Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-09, 17:01
  #1
Medlem
IMBILDENs avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17269204.ab

För ung pojkvän?
Citera
2013-08-09, 17:06
  #2
Moderator
v50s avatar
Citat ur artikeln

Citat:
En 18-årig kvinna har anhållits misstänkt för våldtäkt mot barn.


Det sexuella övergreppet mot barnet, som är under 15 år, inträffade i juli på en mindre ort i Kronobergs län, uppger polisen i ett pressmeddelande.
Citera
2013-08-09, 17:15
  #3
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Citat ur artikeln

Ska vi gissa att det varit ungdomsfest i en mindre byhåla. Den 18-åriga kvinnan har under alkoholens inverkan fått ihop det med en mycket nyfiken 14-årig kille. Sen blev det som det blev. Det började snackas, killens föräldrar får nys om det hela och anmäler?
Citera
2013-08-09, 17:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ska vi gissa att det varit ungdomsfest i en mindre byhåla. Den 18-åriga kvinnan har under alkoholens inverkan fått ihop det med en mycket nyfiken 14-årig kille. Sen blev det som det blev. Det började snackas, killens föräldrar får nys om det hela och anmäler?

Låter högst troligt. Isf, klantig jävla tjej.
Citera
2013-08-09, 17:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DellMannen
Låter högst troligt. Isf, klantig jävla tjej.

Klantig lagstiftning.
Citera
2013-08-09, 17:39
  #6
Medlem
supersin0s avatar
Men de står ju att de vart en våldtäckt. Snackar vi om en riktig våldtäckt eller att han bara var minderårig `?
Citera
2013-08-09, 17:43
  #7
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swann
Klantig lagstiftning.

Jag är benägen att hålla med dig. Det står ju inget i tidningen om hur gammalt "offret" var, men om jag får våga mig på en gissning skulle jag bedöma att offret till 95% var könsmoget...

Man undrar ju om detta var vad lagstiftaren hade i åtanke när man ändrade reglerna för ett par år sedan så att alla sexuella aktiviteter med med personer under 15 år betraktades som våldtäkt.

Ett ungt förälskat par som har sex med varandra begår således våldtäkt om exempelvis den ena parten är 14 år och den andra 16 år.
Citera
2013-08-09, 17:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersin0
Men de står ju att de vart en våldtäckt. Snackar vi om en riktig våldtäckt eller att han bara var minderårig `?

Det blir automatiskt våldtäkt om "offret" är under 15.
Citera
2013-08-09, 17:46
  #9
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elakjevel
Det blir automatiskt våldtäkt om "offret" är under 15.


Exakt, det kan jag spontant tycka är fel. Men visar det sig att hon har haft ihop det med någon MYCKET ung är det förstås helt fel. Tycker emellertid att man i sådana här fall borde ta hänsyn till gärningsmannens/gärningskvinnans ålder. Så är det dock inte som jag förstått.
Citera
2013-08-09, 17:55
  #10
Medlem
Hon kan ha legat med honom, sugit av honom, eller låtit honom slicka eller fingra henne, t.ex. Frivilligt eller inte spelar ingen roll, det misstänkta brottet kallas ändå "våldtäkt mot barn" enligt lagens ordalydelse (BrB 6 kap 4 §). Enligt prejudikat (och kanske även förarbetena, vet ej) så spelar åldersskillnaden roll, dvs om den bedöms som liten så döms den åtalade inte.

Jag tror att åtalet läggs ner eller att hon frias, jämför med det här fallet. Däremot, hade en 18-årig kille åtalats för motsvarande så hade han antagligen fällts.
Citera
2013-08-09, 18:03
  #11
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elakjevel
Det blir automatiskt våldtäkt om "offret" är under 15.

Nja, det är väl inte riktigt sant, det finns väl även ett åldersskillnadskriterie som ska vara uppfyllt??
Citera
2013-08-09, 18:07
  #12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Nja, det är väl inte riktigt sant, det finns väl även ett åldersskillnadskriterie som ska vara uppfyllt??

Det tror jag som sagt inte att det gör..., hon är per defintion vuxen om hon är 18. Frågan är om det tom inte räcker med att hon är 15. Offret är per definition ett barn om åldern är max 14 år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback