Lån är bland det dummaste du kan göra, i alla fall om det kommer till nöjen, bilar och sådant som inte kommer göra dig "rikare".
Jag vet inte vad du köper för bilar men köpt ännu billigare bilar och inte behövt att göra ett skit förutom att fylla på spolarvätska, fylla på med bränsle och sådant som är standard. Nu vet inte jag hur mycket du planerar på att ta på lån men sätt dig och räkna vad slutsumman blir.
Min förra chef och jag snackade om billån och lån omkring och det är bara en stor förlust, speciellt när det kommer till bilar. Chefen har alltid betalat allt "kontant", från 800.000 krs maskinen till de simpla reservdelarna, det har han sparat stora summor på - vi snackar upp emot 2-3 miljoner kr.
Jag rekommenderar att du kollar efter bättre bilar, om du inte är kunnig så kan du alltid ta hjälp utav en vän som kanske är bättre.
Testade smått compricer ( är ingen expert på lån så någon får gärna rätta mig ).
Tog en Ford Focus 08'a, miljöbil för 145.000 kr.
Då ska du själv gå in med 20% kontantinsats = 29.000 kr kontant.
Sedan ska du betala 2.346 kr/ månad i 6 år = 168.912 kr på 6 år.
Räntan ligger på 4,79 % och effektiv ränta på 5,45 % och sedan är också uppläggninsavgiften på 595 kr.
Detta är tydligen den billigaste per månad enligt compricer utan några som helst djupare detaljer om mig men slutsumman blir alltså:
29.000 kr
168.912 kr
595 kr
= 198.507 kr i slutänden för en bil som egentligen kostar 145.000 kr i början. Sedan får du så klart räkna bort skatt ( tror jag på miljöbilar ) och lite billigare försäkring men du sparar inte mycket på det om du köper en smidig och liten bil.
Nu har jag aldrig tagit ett lån och kommer förmodligen knappast ta ett heller men att ta ett billån är en förlust, en stor förlust dessutom och sedan kommer bilens värde att sjunka m.m. Köp istället en bil som kostar 40.000 - 50.000 kr kontant och som faktiskt inte har massa problem - ta hjälp utav en duktig vän som kan hjälpa dig att finna en bra bil istället.
LÄNK!
Köp aldrig en ny bil, det är bara en förlust - köp en smidig, billig bil kontant så kan du istället spara stora summor och istället lägga på husköp ( som ger pengar tillbaka om du köper en bra bostad ) eller andra saker som faktiskt kan ge dig något tillbaka.