Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-06, 13:37
  #1
Avstängd
RyttarVM1990s avatar
Satt och snackade med några äldre släktingar och berättade vilka band jag sett live och det var inga band de kände till. Däremot när de räknade upp de band de sett så var det en hel del dansbandsstorheter i olika uppsättningar genom åren, de hade också sett en del engelska band i folkparker jag aldrig hört talas om.

Själv har aldrig sett något dansband live och undrar lite nu hur det ser ut med scenen idag och vilka band som är värda att se live eller inte?
Citera
2013-08-06, 14:25
  #2
Medlem
Det beror helt och hållet på vad du är ute efter och vilken typ av dansband du gillar.
Själv är jag dansare och gillar band som spelar mer modern dansmusik. Nu är inte det den renodlade 70-80 tals "dansbandsmusiken" men ändå.

En lista på de jag gillar: Expanders, Casanovas, Sannex, Blender, Voyage, Highlights

Sannex och Highlights går att ifrågasätta vissa spelningar vad gäller scennärvaro, pitchade sångröster och ljudinställning, men annars helt ok.

Flamingokvintetten är faktiskt också rätt trevliga att lyssna på
Citera
2013-08-06, 14:38
  #3
Medlem
ikaros2008s avatar
Nu är inte jag någon dansare, men ett band jag faktiskt vill se är Larz Kristerz. De har bra låtar och de har en väldigt tilltalande musikalisk bakgrund från blandade band, olika rockabillykonstellationer och någon från Billy Opel om jag minns rätt.

De är ett bra live-band och jag gillar låtarna. De har sina rötter i annan musik än pop och dansband, även om de har en förkärlek till 70-talet. Bandet själva lyssnar på mycket country, rockabilly och root. De är även unika i dansbandssvängen i och med att de nästan alltid använder riktiga instrument. Speciellt gitarrerna som aldrig är modulerade utan uppmickade i förstärkare.

Ett musikaliskt band som jag tror jag skulle uppskatta live.
Citera
2013-08-09, 19:57
  #4
Medlem
BrunaBraxens avatar
Hmm..live? Jadu..förutom kanske Larz Kristerz då..så är det ytterst få som spelar helt å hållet live på den nivån. Tyvärr. Har varit på MÅNGA danser där man klart och tydligt hör t.ex bas och klaviatur, men på scen har man inte ens bemödat sig att ha några sådana stående. Själv tycker jag (både som musiker och dansare) att det är fan så mycket roligare när någon sticker ut o spelar lite fel o på gränsen till sin förmåga...
Citera
2017-07-07, 18:45
  #5
Medlem
Internhumors avatar
Det sköna med dansbandsplattor från slutet på 1980-talet och tidigt 1990-tal är att det är svårt att avgöra om det är en trummaskin eller en riktig trummis.

Det verkar till och med som att man idag mixar ner en riktig trummis för att få denne att låta som han eller hon vore en "trummaskin" från den tiden.

Edit: Fel tråd kanske. Sökte på bandet Sannex och hamnade här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback