Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-08-07, 08:55
  #1
Medlem
sniffdogs avatar
Bland det värsta man kan tänka sig (förutom cal 50) är väl 500 Nitro express. Den var ju framtagen för storviltsjakt ( the big five) och har ju knappast andra användningsområden.

Anrika Purdey och Holland & Holland har ju båda tillverkat dubbelstudsare i denna kaliber.
Används kalibern fortfarande idag? Har avfyrat det mesta men ingen 500 Nitro express. Torde kännas som en hästspark mot axeln men övning ger väl färdighet då mycket storvilt har fallit för denna kaliber.

Om nu någon har missat frågeställningen så är den - används denna kaliber fortfarande idag för jakt?
Citera
2013-08-07, 09:48
  #2
Medlem
T-80Us avatar
Vapen & Militär --> Jakt, fiske och vildmark

//Mod
Citera
2013-08-07, 09:51
  #3
Medlem
Argrashs avatar
http://www.youtube.com/watch?v=Mh7EOqWwzIs
Citera
2013-08-07, 09:58
  #4
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argrash
http://www.youtube.com/watch?v=Mh7EOqWwzIs

Jo, jag har sett den där men där är det ju inte fråga om jakt.
Citera
2013-08-07, 11:30
  #5
Medlem
BigIvars avatar
Det är ju bara att googla lite så ser man att kalibern används vid storviltsjakt i Afrika.
Citera
2013-08-07, 11:34
  #6
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Bland det värsta man kan tänka sig (förutom cal 50) är väl 500 Nitro express. Den var ju framtagen för storviltsjakt ( the big five) och har ju knappast andra användningsområden.

Anrika Purdey och Holland & Holland har ju båda tillverkat dubbelstudsare i denna kaliber.
Används kalibern fortfarande idag? Har avfyrat det mesta men ingen 500 Nitro express. Torde kännas som en hästspark mot axeln men övning ger väl färdighet då mycket storvilt har fallit för denna kaliber.

Om nu någon har missat frågeställningen så är den - används denna kaliber fortfarande idag för jakt?
Snackade med en personal hunter som körde mycket elefant och buffel för inte alls länge sedan. Han hade en dubbelstudsare i 500 nitro express. Han berättade att det var en mycket vanlig kaliber för dubbelstudsare hos Ph:s i afrika.
Citera
2013-08-07, 13:20
  #7
Medlem
Draedons avatar
Jag har ingen koll på dessa kalibrar, kikade lite på youtube och det verkar ju inte vara sån extrem rekyl i 500 NE som jag spontant trodde. Någon som har testat? Jag har aldrig skjutit något grövre än 30-06.

Man kommer ju dock direkt att tänka på klippet med araberna som skjuter 577 T-rex och flyger runt som pallevantar.
Citera
2013-08-10, 15:04
  #8
Medlem
Eargesplittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Jag har ingen koll på dessa kalibrar, kikade lite på youtube och det verkar ju inte vara sån extrem rekyl i 500 NE som jag spontant trodde. Någon som har testat? Jag har aldrig skjutit något grövre än 30-06.

Man kommer ju dock direkt att tänka på klippet med araberna som skjuter 577 T-rex och flyger runt som pallevantar.

Jo då, jag har dragit en smäll med en 500NE på en mässa i Sydafrika inte så farligt med aggressiv ställning sen att träffa något på längre än 50 meter är väl en annan femma. Men bättre "charge stopper " får man leta efter, kanske 700NE.
Citera
2013-08-10, 19:48
  #9
Medlem
PaterNoster777s avatar
Dessa extremt grova kalibrar togs fram på svartkutets tid. Numera behöver man inte ha så stor kaliber, dvs massa, för att uppnå en motsvarande rörelseenergi.
I flera fall torde dubbelstudsare av detta slag ha används som back-up guns av professionella jägare, om deras kunder hade skadskjutet ett farligt vilt som buffel. Denna funktion kan de säkert fylla alltjämt.

Skulle man göra en jämförelse med svenska förhållanden kan man väl ta vår gamla remingtonnare, som hade en grov kaliber och låg hastighet, precissionen var kanske inte den bästa, men kom älgen inom 50m, vilket var det vanliga då hyggena inte var så stora, så var den död, och köttförstörelsen var minimal.
Nu skulle man möjligen kunna tänka på brännike/sluggs.

Är trådens topik "tuffa kalalibrar" vill jag emellertid slå ett slag för 22lr. Den som jagar björn eller vattenbuffel med den är tuff.
Citera
2013-08-10, 19:55
  #10
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777

Är trådens topik "tuffa kalalibrar" vill jag emellertid slå ett slag för 22lr. Den som jagar björn eller vattenbuffel med den är tuff.
Tuff och självmordsbenägen, när jag skall jaga björn om någon vecka tycker jag att 30-06:an är lite klen och tar med mig en .375 h&h magnum istället.
Citera
2013-08-10, 21:04
  #11
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Tuff och självmordsbenägen, när jag skall jaga björn om någon vecka tycker jag att 30-06:an är lite klen och tar med mig en .375 h&h magnum istället.
Ett klokt val.
Ser fram emot en rapport om hur det gick, och önskar lycka till!
Citera
2013-08-10, 21:07
  #12
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Ett klokt val.
Ser fram emot en rapport om hur det gick, och önskar lycka till!
Absolut, återkommer när jag klappat Bamse.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback