Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-16, 19:36
  #685
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Vadå incest?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Incest


Incest (av lat. incestus, från in och castus, "obefläckad, kysk") eller med en äldre juridisk term blodskam, betecknar sexualhandlingar mellan personer som är förenade med blodsband, det vill säga är biologiskt nära släkt, som en förälder och ett barn, eller kusiner.


Du skrev själv att det handlade om att hennes pappa berättade att han gick på bordell, vilket knappast är incest i dess ordagranna betydelse?
Är det dina egna fredagsmys du pratar om, eller hade du otur när du tänkte?

/VV

Va? Jag kommenterade Lebensborn, tyskarnas avelsprogram. Att det inte handlade om incest. Och jag har heller aldrig påstått att de höll på med incest i Anne Franks familj. Även om det är LITE gränslöst att fadern berättat för så unga döttrar att han gick på bordell. Det kan inte höra till vanligheterna (och man undrar ju även vad hans fru tyckte om det).

Om du menar det här stycket jag skrev, så handlade det om en annan judisk familj, som också hölls gömda under kriget. Den kvinnan överlevde förintelsen och skrev sin självbiografi på äldre dagar:

Kommer t.ex. ihåg en överlevande kvinna (minns tyvärr inte namnet på henne nu), som hade sex med sin egen bror (helbror också, inte halvbror) när de var gömda. Hon var 14 och han 16, och hon tyckte själv fortfarande på äldre dagar när hon skrev boken, att det inte var något konstigt eftersom de "inte hade någon annan att älska". Men de flesta 14-åriga flickor har inte sex, även om de skulle ha möjligheten att träffa en kille. Och de börjar inte med sina egna bröder för det. Inte ens människor som går genom ett helt liv och aldrig träffar en partner, har sex med sina syskon för det.
Citera
2022-10-16, 19:39
  #686
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag har läst boken för ganska länge sedan.
Och jag minns inte ens hennes erotiska funderingar, eller noterade inget särskilt.
Erotiska tankar är ju inget konstigt i tonåren, men kanske inte så vanligt att skriva ner.

Men vill man vara författare så.

Om det var länge sedan var det den censurerade versionen du har läst. Eller "en av de censurerade versionerna", det finns flera med olika grad av censur.
Citera
2022-10-20, 20:46
  #687
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du får tycka vad du vill om mig, men jag hävdar envist att barn inte ska behöva veta något om sina föräldrars sexliv. Inom eller utom äktenskap, i kärlek eller köpt. Som barn VILL man inte ens tänka sig att ens föräldrar har ett sexliv med varandra. Det är antagligen en naturlig spärr mot incest.

Är inte detta ett ganska modernt tankesätt?
För ett par hundra år sedan bodde man trångt och hela barnaskaran fick höra (om de var vakna) föräldrarna producera fler barn.
Så att det skulle vara någon slags Darwinistisk spärr mot incest låter ganska osannolikt.

/VV
Citera
2022-10-20, 20:53
  #688
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Är inte detta ett ganska modernt tankesätt?
För ett par hundra år sedan bodde man trångt och hela barnaskaran fick höra (om de var vakna) föräldrarna producera fler barn.
Så att det skulle vara någon slags Darwinistisk spärr mot incest låter ganska osannolikt.

/VV

Många har ju vittnat om att de mådde väldigt dåligt av detta också. Vilhelm Moberg t.ex.. Han skrev ju fortfarande i övre medelåldern om, hur obehagligt det varit att höra fadern grymta, modern stöna o.s.v.. Hemskt. Fast just de fattiga människorna hade kanske inte så mycket till val. Anne Franks far däremot, hade kunnat låta bli att berätta för döttrarna om sina bordellbesök. Hela den familjen verkar gränslös och konstig.
Citera
2022-10-21, 14:34
  #689
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var VÄLDIGT fula och konstiga tankar, i synnerhet från en så ung flickas sida. Om hon hade fantiserat om samlag med en ung man, så hade det inte varit klandervärt. MEN även då hade det varit klantigt att skriva ner det i en bok, som när som helst kan hittas...

Detta med Hitler och sättet AF dog på, har inget med ovanstående att göra. Hon dömdes ju inte till döden för att Hitler läst dagboken. Det finns alltså ingen anledning att koppla ihop de två sakerna. Man kan tycka att Anne Frank var en underlig flicka, brådmogen på fel sätt - SAMTIDIGT som man tycker att det var hemskt att hon skulle behöva dö på det sättet.

Jag har aldrig läst dagboken, bara sett filmen, men det är väl inget konstigt att en tonåring är jättekåt. Unga tjejer i min högstadieskola på 80-talet pratade ofta om killar och sex helt öppet, och bland oss killar så var man ju veckans hjälte om man tog med en riktig grov porrtidning och visade efter gymnastiken eller något.

Jag har för övrigt alltid tyckt att Anne såg klok, vemodig och sexig ut på en gång.
Citera
2022-10-21, 14:52
  #690
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag har aldrig läst dagboken, bara sett filmen, men det är väl inget konstigt att en tonåring är jättekåt. Unga tjejer i min högstadieskola på 80-talet pratade ofta om killar och sex helt öppet, och bland oss killar så var man ju veckans hjälte om man tog med en riktig grov porrtidning och visade efter gymnastiken eller något.

Jag har för övrigt alltid tyckt att Anne såg klok, vemodig och sexig ut på en gång.

Ja, hur det än är med den saken, så vill uppenbarligen inte judarna tänka på Anne Frank på det sättet. Hon är deras helgon, på samma sätt som vi kristna har Jeanne d'Arc. Och man vill inte tänka sig Jeanne d'Arc heller fingrande på hankatters könsorgan...

"sexig"??? Anne Frank såg ju ut som en liten flicka på alla bilderna, mager och helt outvecklad i kroppen?
Citera
2022-10-21, 14:55
  #691
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, hur det än är med den saken, så vill uppenbarligen inte judarna tänka på Anne Frank på det sättet. Hon är deras helgon, på samma sätt som vi kristna har Jeanne d'Arc. Och man vill inte tänka sig Jeanne d'Arc heller fingrande på hankatters könsorgan...

"sexig"??? Anne Frank såg ju ut som en liten flicka på alla bilderna, mager och helt outvecklad i kroppen?

Ta på djurs könsorgan när man själv inte är vuxen var väl inte så farligt.

Hon hade något slags förföriskt ansiktsuttryck.
Citera
2022-10-21, 15:01
  #692
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ta på djurs könsorgan när man själv inte är vuxen var väl inte så farligt.

Hon hade något slags förföriskt ansiktsuttryck.

Hon var ju i puberteten då, och hon skrev själv att hon blev upphetsad av det.

Jaså? Ja, det kan ju inte jag - som heterosexuell kvinna - uppfatta.
Citera
2022-10-21, 16:32
  #693
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hela den familjen verkar gränslös och konstig.

Eller så är det du som är konstig?
Som tänker annorlunda.

Bara att gå ut på ett internetforum och 80+ år senare skriva att en mördad flicka var kåt, sedeslös och sexfixerad, utan att egentligen tillföra något annat än att judar generellt är kåta och sexfixerade är konstigt.
Det stinker om du frågar mig.

/VV
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback