• 1
  • 2
2013-08-07, 02:05
Medlem
Hejsan Flashback
Inom jobbet så behöver jag köra ganska mycket bil privat, vi pratar om 6-10 mil om dagen,
Just nu kör jag en bil för ca 50tkk, Och jag har haft 3st olika inom denna prisklass senaste året,
Dessa bilar har racklat nå så fruktansvärt för mig, alltid nå som ska lagas,
Slår man ut vad dessa bilar kostat mig pratar vi säkert 3-5tkk i månaden.
Just nu har jag lust att ta ett billån till en lite nyare dieselbil..

Min ekonomi ser ut följande just nu (22 år gammal)

Årsinkomst 320000 (grund)
Noll lån
60000 på sparet
10000 i fonder
Räkningar för 5000varje månad

Säljer jag bilen så borde jag ha runt 100tkk på kontot, tänkte att jag försöker klara mig under vintern med någon skrotbil och försöker spara tills jag har 150tkk på kontot.
Och modellen jag kollat på kostar runt 150tkk, nu till frågan om lånet, är det smart att låna typ 50tkk så man slipper kasta alla pengar på bilen och att man har en liten buffert?.
Eller är jag bara korkad om jag gör det?

Edit: jag vet att lån är dumt, men jag orkar inte hålla på att rackla med bilar hela tiden

/mvh
Senast redigerad av Badbully 2013-08-07 kl. 02:08.
Citera
2013-08-07, 02:26
Medlem
TheGamers avatar
Lån är bland det dummaste du kan göra, i alla fall om det kommer till nöjen, bilar och sådant som inte kommer göra dig "rikare".

Jag vet inte vad du köper för bilar men köpt ännu billigare bilar och inte behövt att göra ett skit förutom att fylla på spolarvätska, fylla på med bränsle och sådant som är standard. Nu vet inte jag hur mycket du planerar på att ta på lån men sätt dig och räkna vad slutsumman blir.

Min förra chef och jag snackade om billån och lån omkring och det är bara en stor förlust, speciellt när det kommer till bilar. Chefen har alltid betalat allt "kontant", från 800.000 krs maskinen till de simpla reservdelarna, det har han sparat stora summor på - vi snackar upp emot 2-3 miljoner kr.

Jag rekommenderar att du kollar efter bättre bilar, om du inte är kunnig så kan du alltid ta hjälp utav en vän som kanske är bättre.

Testade smått compricer ( är ingen expert på lån så någon får gärna rätta mig ).

Tog en Ford Focus 08'a, miljöbil för 145.000 kr.

Då ska du själv gå in med 20% kontantinsats = 29.000 kr kontant.

Sedan ska du betala 2.346 kr/ månad i 6 år = 168.912 kr på 6 år.

Räntan ligger på 4,79 % och effektiv ränta på 5,45 % och sedan är också uppläggninsavgiften på 595 kr.

Detta är tydligen den billigaste per månad enligt compricer utan några som helst djupare detaljer om mig men slutsumman blir alltså:

29.000 kr
168.912 kr
595 kr

= 198.507 kr i slutänden för en bil som egentligen kostar 145.000 kr i början. Sedan får du så klart räkna bort skatt ( tror jag på miljöbilar ) och lite billigare försäkring men du sparar inte mycket på det om du köper en smidig och liten bil.

Nu har jag aldrig tagit ett lån och kommer förmodligen knappast ta ett heller men att ta ett billån är en förlust, en stor förlust dessutom och sedan kommer bilens värde att sjunka m.m. Köp istället en bil som kostar 40.000 - 50.000 kr kontant och som faktiskt inte har massa problem - ta hjälp utav en duktig vän som kan hjälpa dig att finna en bra bil istället.

LÄNK!

Köp aldrig en ny bil, det är bara en förlust - köp en smidig, billig bil kontant så kan du istället spara stora summor och istället lägga på husköp ( som ger pengar tillbaka om du köper en bra bostad ) eller andra saker som faktiskt kan ge dig något tillbaka.
Senast redigerad av TheGamer 2013-08-07 kl. 02:39.
Citera
2013-08-07, 02:44
Medlem
BigIvars avatar
[quote=Badbully|...
Slår man ut vad dessa bilar kostat mig pratar vi säkert 3-5tkk i månaden...

/mvh[/QUOTE]

Det måste vara ena fenomenalt sunkiga bilar du har haft. 36-60k per år är rätt mastiga pengar för att hålla bilar i prisklassen 50000 spänn rullande.

Det är mycket sällan en lönsam affär att köpa en bil och det är aldrig fördelaktigt att låna. Att låna till en bil är med andra ord en riktigt dålig affär.

Om det är så att du faktiskt måste ha en fungerande bil för att kunna sköta ditt jobb och om det verkligen är så att du idag lägger ut tusentals kronor på reparationer varje månad så är det inte ett dugg svårt att lista ut hur du ska göra - Köp en fräsch och vettig bil och lägg de där reparationspengarna på ett billån istället. Köp för allt i världen aldrig en sprillans ny bil !!!
Citera
2013-08-07, 03:54
Medlem
Bbobis avatar
Håller med om att det är lite skumt att din 50.000kr bil är sån skit. Om du nu inte blir blåst varje gång du köper bil. Framförallt om du haft 3 inom den prisklassen under ett och samma år!

En bra relativt ny välfungerande bil kan du få för under 20k.

Om vi bortser från att du gjort dåliga affärer. Vill du ha en ny bil? Eller har du bara efter dina erfarenheter inbillat dig att det är så mycket en bra bil kostar?

100k borde du väll komma långt på? Eller är det bara det att du vill ha en ny bil?

Anledningen till att jag frågar är för att du ger mig intrycket av att du helt enkelt är ute efter en välfungerande bil, kanske inte nödvändigt vis en så pass dyr bil?
Citera
2013-08-07, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Lån är bland det dummaste du kan göra, i alla fall om det kommer till n

Känns som ett skumt lån. När min sambo tog ett litet lån för att köpa bil blev hennes "lånkostnad" ca: 7.000 kr totalt, något som inte kändes så vidare tungt. Hon går ju dock inte med 60-70% av bilen värde kontant. Att bara gå in med minimigränsen kontant är ju väldigt dumt. Ska du köpa en bil för 145 så gå in med i alla fall 80-90 kontant.

Sen så nej det är inte så himla smart att ta billån men ska man göra det så ta så lite som möjligt.
Citera
2013-08-07, 11:52
Medlem
Tack för era svar! Jag vet inte vad jag ska säga om mina bilar, Har väl haft otur eller nå,
Angående lånet så kommer det ju bara vara en liten del av bilen, Även om jag kanske hade kunnat betala av den direkt,
Känns bättre om man har en liten buffert iallafall, Men jag ska tänka över det..
Jag själv gillar ju bilar och kan skruva relativt bra, Men delarna kostar ändå! Bilarna jag haft tidigare är Bmw e46 328, Audi a6 1.8t quattro, Volvo v70.

Och bilarna jag kollat nu på är Vw Passar r-line tdi från 2010 och Scoda octavia rs tdi från 2010-11

/mvh
Citera
2013-08-07, 12:03
Medlem
Pendlar 7½ mil till jobbet, enkel väg. Kör ca 4000 mil per år.

Förstår PRECIS vad TS menar, har innan köpt bilar för 30 - 50 000 kr, men när milen börjar komma på dem så kommer helvetes massa reparationskostnader.

Så, jag gjorde det TS funderar på, tog lån och gick upp i pris. Inte upp i nypris, men 100 - 150 000 kr vilket ger en 1-4 år gammal bil med 2000 - 5000 mil på mätaren sett till vad jag kör.

Inte ångrat mig en sekund, det är billigare betala lånen än det var att reparera de gamla utslaget/månad, och jag åker bättre.

För mig är att ha en bil som fungerar utan problem mycket värt ska tilläggas..
Citera
2013-08-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Pendlar 7½ mil till jobbet, enkel väg. Kör ca 4000 mil per år.

Förstår PRECIS vad TS menar, har innan köpt bilar för 30 - 50 000 kr, men när milen börjar komma på dem så kommer helvetes massa reparationskostnader.

Så, jag gjorde det TS funderar på, tog lån och gick upp i pris. Inte upp i nypris, men 100 - 150 000 kr vilket ger en 1-4 år gammal bil med 2000 - 5000 mil på mätaren sett till vad jag kör.

Inte ångrat mig en sekund, det är billigare betala lånen än det var att reparera de gamla utslaget/månad, och jag åker bättre.

För mig är att ha en bil som fungerar utan problem mycket värt ska tilläggas..

Ja men precis! När bilarna blir 15år och 20k mil på mätaren så börjar problemen komma, Alltid något som besvärar en, Och fungerar inte bilen så kommer man inte till jobbet, vilket inte är så bra..
Och eftersom jag bor högts uppe i detta land så är det kallt en längre tid vilket sliter ännumera på bilarna med alla kallstarter osv
Men jag får se vad som händer
/mvh
Citera
2013-08-07, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badbully
Ja men precis! När bilarna blir 15år och 20k mil på mätaren så börjar problemen komma, Alltid något som besvärar en, Och fungerar inte bilen så kommer man inte till jobbet, vilket inte är så bra..
Och eftersom jag bor högts uppe i detta land så är det kallt en längre tid vilket sliter ännumera på bilarna med alla kallstarter osv
Men jag får se vad som händer
/mvh

Tillägg förresten.

2010 köpte jag en 3 år gammal bil med 5000 mil på mätaren. Betalade 112 000 kr, men då monterades drag och motorvärmare på den innan lev vilket höjde priset lite. Lån på HELA summan (till pappa men ändå), betalade 1400 kr/mån i lån. Körde den i 2 år, till 14 000 mil. Fick under den tiden, vilket jag var jäkligt irriterad på, byta EGR-ventil a 5000 kr. Fick byta ett par hjullager där precis innan 14 000 med.
Sen blev den påkörd på motorvägen. Fick 80 000 kr av försäkringsbolaget, hade jag köpt en ny av samma märke av aukt handlare hade jag fått 92 000 kr. Jag valde att få 80 K i handen, och det täckte restlånet och gav dryga 30 i handen.

Krånglade aldrig. EN gång startade den inte, batteriet hade dragit ur av okänd anledning. De gånger den stod på verkstad var när jag hade kört på ett rådjur (fick bilen reparerad, ytterligare en fördel ha bilar som är värd lite mer, så man inte bara står där med en skitsumma i handen), och då över dagen en gång för hjullagerbyte och en gång för byte av EGR-ventil. Ja oj, en gång för byte av vindruta med ja!

Sen köpte jag som ersättare en ett år gammal bil med 2500 mil på mätaren, för 135 000 kr (samma där, fick drag och mv monterat innan lev vilket höjde priset lite). Banklån på 80 000 kr på den, lagt på 7 år och kostar typ knappt 1300 kr i månaden. Haft den knappt ett år, dock kört lite mindre det året så nu har den gått 5000 mil. Inte haft en enda kostnad för den utom service. Varit på verkstad en sväng då jag blev påbackad när jag stod parkerad (och den ärliga människan väntade tills jag kom ut och tog på sig ansvaret). Alltid startat, aldrig krånglat, aldrig varit nåt. Peppar peppar.

Bilen innan kostade 55 000 kr, var 7 år och hade gått 15000 mil. Efter knappa 4 år skrotade jag den vid 30 000 mil. Den var då bes, skattad och gick finfint. MEN, det var 2000 mil kvar till kamremsbyte igen OCH den hade det senaste jävla året kostat mig 15 000 kr i reparationer, med tillhörande stillestånd. Åkt bärgningsbil 2 ggr. Jag funderade på om jag skulle byta kamrem - men kände att nej, då rasar växellådan eller något en vecka senare så de pengarna är i sjön..

Nu kan man ju ha otur med en nyare bil med (kompisen har en -12a som mest bor på verkstaden, när den inte åker bärgare då..), och svintur med en gammal (en arbetskompis har en gammal relik han köpte för 5000 kr för tre år sedan att ha som sommarbil och sen skrota. Den bara tuffar på, glider genom besiktningarna och har inte behövt reparera ett endaste nåt. Enda han gör med den är oljebyten).
Senast redigerad av Vial 2013-08-07 kl. 12:24.
Citera
2013-08-07, 12:22
Medlem
Tillägg - jag skulle aldrig köpa en fabriksny bil dock, lån eller ej. DET anser jag inte är värt pengarna, men det är jag det.
Citera
2013-08-07, 12:31
Medlem
Det är nog sant det du säger, man kan ha otur med en ny bil!
Men som jag sagt tiligare, Om jag kommer låna till en nyare bil så kommer jag inte låna hela beloppet, utan rätt långt ifrån, Max 50tkk för.. Men det är inte ens säkert att jag kommer att låna.
Citera
2013-08-07, 14:21
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badbully
... Bilarna jag haft tidigare är Bmw e46 328, Audi a6 1.8t quattro, Volvo v70.

Och bilarna jag kollat nu på är Vw Passar r-line tdi från 2010 och Scoda octavia rs tdi från 2010-11

/mvh

Det låter som om du är förtjust i bilar med lite större motor och lite mer körglädje. Absolut inget extremt, men det där lilla extra. Det är såklart inget fel i att vilja ha en trevlig bil, men man måste komma ihåg att detta kostar i både inköp, försäkring, bränsle och underhåll.

Väljer man en lite "tråkigare" bil så får man ett fräschare exemplar för pengarna. Köper man en bil med lägre kostnader för drift och underhåll så har man möjlighet att betala (låna) mer vid inköpet.

Det blir med andra ord någon form av kompromiss mellan körglädje och bekymmersfrihet. Hur ska prioritera dessa båda "kvalitéer" vet man bara själv. För mig är driftsäkerhet och pålitlighet det som ger körglädje och jag väljer bilar därefter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in