Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-21, 21:51
  #277
Medlem
Elwisps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmusin
Någon ETA på nya omgången?
Nils skriver på poddens facebooksida:

Citat:
Hej! Det är många som frågar om när nästa säsong väntas komma. I och med att det i nuläget är nära hundra timmar att bara lyssna igenom (lägg där till research, klippning etc) så är arbetet mycket tidskrävande, vilket jag hoppas ni förstår.
Jag arbetar dock på så mycket jag kan för att kunna leverera en så bra säsong som möjligt, som troligen kommer till sommaren som tidigast.
Citera
2017-01-28, 19:24
  #278
Medlem
Smerchs avatar
Jag tappade helt lusten att lyssna efter att ha läst Nils svar till afrosvensk nån sida bak, men nu har jag till slut börjat lyssna på säsong 2. Tyckte första delen av styckmordet var så bra att jag kände för att skriva något här, det var snyggt att klippa in hela hennes samtal till polisen i slutet av avsnittet, verkligen bra gjort.
Citera
2017-02-10, 20:50
  #279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Jag tappade helt lusten att lyssna efter att ha läst Nils svar till afrosvensk nån sida bak, men nu har jag till slut börjat lyssna på säsong 2. Tyckte första delen av styckmordet var så bra att jag kände för att skriva något här, det var snyggt att klippa in hela hennes samtal till polisen i slutet av avsnittet, verkligen bra gjort.
Så du sluta alltså lyssna på podcasten för att Nils tvåla till en förvirrad rasse? Haha jösses. Att folk kan vara så känsliga visste jag inte... Välkommen till ze internetzzZzZ. Kanske dags att borsta sanden ur trosorna.

Ser fram emot S03! Hur länge har tingsrätten ljudupptagningar lagrade? Ifall man begär ut de per email... Fås de i mp3-format eller måste man tvunget få det hemskickat bränt på CD?
Citera
2017-02-18, 11:53
  #280
Medlem
FillilutteN2s avatar
Har snabbt gått och blivit en favorit-podcast. Otroligt spännande och välgjort. Första gången jag använder Patreon och har utifrån förmåga bidragit med det jag kan. Hoppas de nya avsnitten kommer bli lika spännande som dessa.
Hoppas på mord, spännande karaktärer och morbida saker. Minst intressanta och nervkittlande avsnittet hittills Carfour-härvan. Allt annat enormt bra och spännande. Svårt att toppa psykopaten Elias Vecalius dock.
__________________
Senast redigerad av FillilutteN2 2017-02-18 kl. 11:58.
Citera
2017-03-05, 18:28
  #281
Medlem
yoloswagetcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imcereal

Det känns ju som ett longshot, men OM jag skulle få Hugosson på kroken, vilka frågor tycker ni då man ska ställa? Vad vill vi veta om hans möten med Elias?


Vore fantastiskt med en intervju med Hugosson, men varför inte en med Elias? En person som enligt uppgift (annan tråd) inte haft en enda permission sedan de åkte in är nog snacksugen. Om inte annat så måste han få veta vilken kändis han blivit.
Citera
2017-03-07, 07:50
  #282
Medlem
JesusIsAStoners avatar
Tycker denna podcast är välarbetad och riktigt intressant att lyssna på!
Längtar mycket till en ny säsong!
Citera
2017-03-28, 22:32
  #283
Medlem
Murkelungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imcereal
Tja! Jag hör dig. Musikanvändandet i podden är lite av en vattendelare. Jag förstår precis vad du menar att det kan bli lite för "orent" när musiken bidrar till allt för filmiska konnotationer. Det är inte syftet, samtidigt som det egentligen på något sätt är syftet. Arbetar man med enbart ljud så har man inte alltid jättemycket att gå på. Därav försöker jag, där jag kan, att höja upp lyssnandet ett snäpp i syfte att på något sätt "grabba tag" i lyssnaren. Rättegången i sig och historierna som där berättas står självklart på egna ben, men ibland krävs att jag behöver highlighta vissa segment, meningar, händelser och istället för att hoppa in med en speakerröst allt för många gånger så försöker jag "dirigera" lite med hjälp av musik. Givetvis är det så att jag ibland pricker mer rätt och ibland mindre, vilket jag också uppmärksammat då jag själv lyssnat igenom gamla avsnitt.

Men hurusom, det är en klurig balansgång. Det är såklart inte effektsökeri i form av att fiktionalisera berättelserna jag är ute efter, utan mer skapa en atmosfär jag tycker är passande och drar då inspiration från film i form av filmmusik m.m.

I just Del 1 om Dubbelmördaren tyckte jag inte det var så fasligt mycket musik. Det är mycket mer i Del 2 så den lär du ju gilla ännu mindre

Ska iaf tänka ett extra varv på musikanvändandet inför poddarna framöver!

Är tämligen okritisk till musikanvändandet i podden. Tycket att musiken generellt har bidragit till en ödesmättad stämmning. Detta då podden de facto tar upp tidlösa ämnen som girighet svartsjuka ond bråd död osv. Tycker att verkligheten överträffar dikten; det är rent ut sagt shakespeareanskt fast på riktigt. Speciellt klockren tycker jag att användningen av Management´s "Time to pretend" i "Fan och hans morsa", då Per-Ulrik försöker ge sken av att han skall hjälpa eskorter som hamnat snett i livet. Känns som han där verkligen tar sitt svammlande/ljugande till en ny nivå.

Slutligen så skulle jag tycka att det vore intressant med en prequel till "Fan och hans morsa". Alltså rörande hans pyramidspelsscam som han blev dömd för 2004. Lite som "the humble beginnings of a conman. Hursomhelst Keep up the good work
Citera
2017-04-02, 00:46
  #284
Medlem
Elwisps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloswagetc
Vore fantastiskt med en intervju med Hugosson, men varför inte en med Elias? En person som enligt uppgift (annan tråd) inte haft en enda permission sedan de åkte in är nog snacksugen. Om inte annat så måste han få veta vilken kändis han blivit.
Enligt den bild jag fick av Elias så har han googlat på sig själv precis varenda gång han haft tillgång till internet sedan han åkte in, så det är nog ingen fara där. Vore väldigt intressant att höra honom igen dock!
Citera
2017-05-27, 05:29
  #285
Medlem
yoloswagetcs avatar
Någon som har lyssnat på teasern för den nya säsongen? Så nyfiken på ifall ni känner igen något fall. Hörde att det kommer ett avsnitt om gruppmordet i Långshyttan, men det hade jag nästan räknat med.
Citera
2017-05-27, 15:09
  #286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloswagetc
Någon som har lyssnat på teasern för den nya säsongen? Så nyfiken på ifall ni känner igen något fall. Hörde att det kommer ett avsnitt om gruppmordet i Långshyttan, men det hade jag nästan räknat med.
Lät också som det där fallet när några snorungar jävlades med en gubbe och gubben drog av geväret genom dörren
Citera
2017-06-05, 06:08
  #287
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Lyssnade på radion nu på morgonen & då snackade dom om Arboga morden & den 42 åriga kvinnan känns ju som att det fallet är perfekt för dig att sätta tänderna i tror att det fallet & misstänkta kan bli lika bra som podden om kidnappningen i Uppsala.
Citera
2017-06-05, 19:54
  #288
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloswagetc
Någon som har lyssnat på teasern för den nya säsongen? Så nyfiken på ifall ni känner igen något fall. Hörde att det kommer ett avsnitt om gruppmordet i Långshyttan, men det hade jag nästan räknat med.



Det första ljudklippet:
Stal miljon och försökte bränna inne svågers familj
(FB) Stal miljon och försökte bränna inne svågers familj, Bäne, Vårgårda 2016

Offer som är oskadliggjort (osäker på den här):
Misshandlade biltjuv
(FB) Misshandlade biltjuv - 5 års fängelse och 1,5 M i skadestånd

"Jag skäms över vad som har hänt"/Mer erfarna utnyttjar människorna med funktionsnedsättningar:
Mordet i Långshyttan
(FB) Madeleine Delbom misstänks mördad i Långshyttan

Mord med keramikskärva/Kollega som ropar "Grip honom":
Vilhelm Hennberg mördad
(FB) Ljungby: Vilhelm Hennberg mördad
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback