• 1
  • 2
2013-08-08, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zonkout
Finns det tjänster som liknar psykologassistenters då? Eller någon tjänst överhuvudtaget som en psykologstudent kan få som är kvalificerad och relevant för studierna? Tack för länken!

Jag menar att assistera en leg. psykolog i patientkontakter, behandlingar etc. Teorin man läser under de första åren måste ju ha bäring i yrket. Om en psykolog är osäker på vilken diagnos en patient kan tänkas ha, kan inte psykologen be en psykologassistent att ta fram underlag (litteratur, teoribildningar etc.) för relevanta diagnoser, som psykologen då kan utvärdera och sedan skapa sig en bättre bild av vilken diagnos patient bör ha? Enklare patientadministration osv. borde ju också vara efterfrågat?

Det du skrivit till andra om att hjälpa till med enklare behandlingar är just sånt som vårt svenska psykologförbund har tänkt att en psykologassisten ska kunna göra under handledning av legitimerad psykolog. Och här gäller som sagt sex terminers innan. Självklart har teorin med yrket att göra, men det är på en så himla basic-nivål i början. Hos oss dröjde det exempelvis till termin 5 innan vi öht rörde vid DSM och diagnoser, kan säkert hända att andra börjar tidigare.

Enklare patientadministration sköts på de arbetsplatser jag besökt (i Sverige) av en läkarsekreterare som tidigare nämnts. Utöver det har jag ärligt talat jävligt svårt att se hur du kan tycka "enklare patientadministration" (=sitta vid en dator utan pat. kontakt) skulle vara mer kvalificerande än skötare där du faktiskt möter samma människor som du eventuellt kommer att arbeta med i framtiden. En vän har deltagit i rekryteringsarbetet till två psykologtjänster senaste året och tidigare erfarenheter väger tungt. Innan man blivit leggad innebär det oftast jobb som skötare inom socialpsykiatri eller psykiatri.

Nåja, för att försöka vara lite hjälpsam också : en tanke jag fick när du skrev om att leta fakta är ifall du skulle undersöka möjligheter att hjälpa till vid något forskningsprojekt vid universitetet? Då kommer du kanske få göra en del research. Oklart om det heller är något man får så tidigt, hur mycket forskning som bedrivs under sommaren, om det ens går att få i Norge som svensk student eller om det skulle räknas som en merit i framtiden (om du vill jobba kliniskt är jag tveksam). Men kanske värt att kolla.

För att återgå mer till det tråden handlar om så är jag väldigt sugen på att arbeta i Norge i framtiden, så om någon som arbetar/har arbetat som psykolog i grannlandet är jag väldigt nyfiken på hur det funkat
Citera
2013-08-08, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zonkout
Kanske att man faktiskt läser psykologi och kan assistera med det rent akademiska, i stället för ren administration?

Vadan tveksamheten mot kvalificerade arbeten då? Vad är det för examen du tagit, något relevant för vårdsektorn?

Där kommer du med något konstruktivt, marknaden kanske redan är mättad på läkarstudenter, psykologstudenter samt liknande, och därför kanske det är svårare för utländska studenter att få sommarjobb i Norge. Lyft fram det i stället för diverse fördomar om psykologstudenter.

Välkommen till marknadsekonomin och 2013, jantelag och DDR-tänk kan du lägga åt sidan kompis

Förlåt ts om min ton var för hård. Problemet är inte att du önskar att arbeta med kvalificerade uppgifter, snarare att du inte verkar ha koll på att du inte är kvalificerad för någonting innan du läst x antal år.

Det är en märklig inställning innan du ens börjat studera att rata lämpliga arbeten på vägen mot målet. Det är bl.a. människor på olika boenden etc du kommer att möta, varför inte ta tillfälle att lära dig mer om dem och t.ex. deras diagnoser och behov?

Du blir säkert en bra psykolog på sikt men var ödmjuk inför uppgiften, det är människor av kött och blod du kommer att möta. Var öppen för erfarenheter och se till att ha bred erfarenhet av avdelningar, boenden etc när du sedan är klar. Det är meriterande.

Kan meddela att sommarjobb inom vården även i Sverige kan betala sig mycket bra.

När du väl fått leget finns säkert bra möjligheter i Norge.

Lycka till!
Citera
2013-08-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noulja
Det du skrivit till andra om att hjälpa till med enklare behandlingar är just sånt som vårt svenska psykologförbund har tänkt att en psykologassisten ska kunna göra under handledning av legitimerad psykolog. Och här gäller som sagt sex terminers innan. Självklart har teorin med yrket att göra, men det är på en så himla basic-nivål i början. Hos oss dröjde det exempelvis till termin 5 innan vi öht rörde vid DSM och diagnoser, kan säkert hända att andra börjar tidigare.

Enklare patientadministration sköts på de arbetsplatser jag besökt (i Sverige) av en läkarsekreterare som tidigare nämnts. Utöver det har jag ärligt talat jävligt svårt att se hur du kan tycka "enklare patientadministration" (=sitta vid en dator utan pat. kontakt) skulle vara mer kvalificerande än skötare där du faktiskt möter samma människor som du eventuellt kommer att arbeta med i framtiden. En vän har deltagit i rekryteringsarbetet till två psykologtjänster senaste året och tidigare erfarenheter väger tungt. Innan man blivit leggad innebär det oftast jobb som skötare inom socialpsykiatri eller psykiatri.

Nåja, för att försöka vara lite hjälpsam också : en tanke jag fick när du skrev om att leta fakta är ifall du skulle undersöka möjligheter att hjälpa till vid något forskningsprojekt vid universitetet? Då kommer du kanske få göra en del research. Oklart om det heller är något man får så tidigt, hur mycket forskning som bedrivs under sommaren, om det ens går att få i Norge som svensk student eller om det skulle räknas som en merit i framtiden (om du vill jobba kliniskt är jag tveksam). Men kanske värt att kolla.

För att återgå mer till det tråden handlar om så är jag väldigt sugen på att arbeta i Norge i framtiden, så om någon som arbetar/har arbetat som psykolog i grannlandet är jag väldigt nyfiken på hur det funkat

Bra info!

Menar givetvis att tjänsten är kvalificerad men att den kan innebära delar av enklare administrativa uppgifter, precis som de flesta sommarjobb inom andra sektorer innebär. Det är sällan helt kvalificerat eller enbart okvalificerad administration.. väldigt många jobb innebär en mix av de olika elementen. Är som säkert framgått ingen expert på området (även om vissa i tråden uppenbarligen tror att jag utger mig för att vara det ) och är därför intresserad av all information om ämnet.

Kul att du också är intresserad! Sådan info efterlyses!
Citera
2013-08-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Förlåt ts om min ton var för hård. Problemet är inte att du önskar att arbeta med kvalificerade uppgifter, snarare att du inte verkar ha koll på att du inte är kvalificerad för någonting innan du läst x antal år.

Det är en märklig inställning innan du ens börjat studera att rata lämpliga arbeten på vägen mot målet. Det är bl.a. människor på olika boenden etc du kommer att möta, varför inte ta tillfälle att lära dig mer om dem och t.ex. deras diagnoser och behov?

Du blir säkert en bra psykolog på sikt men var ödmjuk inför uppgiften, det är människor av kött och blod du kommer att möta. Var öppen för erfarenheter och se till att ha bred erfarenhet av avdelningar, boenden etc när du sedan är klar. Det är meriterande.

Kan meddela att sommarjobb inom vården även i Sverige kan betala sig mycket bra.

När du väl fått leget finns säkert bra möjligheter i Norge.

Lycka till!

Problemet har väl snarare att göra med folks inställning till trådstarten. Hade jag varit intresserad av skötarjobb och liknande hade jag inte startat tråden, utan sökt information på andra ställen. Nu råkar jag vilja veta om det är möjligt att få någorlunda kvalificerade jobb i Norge som psykologstudent, och det får du acceptera. Alla kan inte drömma om skötarjobb. Du verkar heller inte dela intresset för just psykologjobb i Norge så jag antar att du inte pluggar/pluggat psykologprogrammet? Vettig info om andra jobb är såklart välkommen.

Dina upplysningar (hur hård ton du än har) är uppskattade. Det som inte uppskattas är fördomar om snofsiga studenter (rekommenderar i så fall denna tråd https://www.flashback.org/t1452536), men tack ska du ha ändå

Lycka till du med!
Senast redigerad av Zonkout 2013-08-08 kl. 20:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in