Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-25, 10:18
  #157
Medlem
DolphinMelters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Har inte nån kommersiell aktör "snott" formatet än? Det verkar ju poppis med Krim-poddar, typ "spår" osv. Vore ju konstigt om inte nån aktör med mer resurser klonade detta koncept

Beror lite på vad du menar med snott, P3 dokumentär gjorde ett avsnitt på kidnappningen av uppsalastudenten som var baserat på rättegångspodden. Kändes som att producenterna på P3 hade tagit godbitarna ur rättergångspodden och adderat intervjuer med den kidnappade studenten. I slutet av programmet tackar avsnittets producent David Mehr rättegångspoddens skapare Nils Bergman imcereal. Om detta beror på att dom är medvetna om att dom snott allt av honom eller om Nils faktiskt varit med och producerat avsnittet vet jag inte.

Men ja, det är väl bara en tidsfråga innan det kommer en Expressbladet krimpodd som enligt egen utsago "gräver i rättegångsmaterial", självklart kommer den som alla andra gånger de försöker göra något vara en blek kopia av originalet.
Citera
2015-11-25, 11:06
  #158
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DolphinMelter
Beror lite på vad du menar med snott, P3 dokumentär gjorde ett avsnitt på kidnappningen av uppsalastudenten som var baserat på rättegångspodden. Kändes som att producenterna på P3 hade tagit godbitarna ur rättergångspodden och adderat intervjuer med den kidnappade studenten. I slutet av programmet tackar avsnittets producent David Mehr rättegångspoddens skapare Nils Bergman imcereal. Om detta beror på att dom är medvetna om att dom snott allt av honom eller om Nils faktiskt varit med och producerat avsnittet vet jag inte.

Men ja, det är väl bara en tidsfråga innan det kommer en Expressbladet krimpodd som enligt egen utsago "gräver i rättegångsmaterial", självklart kommer den som alla andra gånger de försöker göra något vara en blek kopia av originalet.
Vad menar du med att avsnittet vad baserat på Rättegångspodden? Det handlade också om Uppsalakidnappningen, men det hade väl lite andra vinklar. Och jag minns inte riktigt, men visst hade väl P3-dokumentär inte några ljudupptagningar från rättegången?

Det swimp menar antar jag är att använda ljudupptagningar från rättegångarna för att berätta historierna?
Citera
2015-11-25, 11:16
  #159
Medlem
DolphinMelters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Vad menar du med att avsnittet vad baserat på Rättegångspodden? Det handlade också om Uppsalakidnappningen, men det hade väl lite andra vinklar. Och jag minns inte riktigt, men visst hade väl P3-dokumentär inte några ljudupptagningar från rättegången?

Det swimp menar antar jag är att använda ljudupptagningar från rättegångarna för att berätta historierna?

Med baserat menar jag att P3dok tog hela upplägget, tidslinjen, ljudupptagningarna och berättandet från rättegångspodden och adderade BOs personliga historia och hur han gått vidare. Vad jag minns när jag lyssnade på det så var det inte värst mycket egna vinkar, men jag kan ha fel. Pallar inte lyssna om avsnittet så är det någon som gör det får den gärna slå mig på fingrarna om jag har fel.
Citera
2015-11-25, 11:41
  #160
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DolphinMelter
Med baserat menar jag att P3dok tog hela upplägget, tidslinjen, ljudupptagningarna och berättandet från rättegångspodden och adderade BOs personliga historia och hur han gått vidare. Vad jag minns när jag lyssnade på det så var det inte värst mycket egna vinkar, men jag kan ha fel. Pallar inte lyssna om avsnittet så är det någon som gör det får den gärna slå mig på fingrarna om jag har fel.
Nej jag kommer inte heller orka lyssna om så vi släpper det.
Citera
2015-11-25, 11:42
  #161
Medlem
DolphinMelters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Nej jag kommer inte heller orka lyssna om så vi släpper det.

Kram
Citera
2015-11-25, 13:11
  #162
Medlem
imcereals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DolphinMelter
Med baserat menar jag att P3dok tog hela upplägget, tidslinjen, ljudupptagningarna och berättandet från rättegångspodden och adderade BOs personliga historia och hur han gått vidare. Vad jag minns när jag lyssnade på det så var det inte värst mycket egna vinkar, men jag kan ha fel. Pallar inte lyssna om avsnittet så är det någon som gör det får den gärna slå mig på fingrarna om jag har fel.

Trots att jag är lite ärad över hur du ser på saken, så kan jag ändå försöka klargöra lite hur jag ser på det .

Både Rättegångspodden och P3 Dokumentär skildrade ju samma händelse (kidnappningen), så det är inte konstigt om upplägget och tidslinjen liknar varandra. Det stora som skiljde var ju att David Mehr lyckades få till en intervju med Elias, där han dessutom erkänner sig skyldig till brottet på ett sätt han inte tidigare gjort. Han påstår ju att Alexander och Parastou hade ett förhållande tillsammans och att han kidnappade Alexander på grund av svartsjuka. Detta stämmer ju dock inte och det störde mig mycket att Elias, som där fick chansen att berätta hur det verkligen låg till, inte tog den utan levererade ytterligare en ny sanning med modifikation. Detta talar ju dock bara för vilken låg karaktär han har och att han verkligen förtjänar att sitta där han sitter. Hursom, att våra tolkingar av händelsen, utöver det, liknar varandra är ju helt enkelt för att vi båda berättade samma historia.

Citat:
I slutet av programmet tackar avsnittets producent David Mehr rättegångspoddens skapare Nils Bergman imcereal. Om detta beror på att dom är medvetna om att dom snott allt av honom eller om Nils faktiskt varit med och producerat avsnittet vet jag inte.

David Mehr kontaktade mig tidigt i processen då han började nysta i händelsen och jag tyckte det var jättekul att det då eventuellt skulle bli en P3 Dokumentär av den då jag tyckte/tycker att så många som möjligt ska få upp ögonen för denna spektakulära händelse. Så jag försåg honom gladeligen med allt det material jag använt mig av och vi hade under resans gång en del kontakt med varandra. Intrycket jag fick av David var att han var ansvarsfull och engagerad och ville göra berättelsen så rättvis som möjligt. Märkte även att han blev mer och mer uppslukad av alla bisarra händelser kring kidnappningen, likt mig själv, så det var givande att ha någon att prata ut med om alltihopa. Utöver det hade jag ingen som helst input i själva produktionen, så att han ändå tackar mig i slutet är nog mer som en litet uppmärksammande och hänvisning till att de är medvetna om att jag gjort en liknande produktion tidigare (just så att folk inte ska tolka det som att de "snott" något av mig.)

Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Vad menar du med att avsnittet vad baserat på Rättegångspodden? Det handlade också om Uppsalakidnappningen, men det hade väl lite andra vinklar. Och jag minns inte riktigt, men visst hade väl P3-dokumentär inte några ljudupptagningar från rättegången?

Jo, iom att David, tyvärr, inte fick till några intervjuer med Parastou och Magnus så är alla deras uttalanden tagna från tingsrättens ljudupptagningar (vilket han även påpekar i dokumentären).

Citat:
Nej jag kommer inte heller orka lyssna om så vi släpper det.

Den är ju bra så jag tycker gott och väl ni kan lyssna om på den
__________________
Senast redigerad av imcereal 2015-11-25 kl. 13:21.
Citera
2015-11-25, 14:15
  #163
Medlem
DolphinMelters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imcereal
Trots att jag är lite ärad över hur du ser på saken, så kan jag ändå försöka klargöra lite hur jag ser på det ...

För det första tycker jag det är fint av dig att du finns här på FB och besvarar tråden, inte alla kreatörer som skulle våga synas och svara på ris och ros som du gör (Även om det sällan skrivs något taskigt i tråden)

För det andra var det schysst att få en överblick av situationen, undrat vad som legat bakom tacket som du får i slutet av dokumentären. Mitt inledande inlägg som besvarade swimp78s frågeställning om någon snott konceptet var inte någon kritik mot David Mehr som producent utan en mer syrlig kommentar kring att P3 "tar inspiration " av dig och sedan åker du på spö av just P3dok i podcastpriset... Önskar på något sätt att han hade tackat dig och lagt till "Om du vill höra mer om Elias och Parastous vansinne tillsammans så kan du lyssna på Rättegångspodden" ... Jaja jag ska inte älta mer nu. Kram!

Edit: Vet att du varit tveksam till finansiering tidigare men varför skaffar du inte en Patreon där man kan sponsra och sen får du pengar för varje avsnitt som kommer ut?
__________________
Senast redigerad av DolphinMelter 2015-11-25 kl. 14:24.
Citera
2015-12-01, 05:23
  #164
Medlem
hetzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DolphinMelter
Edit: Vet att du varit tveksam till finansiering tidigare men varför skaffar du inte en Patreon där man kan sponsra och sen får du pengar för varje avsnitt som kommer ut?

Kan verkligen trycka för denna lösning. Men självklart ska du inte ta emot pengar om det känns fel.


Har lyssnat genom alla avsnitt och vissa flera gånger. Känslan är den samma som de bra P3 dokumentärerna även om ljudnivåskillnaderna ibland kan ta en ur "zonen"

Fyra av fem Poddar!

edit: Hur får man tag på ljudupptagningar? Är det bara att begära ut från tingsrätten?
Citera
2015-12-04, 00:37
  #165
Medlem
Lyssnade igenom alla avsnitt på en vecka. Väntar spänt på fler avsnitt, hoppas de kommer! Har du något releasedatum isf? Spridit podden till alla jag känner
Citera
2015-12-04, 15:48
  #166
Medlem
siisters avatar
Jag har en fråga angående Dr Brasa! Det pratas om att han kör på en tjej och sen följer efter henne. Vad har det för betydelse i allt det här, har inte fått nåt riktigt grepp om det.. nån som har lust att förklara?
Citera
2015-12-05, 12:02
  #167
Medlem
flyttadignus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Jag har en fråga angående Dr Brasa! Det pratas om att han kör på en tjej och sen följer efter henne. Vad har det för betydelse i allt det här, har inte fått nåt riktigt grepp om det.. nån som har lust att förklara?

Min tolkning är att det är ett sätt att få undan lite tid ur åklagarsidans tidslinje.
Den timmen (eller vad det nu var )han snackar bort, har han kanske befunnit sig någon helt annanstans. Förslagsvis ute vid Harry's gamla lya....
Citera
2015-12-05, 13:22
  #168
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyttadignu
Min tolkning är att det är ett sätt att få undan lite tid ur åklagarsidans tidslinje.
Den timmen (eller vad det nu var )han snackar bort, har han kanske befunnit sig någon helt annanstans. Förslagsvis ute vid Harry's gamla lya....

Aha! Så ingen kvinna finns förhörd eller så? Kollade igenom fup men hittade inte mycket som gjorde mig klokare. Det finns inga bevis på att det här har hänt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback