Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-08-05, 01:14
  #1
Avstängd
Dullknifes avatar
Hej!

Jag har en helt okej gaming dator som klarar av alla spel (Hitils). Jag har bara haft den i några månader för att jag fick min brors gamla gaming dator eftersom han köpte en ny. Men problemet är att jag får inte så smooth gameplay även om jag har hög fps på alla spel jag kör. Jag brukar få 60 Fps+. När jag kör spel som t.e.x Heroes of Newerth och CoDBO2 så får jag pyttelite lag man kan säga inte så smooth gameplay. Vad är det som orsakar det här? Är det min dator eller min skärm? För att det här problemet hade jag också på min gamla dator. För att när jag går till Inferno Online så är allting smooth men när jag är hemma och kör så får jag inte så bra smooth gameplay.

Mina Specs:

Processor: Intel Core i7 920
Grafikkort: Nvidia Geforce GTX 580 (Ram på kortet: 4GB)
Ram: 6,1 GB
OS: Win 8
Citera
2013-08-05, 01:15
  #2
Medlem
plusforwards avatar
Köp 120hz skärm och njut.
Citera
2013-08-05, 01:23
  #3
Avstängd
Dullknifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Köp 120hz skärm och njut.
Jag har 60hz på min skärm, är skärmet problemet?
Citera
2013-08-05, 01:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dullknife
Jag har 60hz på min skärm, är skärmet problemet?
Skulle tro det
Citera
2013-08-05, 01:32
  #5
Avstängd
Dullknifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illusionz
Skulle tro det
Så om jag köper en 120hz skärm, kommer det och fixa sig?
Citera
2013-08-05, 01:43
  #6
Medlem
UmadYeaUmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dullknife
Så om jag köper en 120hz skärm, kommer det och fixa sig?
Nej, det kommer det verkligen inte. Det är inte skärmen det är fel på utan något annat som gör att du får en ojämn uppdateringfrekvens även att du ligger på 60fps. Att köpa en ny skärm skulle inte lösa problemet. Om du kan och vill går det att kompensera med grafikdetaljerna och upplösningen för att dölja problemet en aning, men det är inget jag skulle rekommendera.

Uppdatera drivrutiner, rensa datorn eller testa att stänga av den och sätta på den igen.
Citera
2013-08-05, 15:09
  #7
Avstängd
Dullknifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UmadYeaUmad
Nej, det kommer det verkligen inte. Det är inte skärmen det är fel på utan något annat som gör att du får en ojämn uppdateringfrekvens även att du ligger på 60fps. Att köpa en ny skärm skulle inte lösa problemet. Om du kan och vill går det att kompensera med grafikdetaljerna och upplösningen för att dölja problemet en aning, men det är inget jag skulle rekommendera.

Uppdatera drivrutiner, rensa datorn eller testa att stänga av den och sätta på den igen.
Förlåt men jag glömt bort allting om datorer så jag förstår inte när du sa att man kan kompensera med grafikdetaljerna. Är det genom Nvidia inställningarna eller?
Citera
2013-08-06, 14:26
  #8
Avstängd
Dullknifes avatar
Är det någon som har en lösning?
Citera
2013-08-06, 14:41
  #9
Medlem
Raverlilys avatar
Såhär kan det bli om datorn inte riktigt orkar köra på 60hz.

Menar du att det blir screentears eller bara lagg?



Om det är bara är lagg, prova att ladda ner ett program så du kan se din FPS, exempelvis Razer Game Booster eller Fraps. Kolla vad FPS ligger på medan du spelar. Om den sjunker eller inte håller sig vid 60 FPS så skulle jag sänka grafikinställningar.

Om du har screentears så kan det bero på att du har för hög eller för låg FPS. Detta kan rättas till med Vertical Sync, som finns i dem flesta spel, och kan annars slås på via grafikdrivrutinen. Om det inte hjälper kan du prova att slå på Tripple Buffering, som också finns i grafikdrivrutinen, och hjälper det fortfarande inte så kan du sätta Vsync på Adaptive eller Anpassad.

Det är också viktigt att du har senaste drivrutiner, så ladda ner dem och se till att du installerar dem nya på rätt sätt. Kolla en guide på google om du inte är helt säker.

Om inga alternativ hjälper så är det två saker du kan göra. Skaffa nytt grafikkort eller överklocka ditt nuvarande.

PS: Om du bara har en 580 så är det inte säkert att du inte kan köra på dem högsta inställningarna. Det är därför inget konstigt att du får dem här problemen.
Citera
2013-08-06, 15:11
  #10
Medlem
plusforwards avatar
Vsync ger inputlag..
Citera
2013-08-06, 18:24
  #11
Avstängd
Dullknifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raverlily
Såhär kan det bli om datorn inte riktigt orkar köra på 60hz.

Menar du att det blir screentears eller bara lagg?



Om det är bara är lagg, prova att ladda ner ett program så du kan se din FPS, exempelvis Razer Game Booster eller Fraps. Kolla vad FPS ligger på medan du spelar. Om den sjunker eller inte håller sig vid 60 FPS så skulle jag sänka grafikinställningar.

Om du har screentears så kan det bero på att du har för hög eller för låg FPS. Detta kan rättas till med Vertical Sync, som finns i dem flesta spel, och kan annars slås på via grafikdrivrutinen. Om det inte hjälper kan du prova att slå på Tripple Buffering, som också finns i grafikdrivrutinen, och hjälper det fortfarande inte så kan du sätta Vsync på Adaptive eller Anpassad.

Det är också viktigt att du har senaste drivrutiner, så ladda ner dem och se till att du installerar dem nya på rätt sätt. Kolla en guide på google om du inte är helt säker.

Om inga alternativ hjälper så är det två saker du kan göra. Skaffa nytt grafikkort eller överklocka ditt nuvarande.

PS: Om du bara har en 580 så är det inte säkert att du inte kan köra på dem högsta inställningarna. Det är därför inget konstigt att du får dem här problemen.
Jag vet att min grafikkort är sådär men den är helt ny eftersom min bror använde inte den här datorn så mycket förrut, så det är inget problem med den. Problemet jag har är screantears, jag visste inte bara vad det hette. Men tack för tipset! Jag ska prova dem här inställningarna, om det inte funkar så skriver jag bara här igen
Citera
2013-08-06, 18:41
  #12
Avstängd
Dullknifes avatar
Jag testade sakerna men det hjälpte inte, och jag fick reda på en till sak. När jag rör ett fönster på datorn så blir textet suddig medans jag flyttar på den. Ska det vara så eller så är det jag som har glömt bort allting om datorer?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback