Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2013-08-11, 19:52
  #49
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterbock
Nej, läs texten jag citerade och läs sedan mitt svar så förstår du nog vad jag syftade på.

I övrigt så är mord ointressant i 99 fall av 100, mord sker ofta i nära relationer och ingenting gemene man har något intresse av att få rapporterat.

Både grova våldsbrott och mord har sjunkit de senaste åren, att påstå att media skulle ha ett intresse att dölja sanningen är bara löjligt.
Jasså? Vad ska media skriva om anser du? Antalet döda i svält krig och sjukdomar är lägsta någonsin i världen så varför i h-e ska media rapportera om ex Syrien? Eller övriga blatteländers egenorsakade olyckor?
Sen är inte anmälningar och faktisk brottslighet detsamma, vidare så kan inte brott i relationer anses som ett problem enligt dig? Dina partivänner verkar anse annorlunda ?
Citera
2013-08-11, 20:33
  #50
Medlem
Bladderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svitjod (i replik till butterbock): Jasså? Vad ska media skriva om anser du? Antalet döda i svält krig och sjukdomar är lägsta någonsin i världen så varför i h-e ska media rapportera om ex Syrien? Eller övriga blatteländers egenorsakade olyckor?
Sen är inte anmälningar och faktisk brottslighet detsamma, vidare så kan inte brott i relationer anses som ett problem enligt dig? Dina partivänner verkar anse annorlunda ?
Hear, hear!

Mord sker inte i 99 fall av 100 i nära relationer. Någonstans mellan 15-20% av morden i Sverige utförs av män och kvinnor mot sina respektiven. Färsk statistik (källa: pålitlig skribent på Flashback) visade att i genomsnitt så är det ca 7 kvinnor som mördar sin män och ca 15 män som slår ihjäl sin kvinna per år. Siffrorna är ungefärliga.

De allra flesta morden sker givetvis bland kriminella.

Men i Sverige så har vi en omåttligt stor andel "dödligt våld" mot människor som intet sätt har förtjänat eller ens kunde förvänta sig det. Det slitna Landskrona-exemplet med en äldre kvinnas påpekande till en utländsk man att han krånglar i parkeringshuset satte punkt för hennes liv. Ihjälslagen - enligt mig mördad. Inget annat. Den mördaren är ute sedan länge. Och ni minns ju hur media snyftade om den stackars mördaren.

De två 15-åringarna som mördade en jämnårig flicka. Finns fler fall med yngre människor som mördar.

Guldsmedsmördaren är ju rätt ny.

Bobbyliknande fall är ju ganska ovanliga men sker då och då.

Balkongflickor! Där har du nog många, många fall som inte har hittat in i statistiken. Säkerligen kommer det att komma fram något annat liknande sätt att mörda sina döttrar och systrar på som polisen har missat/inte vågar rota i av rädsla för att idioter som idiotförklar TS rasistförklarar dem (krånglig mening?).

Sen har vi alla dessa nära-döden-upplevelser som ökat kraftigt och jag tror inte dessa personer/offer är några särskilda kick-sökare av typen Göran Kropp (vila i frid): Spårmannen som blev rånad och läts ligga kvar klarade sig knappt. En heeel rad misshandelsfall där det bara är tur att det vita offret överlevde.

Vad var den gemensamma nämnaren hos de ovanstående exemplen? Ja, vi har alla hört talas om dem. Det finns ofta en etnicitetskorrelation också men det är en annan diskussion.

Var är alla dessa andra mord vi inte hör om? Jag hör om dem ofta. Jag läser en hel rad vidriga dagstidningar från delar av mellansverige och södra Sverige på jobbet, och mycket riktigt, det är inte mycket som kommer fram i de nationella rapporterna på TV. Dessa mord sopas under mattan. Varför? Ja inte faaaan beror det på av respekt för offret eller för att undvika "sliskig senastionsjournalistik".

- - -

I samband med Breiviks terrordåd i Norge så uttalde sig en polis (av okänd chefsposition) helt uppåt väggarna. Antingen var han en lögnare, oinsatt eller lurad: "Morden har inte ökat sen 70-talet". Morden har nästan dubblats. Källa SCB eller BRÅ, rekommenderar BRÅ, jämför årsvis. Kolla speciellt från 50-talet och framåt. Vidrig läsning.

De enda brotten som gått ned är tull- och gränsrelaterade. Skitbrott alltså, de riktiga livsförstörande brotten har skenat iväg. Alltför många undviker dessutom, jag inberäknad, att anmäla till och med pågående brott. Sverige liknar the Wire i hur man trollar med siffrorna. "Sverige är bäst på statistik", ja tjena, bäst på att ljuga.

- - -

Självklart kan man bortförklara avsaknaden av TV-rapporter med att säga "skvaller och sensationsjournalistik" (bara för att nästa sekund gå in på vidriga MGB och runka), "givetvis ska detta rapporteras ENDAST lokalt och knappt det". På så sätt har man fått in allt: Allt rapporteras så man kan två sina händer och gemene man kan inte se helheten.

"Det dödliga våldets utveckling" heter en rapport utgiven av någon kulturmarxist (betalad av oss!) som jag både rekommenderar och inte rekommenderar att läsa. Google it. Vilken jävla sörja av bortförklaringar.

Sen att det finns sjuka forskare som jämför dagens Stockholm med 1600-talets Stockholm - t o m med med Birka har en galen rödvinssippare jämfört Stockholms våldstatistik med - är ju bara galet. JÄMFÖR MED 50-TALET OM NÅGOT! Man säger: "Världen har aldrig varit så här fredlig". Det må vara hänt, men det var länge sen Sverige var så här våldsamt.

Statistiken från vikingatiden eller t o m 1600-talet är självklart skakig. Ja, det var definitivt fler ärekränkningsrelaterad dråp, men regelrätta avrättningar (alltså inte sådana som skarprättaren utför) av de typer som ökat mycket kraftigt i Sverige (tänker främst på han i Stockholm som tidigt 2000-tal blev tvingad ned på knä och skjuten i huvudet eller nacken efter att han kört om två kriminella blattar i en rondell).

Slutligen vill jag bara hata lite på SCB som alltid släpper fram "alternativa berättelser" för att relativisera och förlöjliga personer som jag som tar det dödliga våldets utveckling på allvar. Att bli söndermosad i en bilolycka är en sak, att bli ihjälslagen av en jävla karaten*ger på sin födelsedag är en helt annan sak. Dessutom när mördaren snart är ute igen.
Citera
2013-08-11, 23:43
  #51
Medlem
poppylolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valium-man
Värför kommmer inte grova våldsbrott med i tv4nyheter, rapports och aktuellts sändningar?

Nej istället får man veta att sälar inte kan skjutas av licensjägare eller kan dom det ja det var frågan. Detta pågår i 10 minuter med experter som motsäger sig själva till slut.
Eller att vargen har mördat några loppiga får.
Detta medan vi vet att det skjuts och mördas i vårt samhälle.

Är inte media skyldiga att ge en sann bild av vad som händer i våra städer.

Hur påverkar detta demokratin?

Titta på amerikanska medier de tar inga politiska hänsyn utan ger en rak nyhetsrapportering.
Det finns inget farligare än rädda oupplysta medborgare som måste gissa sig till hur verkligheten förhåller sig.


Hur kan vi påverka så att detta blir bättre?

Sverige glider mer och mer in i ett sovjetsamhälle. Massmedia har redan löpt över och inrättat sig i systemet. Snart kommer våra nyheter att låta som utsändningarna från Nord Korea!
Citera
2013-08-12, 04:32
  #52
Medlem
Funkydudes avatar
Svensk media vinklar hej vilt, det är riktigt. Likaså sänds det mycket "icke-nyheter" som man tror lockar tittare.

Däremot tycker jag inte t.ex. Rapport "döljer" svenska mord. Dels tar de upp det titt som tätt, dels inträffar det inte särskilt många och framförallt är det oftast något familjedrama med klar gärningsman som egentligen inte är nyheter. Ungefär av samma anledningar som de inte rapporterar om alla bilolyckor med dödlig utgång.

Om utgångspunkten är att de försöker ge en felaktig bild av Sverige, genom att inte rapportera om alla hemska mord som inträffar här är den utgångspunkten direkt felaktig. Däremot förekommer en massa annan skit här som de skulle kunna rapportera bättre om.
Citera
2013-08-13, 22:06
  #53
Medlem
Jag kan garantera att gemene man är intresserade av bli upplysta om var och när våldsbrott är mest frekventa.
Varför ? Normal självbevarelsedrift, kan jag eller någon jag älskar beträda vissa områden utan att bli skadad eller dödad. Det har blivit så illa att detta är saker man behöver veta som medborgare i Sverige. Man råkar ju sticka ut näsan och besöka landsändar som har rykte krigszoner.

Kan man ta en bärs på möllan en fredagskväll utan att bli knivrånad?

Man vill också veta vilka som begår vissa brott som kan hota mig eller de mig närstående.
Att ta fram statestik på att män hugger sina fruar väldigt ofta hjälper inte då.
Jag har två pojkar i tjugoårsåldern en av dem är borta på jobb i veckorna.

Nu pixlas det och signalement redigeras eller förtigs.
Detta görs med mycket gott samvete för att inte öka på rasismen.
Och va bra det har gått. Ingen vet någoting alla gissar de som orkar kollar flash.
Alla brott utan signalement utförs väl av blattar eller hur!!!!
Nä tänk om media gubbar ge oss nyheter.
Svensken blir mer och mer förbannad. Till och med norska medier är bättre än de svenska
Citera
2013-08-13, 22:22
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H8red
Haha ja just så är det ju.

Har du kollat amerikanska nyheter?

Ingen som döljer något där! Helikopter som direktsänder.
Sändar bussar med reporter på plats jaha det var en latino sköt tre stycken.
Ingen som som bryr sig om det var en svart eller vit man som är förmodad gärningsman.
Man följer upp nästa dag ibland med varningar till allmänhet med bild på misstänkta.

Ingen behöver gissa, färre rädda och mindre fantasier. Och framför allt ingen energi slösas på att vara förbannad på medierna.

Men det är klart det var kanske bättre när vår käre gamle Stalin levde.
Citera
2016-02-22, 21:29
  #55
Medlem
De va som fan va tyst det blev
Citera
2016-02-22, 23:19
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henix
Enligt BRÅ ligger det på 95 per år ungefär. Knappt två i veckan alltså.

http://www.bra.se/bra/brott--statist...-och-drap.html

Jag räknade antal mord som rapporterades från olika delar i Sverige som jag läste i olika tidningar under två veckor och kom fram till 8 mord i veckan, så Brå ligger långt efter.

Sedan 1 januari har det varit 20 våldsbrott i mitt län och så berättas det sagor att våldet minskat.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback