Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-08, 10:40
  #205
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xepp
Behöver råd. Ska köpa en moppe för att pendla 2mil /dag. Kollat in en PGO REX 50 -06/700mil för 8500 eller en Baotian Diablo -16 /120mil för 9500.

Har ni nå tips/råd?
Ingen av dom där två. En Mustang Mamba eller en Puch Montana är betydligt häftigare och bättre.
Citera
2018-03-08, 15:50
  #206
Medlem
Isnatts avatar
En sak som borde åtgärdas är sadlarna. Dom flesta svenskarna är ju resliga men sadeln är i regel delad i två. Skulle vara mycket bättre om sadlarna var bara en sadel istället för två.

Citat:
Ursprungligen postat av Xepp
Behöver råd. Ska köpa en moppe för att pendla 2mil /dag. Kollat in en PGO REX 50 -06/700mil för 8500 eller en Baotian Diablo -16 /120mil för 9500.

Har ni nå tips/råd?
PGO givetvis.
Citera
2018-03-22, 17:50
  #207
Medlem
thugas avatar
Jag är en gubbe på 30+, som trivs väldigt bra med att köra moped. Nu är det så att min Baotian 25km/h har gått sönder och jag skulle gärna vilja köpa en ny. Tanken med Mopeden är att pendla till jobbet, men även göra lite längre semester resor, då jag tycker det är nice att åka lite längre på moped. Till jobbet är det ca 13 km enkel väg. Det finns cykelväg hela vägen, dock med en väldigt lång backe. Cykel är inte att tänka på, vill ej cykla. Kan tänka mig en Kymco agility city 50, men är den bra? Vill gärna ha en större moped scooter 4-takt, samt möjlighet att kunna ladda telefonen. Eu moped är ett krav och att mopeden är helt ny, vill ej köpa begagnat. Vad finns det annars för bra mopeder i samma pris klass? Ca 19 000. Skulle kunna tänka mig att gå upp lite i pris om Kymco Agility city 16+ 50i är något att ha? Såg nu att Piaggio New Liberty 50 iGet verkar vara okej, men priset är nästan i överkant 26 000kr, någon som vet något om Piaggio? Nej, tack till Peugeot tips.
__________________
Senast redigerad av thuga 2018-03-22 kl. 18:14.
Citera
2018-03-22, 18:25
  #208
Medlem
Själv åker jag en Vento Retro ( se länk: http://www.superbilligt.se/moped-mc/...ento-retro-vit)
Den är endast strypt med en skruv på förgasaren som gör att man aldrig kan gasa fullt. Det tar ca 10 minuter att ta bort den vips så gör moppen 70km/h. Jag är sjukt nöjd pendlar med den till jobbet varje dag slipper bilköer och kan åka på cykelbanor när det passar mig.
Citera
2018-03-22, 18:35
  #209
Medlem
Ubbe66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jompa_12
Själv åker jag en Vento Retro ( se länk: http://www.superbilligt.se/moped-mc/...ento-retro-vit)
Den är endast strypt med en skruv på förgasaren som gör att man aldrig kan gasa fullt. Det tar ca 10 minuter att ta bort den vips så gör moppen 70km/h. Jag är sjukt nöjd pendlar med den till jobbet varje dag slipper bilköer och kan åka på cykelbanor när det passar mig.

Har en vento gt max 25 moppe, samma här skruvade bort skruven och 65 km/h

Verkar som Vento mopparna inte är strypta med CDI
Citera
2018-03-22, 18:42
  #210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe66
Har en vento gt max 25 moppe, samma här skruvade bort skruven och 65 km/h

Verkar som Vento mopparna inte är strypta med CDI

Hur försäkrar man en sådan?
Citera
2018-03-22, 18:47
  #211
Medlem
Ubbe66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Hur försäkrar man en sådan?

Vadå? Själv har jag bara trafik försäkring.
Citera
2018-03-25, 09:28
  #212
Medlem
Har också bara vanlig trafikförsäkring på min.
Citera
2018-03-25, 12:14
  #213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe66
Har en vento gt max 25 moppe, samma här skruvade bort skruven och 65 km/h

Verkar som Vento mopparna inte är strypta med CDI

Nej dom enbart strypta med en skruv på förgasaren. Det var dom vänliga att upplysa mig om innan jag köpte min.
Citera
2018-04-08, 18:25
  #214
Medlem
Ziggy.Starduzts avatar
Jag har fått en lite lätt efterbliven idé nu i helgen. Jag funderar på att skaffa MC-kort när jag fått jobb (om, man vet aldrig). Jag pluggar YH så jag är helt enkelt fattig student men har ändå råd att slänga ut 20 papp på transport för i år. Detta inklusive försäkring, utrustning etc.

Jag bor ganska nära Stockholm så det finns mest 40-60vägar runt omkring mig om jag inte vill åka ut på "landet". Är det en fånig idé, för någon som aldrig haft tvåhjulig transport tidigare, att skaffa en moppe av något slag för att få upp lite körvana?

Jag har mest funderat på Klass 1-moppar då jag vill kunna åka snabbare än 25/30, lagligt i alla fall. Vad tror ni?
Citera
2018-05-09, 05:51
  #215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziggy.Starduzt
Jag har fått en lite lätt efterbliven idé nu i helgen. Jag funderar på att skaffa MC-kort när jag fått jobb (om, man vet aldrig). Jag pluggar YH så jag är helt enkelt fattig student men har ändå råd att slänga ut 20 papp på transport för i år. Detta inklusive försäkring, utrustning etc.

Jag bor ganska nära Stockholm så det finns mest 40-60vägar runt omkring mig om jag inte vill åka ut på "landet". Är det en fånig idé, för någon som aldrig haft tvåhjulig transport tidigare, att skaffa en moppe av något slag för att få upp lite körvana?

Jag har mest funderat på Klass 1-moppar då jag vill kunna åka snabbare än 25/30, lagligt i alla fall. Vad tror ni?


Det är en god ide. Tänk dock på att det kniviga blir körandet o stan med mc då den kommer va så pass mycket tyngre.
Citera
2018-06-08, 13:05
  #216
Medlem
Vad ska jag köpa för cross moped

Hade tänkt att köpa en cross moped då jag har sålt min förra scooter och undrar vad jag ska köpa för cross. Vill ha en som går bra och inte är strypt vid 50km/h. Budget 26.000
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback