• 1
  • 2
2013-08-04, 16:55
Medlem
Pusts avatar
Tror inte att det är så svårt för någon att kolla upp om en har slutbetyg eller inte. Har man inget så får man ju mindre pengar i ersättning av Försäkringskassan, åtminstone i början.
Citera
2013-08-05, 03:44
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Haller helt med, finns inte en enda serios arbetsgivare som kraver kopia pa slutbetyg ifran gymnasiet.
Jag har inte ens ett ar i gymnasiet och jobbar som project chef for ett storre IT foretag.

Det beror mycket på vad det är för jobb. Söker du jobb som kock/servitris etc brukar jag alltid kolla om den jag ska anställa har en utbildning. Dels gör jag det för att det krävs en hygienutbildning för att få jobba i ett kök. Har personen dessutom lite erfarenhet är det inte mycket mer man har att visa upp.

Vet inte vad du menar med att man inte är seriös om man kollar gymnasiebetyg. Som arbetsgivare vill man veta så mycket som möjligt om den man funderar på att anställa.
Citera
2013-08-05, 05:03
Medlem
Själv anser jag inte att man ska ljuga om något på ens cv. Ibland om det är enkla yrken som inte kräver någon utbildning så kanske det går an att ljuga om gymnasieutbildning, men det är ändå fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det beror mycket på vad det är för jobb. Söker du jobb som kock/servitris etc brukar jag alltid kolla om den jag ska anställa har en utbildning. Dels gör jag det för att det krävs en hygienutbildning för att få jobba i ett kök. Har personen dessutom lite erfarenhet är det inte mycket mer man har att visa upp.

Vet inte vad du menar med att man inte är seriös om man kollar gymnasiebetyg. Som arbetsgivare vill man veta så mycket som möjligt om den man funderar på att anställa.

En servitris måste väl inte ha hygienutbildning? Jag själv har fått komma på intervjuer för en anställning som servitris och har en syster som har arbetat som det. Hon hade knappast kunnat få jobbet om det krävs hygienutbildning, för det har hon inte. Läser man mitt cv så är det uppenbart att jag inte har läst någon form av livsmedel/hygienutbildning (eller motsvarande), så jag fattar inte varför man ens skulle kalla mig till en intervju om det vore ett krav för servitriser att ha sådan utbildning.
Citera
2013-08-05, 06:57
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abow123
Vad är problemet med er som inte har gymnasiekompetens? Jo, ni tar en annons allt för seriöst.

Låt oss säga att man vill bli brevbärare, men inte har någon gymnasieutbildning. Vill man ha detta jobb så ljuger man om att man har en gymnasieutbildning. För det första så kommer inte cheferna kolla upp detta, och om dom nu skulle göra det så skulle det ha framkommit ganska tydligt i annonsen. För det andra så har jobbet i sig ingenting med gymnasiekompetens att göra öht. Det mest väsentliga är väl ändå att kunna läsa osv...

Så, ni som inte har någon gymnasieutbildning men aldrig får ett jobb... Varför ljuger ni inte för? Visst, det är ohederligt, men om det knappast påverkar jobbet så förstår jag inte vad som skulle vara problemet. Ni kommer inte heller att få något bra jobb, men ni har ingen valmöjlighet så det är bara att ta och va glad.

Beror helt på vad det handlar om för jobb. Jobbar själv som handläggare inom offentlig sektor och för jobb av det slaget är det vidimerade kopior av genomgången utbildning vid högskola/unv. som ska lämnas vid intervju.

När man söker jobb som endast fordrar gymnasieutbildning är min erfarenhet att arbetsgivaren ofta kräver in kopia om dom fordrar att man ska ha viss inriktning på utbildningen, i annat fall inte lika ofta, eftersom kravet på utbildning då mer handlar om att säkerställa att man inte får någon riktigt inkompetent latmask som sökande, nån som inte ens orkat ta sig igenom gymnasiet (och då kan dom ju ibland vara öppna för att tänka om, om den person som kommer till intervju visar sig vara precis så som man önskar att den anställde ska vara, gymnasieutbildning eller ej).
Citera
2013-08-05, 11:32
Medlem
RedBats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abow123
Skitsnack!

Om man är tvungen till det så framkommer det tydligt i annonsen hos ams(?) eller så säger dom det när man blir inbjuden på intervju... Bara att tacka nej då
Nej du har helt fel.

Du är ett levande bevis på att unga människor inte tänker igenom saker och ting. Jag har fått visa mina slutbetyg på diverse jobb, inkl Securitas. Ska jag börja en god relation mellan mig och chefen genom att ljuga? Trött jag blir på såna som dig!
Citera
2013-08-05, 14:40
Medlem
JaffaCallings avatar
dum tråd, man måste ha erfarenhet för att bli lärling i detta jävla land!!! vaddå lätt att få jobb utan utbildning? Är du helt jävla pantad?
Citera
2013-08-05, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaffaCalling
dum tråd, man måste ha erfarenhet för att bli lärling i detta jävla land!!! vaddå lätt att få jobb utan utbildning? Är du helt jävla pantad?
Alla är dumma utom du...

Lär dig skriva som en vuxen människa så kanske du ökar chanserna lite.
Citera
2013-08-05, 15:53
Medlem
JaffaCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Alla är dumma utom du...

Lär dig skriva som en vuxen människa så kanske du ökar chanserna lite.

Och alla är efterblivna, dumma, korkade, outbildade och för smutsigt enligt dig.
Vad fan bevakar du mina inlägg för när du sitter och trollar som en jävla p12a? Stick till Fragbite så ökar dina chanser på att göra någon förbannad.
Citera
2013-08-05, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaffaCalling
Och alla är efterblivna, dumma, korkade, outbildade och för smutsigt enligt dig.
Nej. Du är rätt så ensam i denna skara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in