Det känns typ "ååh sluta bara" eller typ "okej sista gången"
Jag kan hålla tillbaka med sånt ifall jag umgås med folk som jag inte känner och inte är vana med det, men då har jag en tendens att bli väldigt hyperaktiv och måste göra av med energin på något sätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in