Citat:
Finns det tjänster som liknar psykologassistenters då? Eller någon tjänst överhuvudtaget som en psykologstudent kan få som är kvalificerad och relevant för studierna? Tack för länken!
Jag menar att assistera en leg. psykolog i patientkontakter, behandlingar etc. Teorin man läser under de första åren måste ju ha bäring i yrket. Om en psykolog är osäker på vilken diagnos en patient kan tänkas ha, kan inte psykologen be en psykologassistent att ta fram underlag (litteratur, teoribildningar etc.) för relevanta diagnoser, som psykologen då kan utvärdera och sedan skapa sig en bättre bild av vilken diagnos patient bör ha? Enklare patientadministration osv. borde ju också vara efterfrågat?
Jag menar att assistera en leg. psykolog i patientkontakter, behandlingar etc. Teorin man läser under de första åren måste ju ha bäring i yrket. Om en psykolog är osäker på vilken diagnos en patient kan tänkas ha, kan inte psykologen be en psykologassistent att ta fram underlag (litteratur, teoribildningar etc.) för relevanta diagnoser, som psykologen då kan utvärdera och sedan skapa sig en bättre bild av vilken diagnos patient bör ha? Enklare patientadministration osv. borde ju också vara efterfrågat?
Det du skrivit till andra om att hjälpa till med enklare behandlingar är just sånt som vårt svenska psykologförbund har tänkt att en psykologassisten ska kunna göra under handledning av legitimerad psykolog. Och här gäller som sagt sex terminers innan. Självklart har teorin med yrket att göra, men det är på en så himla basic-nivål i början. Hos oss dröjde det exempelvis till termin 5 innan vi öht rörde vid DSM och diagnoser, kan säkert hända att andra börjar tidigare.
Enklare patientadministration sköts på de arbetsplatser jag besökt (i Sverige) av en läkarsekreterare som tidigare nämnts. Utöver det har jag ärligt talat jävligt svårt att se hur du kan tycka "enklare patientadministration" (=sitta vid en dator utan pat. kontakt) skulle vara mer kvalificerande än skötare där du faktiskt möter samma människor som du eventuellt kommer att arbeta med i framtiden. En vän har deltagit i rekryteringsarbetet till två psykologtjänster senaste året och tidigare erfarenheter väger tungt. Innan man blivit leggad innebär det oftast jobb som skötare inom socialpsykiatri eller psykiatri.
Nåja, för att försöka vara lite hjälpsam också
: en tanke jag fick när du skrev om att leta fakta är ifall du skulle undersöka möjligheter att hjälpa till vid något forskningsprojekt vid universitetet? Då kommer du kanske få göra en del research. Oklart om det heller är något man får så tidigt, hur mycket forskning som bedrivs under sommaren, om det ens går att få i Norge som svensk student eller om det skulle räknas som en merit i framtiden (om du vill jobba kliniskt är jag tveksam). Men kanske värt att kolla. För att återgå mer till det tråden handlar om så är jag väldigt sugen på att arbeta i Norge i framtiden, så om någon som arbetar/har arbetat som psykolog i grannlandet är jag väldigt nyfiken på hur det funkat