• 1
  • 2
2013-08-09, 16:12
Medlem
Original-Gins avatar
Lonkero, denna gudars nektar...

Lagom söt, lagom bitter, lagom Gin'ig. Finlands svar på standardmjölken.

Våra grannar och broderfolk får njuta den i alla sammanhang. Vid poolen, till maten, i bastun, på stranden, på macken, utanför Alko, ja, jag ger mig fan på att de serverar Lonkero i skolan.

Jag ser det djupt orättvist att vi, Finländarnas sanna broderfolk inte kan köpa denna underbara dryck. Faktum är att den inte ens finns i beställningssortimentet. Vidare faktum är att till denna dag har inte Systembolaget genomfört ett enda privatimportsuppdrag gällande denna dryck!

Lonkero (eller egentligen Hartwall Original Longdrink) tillverkas av Hartwall oyoch är en färdigblandad Gindrink som påminner mycket om en Gin & Tonic i smaken fast den har en grapebas. Hartvall tillverkar flera liknande drycker och de är alla suveränt goda. Men populärast är Original Gin. (ORIGINAL) som det står på vissa etiketter) Först får vi in Originalvarianten och sedan kommer rask flera andra smaker när Systembolaget väl har etablerat en handelskedja för just denna produkt.

Mitt mål är nu att innan året är slut ha denna produkt som en fast produkt i Systembolagets ordinarie sortiment. Omöjligt? Nej då...

Jag är säker på att det bland Flashbacks användare finns en hel hoper som vill kunna köpa denna veritabla törstdödare och perfekta sommar, höst, vinter och vårdryck.

De vi ska göra är att samtidigt, alltså på samma dag, lägga en jävla massa individuella privatimportsuppdrag. Vi lägger dem samma dag för att vi inte ska kunna kopplas ihop med personidentitet till respektive flashbackkonto av nyfikna systembolagsanställda. Alla beställer initialt samma mängd, ett flak á 24 33cl burkar vardera. Då ska Systembolaget eftersöka vad det kostar att göra ett privatimportsuppdrag, sedan meddela respektive beställare vad summan kommer bli, och ifall beställaren accepterar ta hem varan om beställaren först deponerar 30% i handpenning i sin närmaste Systembolagsbutik.

Det här behöver du göra för att hjälpa till och göra din beställning

1: Registrera dig som kund hos Systembolaget genom att klicka på denna länk. Detta kan du göra genast, om du inte redan är medlem hos dem.

2: Gå sedan (den 30 augusti) till adressen: http://www.systembolaget.se/Tjanster...gg-till-dryck/

I beställningsformuläret ska denna information anges.
Företagets namn: OY Hartwalls AB
Varugrupp: övrigt
Dryckens namn: Hartwalls Original Gin Longdrink
Ursprungsland: Finland
Distrikt: Lämna det här fältet tomt
Antal: 24
Volym: 330ml
Förpackning: Burk
Årgång: Lämna detta fält tomt
Alkoholhalt: 5,5

Klicka sedan på det lilla blå plustecknet under denna ruta och ange...

Namn på producenten: OY Hartwalls AB
E-postadress: sales@hartwall.fi
Adress: Box 200
Postort: Helsingfors
Postnummer: FI-00371
Telefon: +358 20 717 111
Fax: +358 20 717 110
Land: Finland

Min (vår, menar jag egentligen, och klumpar ihop alla intresserade i en enda grupp) förhoppning är att Systembolaget då ska begripa att det faktiskt finns en kundkrets för denna produkt, och då samtidigt en kundkrets som faktiskt är spridd över hela landet och att ryktet om produkten snabbt kommer sprida sig. Givetvis har jag även tagit med i beräkningen att fraktkostnaden raskt kommer bli försumbar om man blir ett gäng som samtidigt lägger sina beställningar.

Att Hartwalls bryggerier även tillverkar och redan säljer Lapin Kulta till Systembolaget bör göra det ännu enklare.

Så mitt förslag är att vi låter tråden värpa ett tag och att vi gemensamt skickar in uppdragen 30 augusti.

För jag kan väl inte vara den enda Svensken som älskar Lonkero? Gör din röst hörd vettja!
Citera
2013-08-09, 17:56
Medlem
Moltas666s avatar
Varför i herrans namn skulle någon göra sig allt detta besvär för att få några flaskor färdigblandad gindrink?
Citera
2013-08-09, 18:03
Medlem
lugna ner digs avatar
Orkade inte läsa allt men hade det inte varit bättre om du hörde av dig till en importör istället för SB? Det är ju inte SBsom importerar drycker.
Citera
2013-08-09, 19:09
Medlem
Tord_Ywels avatar
Har för mig det var den som jag alltid for över och köpte med mig ett lass från Alko i Finland varje gång man hade vägarna förbi Haparanda. Vill minnas mig att den var rätt så god och skulle vara bra om den fanns på systemet, men jag är för lat för att göra något åt saken.
Citera
2013-08-09, 19:52
Medlem
Oddballs avatar
Jag är med! Världens mest underbara dryck som fungerar i precis alla sammanhang, den är en mycket underskattad måltidsdryck.

Bara för upplysningens skull så kan jag berätta att i det underbara ursprungslandet Finland så finns Lonkero dels i en mängd olika alkoholstyrkor - allt från 2,2% till 7,5% - men också många olika smaker - tranbär, salmiak, citron m.m.

Sitter för övrigt och sörplar i mig Lonkero nu, standardvarianten på 5,5% inköpt på taxfreeshopen på M/S Viking Grace men jag föredrar faktiskt 4,7%-varianten som säljs i vanliga finska mataffärer, bensinmackar och kiosker.

Ja, jag är en Lonkeroconnoisseur.
Citera
2013-08-11, 10:20
Medlem
Deathpatchs avatar
Nä usch och fy för "Lonkero!"
Citera
2014-05-28, 11:34
Medlem
Grudaxs avatar
Bump.

Tack för info, har lagt en förfrågan.

Självklart måste Lonkero in i bolagets sortiment. Finns inget bättre på sommaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Original-Gin
Lonkero, denna gudars nektar...

Lagom söt, lagom bitter, lagom Gin'ig. Finlands svar på standardmjölken.

Våra grannar och broderfolk får njuta den i alla sammanhang. Vid poolen, till maten, i bastun, på stranden, på macken, utanför Alko, ja, jag ger mig fan på att de serverar Lonkero i skolan.

Jag ser det djupt orättvist att vi, Finländarnas sanna broderfolk inte kan köpa denna underbara dryck. Faktum är att den inte ens finns i beställningssortimentet. Vidare faktum är att till denna dag har inte Systembolaget genomfört ett enda privatimportsuppdrag gällande denna dryck!

Lonkero (eller egentligen Hartwall Original Longdrink) tillverkas av Hartwall oyoch är en färdigblandad Gindrink som påminner mycket om en Gin & Tonic i smaken fast den har en grapebas. Hartvall tillverkar flera liknande drycker och de är alla suveränt goda. Men populärast är Original Gin. (ORIGINAL) som det står på vissa etiketter) Först får vi in Originalvarianten och sedan kommer rask flera andra smaker när Systembolaget väl har etablerat en handelskedja för just denna produkt.

Mitt mål är nu att innan året är slut ha denna produkt som en fast produkt i Systembolagets ordinarie sortiment. Omöjligt? Nej då...

Jag är säker på att det bland Flashbacks användare finns en hel hoper som vill kunna köpa denna veritabla törstdödare och perfekta sommar, höst, vinter och vårdryck.

De vi ska göra är att samtidigt, alltså på samma dag, lägga en jävla massa individuella privatimportsuppdrag. Vi lägger dem samma dag för att vi inte ska kunna kopplas ihop med personidentitet till respektive flashbackkonto av nyfikna systembolagsanställda. Alla beställer initialt samma mängd, ett flak á 24 33cl burkar vardera. Då ska Systembolaget eftersöka vad det kostar att göra ett privatimportsuppdrag, sedan meddela respektive beställare vad summan kommer bli, och ifall beställaren accepterar ta hem varan om beställaren först deponerar 30% i handpenning i sin närmaste Systembolagsbutik.

Det här behöver du göra för att hjälpa till och göra din beställning

1: Registrera dig som kund hos Systembolaget genom att klicka på denna länk. Detta kan du göra genast, om du inte redan är medlem hos dem.

2: Gå sedan (den 30 augusti) till adressen: http://www.systembolaget.se/Tjanster...gg-till-dryck/

I beställningsformuläret ska denna information anges.
Företagets namn: OY Hartwalls AB
Varugrupp: övrigt
Dryckens namn: Hartwalls Original Gin Longdrink
Ursprungsland: Finland
Distrikt: Lämna det här fältet tomt
Antal: 24
Volym: 330ml
Förpackning: Burk
Årgång: Lämna detta fält tomt
Alkoholhalt: 5,5

Klicka sedan på det lilla blå plustecknet under denna ruta och ange...

Namn på producenten: OY Hartwalls AB
E-postadress: sales@hartwall.fi
Adress: Box 200
Postort: Helsingfors
Postnummer: FI-00371
Telefon: +358 20 717 111
Fax: +358 20 717 110
Land: Finland

Min (vår, menar jag egentligen, och klumpar ihop alla intresserade i en enda grupp) förhoppning är att Systembolaget då ska begripa att det faktiskt finns en kundkrets för denna produkt, och då samtidigt en kundkrets som faktiskt är spridd över hela landet och att ryktet om produkten snabbt kommer sprida sig. Givetvis har jag även tagit med i beräkningen att fraktkostnaden raskt kommer bli försumbar om man blir ett gäng som samtidigt lägger sina beställningar.

Att Hartwalls bryggerier även tillverkar och redan säljer Lapin Kulta till Systembolaget bör göra det ännu enklare.

Så mitt förslag är att vi låter tråden värpa ett tag och att vi gemensamt skickar in uppdragen 30 augusti.

För jag kan väl inte vara den enda Svensken som älskar Lonkero? Gör din röst hörd vettja!
Citera
2015-02-12, 17:40
Medlem
Förmodade glada nyheter alla lonkeroälskare!
Enligt facebooksidan "Vi i Sverige som vill ha original long drink i systembolagets sortiment" , kommer ett samarbete mellan Hartwall och Systembolaget inledas i mars 2015, vilket borde innebära att longdrinks inom en snar framtid kommer finnas på hyllorna, eller åtminstone i beställningssortimentet
Citera
2015-03-28, 20:03
Medlem
God afton!

Frånochmed 1a april kommer vår allas favoritdryck Lonkero att finnas till försäljning i systemets beställningssortiment!

http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...slanguage%3dsv
Citera
2015-03-28, 20:41
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cologneguy
God afton!

Frånochmed 1a april kommer vår allas favoritdryck Lonkero att finnas till försäljning i systemets beställningssortiment!

http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...slanguage%3dsv
Fantastiskt! Folk kommer säkert att springa benen av sig för halvtaskig grogg för 30 kr burken.
Citera
2015-06-04, 20:11
Medlem
Liveintheflows avatar
Nå hur gick det,finns longdrink på systemet nu?

Köper själv eldorados 4,7 från affären men vilken halsbränna man får efter 8st+
Citera
2015-06-05, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liveintheflow
Nå hur gick det,finns longdrink på systemet nu?

Köper själv eldorados 4,7 från affären men vilken halsbränna man får efter 8st+

Yes, den finns som beställningsvara. Saknar den i affärerna dock, fattar de inte hur populär den kommer bli?

Edit: Vafan, den finns ju i butiken!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in