Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-12-08, 11:33
  #25
Medlem
Olle Ljungströms postuma album Måla hela världen får 4 + i Aftonbladet. Får kolla närmare på denna skiva.
http://musik.aftonbladet.se/2017/12/...le-ljungstrom/
Citera
2017-12-08, 12:53
  #26
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Olle Ljungströms postuma album Måla hela världen får 4 + i Aftonbladet. Får kolla närmare på denna skiva.
http://musik.aftonbladet.se/2017/12/...le-ljungstrom/
Lyssnar på Spotify nu, det bästa han gjort på många år, ett värdigt avslut, om än postumt.
Citera
2017-12-12, 21:07
  #27
Medlem
Håller med, ett värdigt avslut helt klart, och i överlag den kanske bästa utav hans 3 senaste skivor (som jag alla tyckte om, iofs) - framför allt textmässigt.

Om jag ska vara lite petig, så tyckte jag dock de sa några lite konstiga saker i recensionen på Sveriges Radio (http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6837769) - framför allt att Olles medverkan i Så mycket bättre 2012 utgjorde en "comeback," om något är det väl hans skiva Sju från 2009 som förtjänar att ses som en sådan... Sen att det var låten "Jag & min far" som gjorde Olle "känd" går minst sagt att diskutera, visst gav Magnus Ugglas tolkning av låten honom en större publik men han var knappast okänd innan dess, det gjordes ju för sjutton en bok om honom i coffee-table förmat året innan. Nåja, några intressanta poänger togs också upp, ska sägas.
__________________
Senast redigerad av buster89 2017-12-12 kl. 21:13.
Citera
2017-12-12, 21:14
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buster89
Håller med, ett värdigt avslut helt klart, och i överlag den kanske bästa utav hans 3 senaste skivor (som jag alla tyckte om, iofs) - framför allt textmässigt.

Om jag ska vara lite petig, så tyckte jag dock de sa några lite konstiga saker i recensionen på Sveriges Radio (http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6837769) - framför allt att Olles medverkan i Så mycket bättre 2012 utgjorde en "comeback," om något är det väl hans skiva Sju från 2009 som förtjänar att ses som en sådan... Sen att det var låten "Jag & min far" som gjorde Olle "känd" går minst sagt att diskutera, visst gav Magnus Ugglas tolkning av låten honom en större publik men han var knappast okänd innan dess, det gjordes ju för sjutton en bok om honom i coffee-table förmat året innan. Nåja.

Nä, det är ju en rätt stor överdrift. Om han inte vore känd innan skulle han inte fått vara med i Så mycket bättre. Men som du säger blev han känd bland en större publik i och med deltagandet och Ugglas cover.
Citera
2017-12-16, 01:01
  #29
Medlem
Fick CD-utgåvan i dag (ja, köper faktiskt ännu CD-skivor, när det är artister jag följt länge...). Lite synd att det inte följer med texthäfte; nån som köpt Måla hela världen LP-utgåvan och kan säga hurvida texthäfte medföljer i den versionen?
Citera
2018-12-06, 10:08
  #30
Medlem
Det har sagts i en annan tråd här att Heinz Liljedahl "gjorde musiken" till Ljungströms låtar. Samma sak har sagts i olika sammanhang genom åren. Ofta, eller t.o.m. oftast var det ganska riktigt så, men inte konsekvent. Sanningen är väl snarare att Ljungströms roll när det gällde musiken på hans soloplattor varierade från skiva till skiva. På albumen Olle Ljungström, Det stora kalaset och Sju (då med Torsten Larsson) lär han ha varit rätt inblandad i att även komponera låtarna. Har hittat åtminstone 12 låtar (ur solokarriären) där Ljungström nämns som ensam låtskrivare, även för musiken:

Nåt för dom som väntar (Det stora kalaset)
Jag och min far (Det stora kalaset)
När tiden har fått fnatt (Det stora kalaset)
Bara du & jag (Nåt för dom som väntar EP)
Du ligger under (Nåt för dom som väntar EP)
Saker som jag samlat på (Jag och min far, singel)
Naken (Somnar om, singel)
Friheten (Somnar om, singel)
Du ska bli min (En apa som liknar dig)
Fånga lyckan (En apa som liknar dig)
Jag är ung & kåt (En apa som liknar dig)
Dansar med en ängel (Sthlm Sthlm, singel)

Sedan gjorde han även musiken åt "Kvicksand," en låt på En apa som liknar dig-singeln med text av Jonas Inde, och han lär även ha gjort musiken åt vissa låtar på solodebuten (bland annat "Min trädgård," källa boken Jag är både listig och stark) och Sju (troligen också när det gäller hans två sista album Släng in en clown och Måla hela världen, fast jag vet inte så mycket om hur dessa album producerades). Och så förstås, långt innan solokarriären, komponerade han de flesta av låtarna på Reeperbahns skivor Peep-Show och Intriger.

Så nog kunde Olle komponera en låt på egen hand om han så ville. Men det var ändå Liljedahl som besatt den verkligt stora musikaliska begåvningen av de två (Olles styrka låg alltid främst i texterna), och jag tror personligen inte att Olles solokarriär skulle resulterat i mer än 1-2 skivor om han hade haft som ambition att komponera alla låtar själv. Men att bara säga att det var ”Heinz som gjorde musiken” blir trots allt något enkelt.
__________________
Senast redigerad av buster89 2018-12-06 kl. 10:12.
Citera
2019-12-01, 23:04
  #31
Medlem
thesyss avatar
Kanske en oväntad åsikt men för mig är Sju hans överlägset bästa album. Det finns en äkthet i denna skiva, stream of consciousness-känsla likt Syd Barrett. Öppningen som är titelspåret är troligen min favorit, magisk sångleverans. "Svenskt stål" är Ljungströmpoesi i rockformat, även här perfekt bräcklig sångleverans. Sen har vi "Jag äger nåt du inte har", obegripliga rader som sammansatt skapar något väldigt intressant. Avslutningen, bluesparodin "Sverige" är briljant i sin enkla direkthet.
Citera
2021-04-17, 11:11
  #32
Medlem
Inte så mycket musik i det här men ändå ett exempel på att även en död person
kan vara lite aktuell utan att själv ha påverkat någonting.

https://www.mitti.se/stockholm-direk...4goC@aeCA@4uQ/

"– De är gjorda av betong, och den har delvis gått sönder när den slog i marken. Det är en struktur inuti också som troligen har blivit böjd, säger Patrick Nilsson, konstnären bakom skulpturgruppen ”Mors lilla Olle” vid Kronängsskolan i Vaxholm."

"Skulpturerna som vältes föreställer en pojke och en flicka och är en del av verket ”Mors lilla Olle” som stått utanför Kronängsskolan sedan sommaren 2017.

De är inspirerade av konstnärens pappa, Olle Nilsson, som kom till Vaxholm som 13-åring för att gå i skola, men också av sångaren och låtskrivaren Olle Ljungström som under en tid bodde i Vaxholm."
Citera
2021-08-21, 13:50
  #33
Medlem
snillet_1s avatar
P1 Dokumentär om Olle Ljungström:

Citat:
Nu berättar Olle Ljungströms föräldrar och hans bäste vän och kollega Heinz Liljedahl öppenhjärtigt om hur säregen han var redan som barn, om hans utsvävande leverne och om hans allra sista år.

Dokumentären bygger också delvis på opublicerade intervjuer som filmmakaren och vännen Jacob Frössén gjorde med Olle Ljungström under flera års tid där han berättar om sin syn på konsten, livet och missbruket som ständigt kantade hans liv.

https://sverigesradio.se/avsnitt/glo...lle-ljungstrom
Citera
2022-11-20, 10:47
  #34
Medlem
st33rs avatar
Hur mycket jag än vill uppskatta reeperbahn är det omöjligt. De har ju skit??

Jag gissar att Olles personkult bygger mer på hans egen karaktär, hur han var på fester, mer än på det musikaliska.

Han verkar setts som snygg och elak . Det blev intressant spänning i rummet då han dök upp. Han var hipp. Passade bra på 90-talet med sina ironiska garderande texter,
Men Olle som artist. Nja
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback