Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-03, 19:54
  #1
Medlem
4anDunderhonungs avatar
Hej
Jag ska börja på Malmö högskola på programmet: Arkitektur, visualisering och kommunikation.
Vi kommer troligen att arbeta i Photoshop, Illustrator, i AutoCAD, i 3ds Max och V-Ray.
Vi kommer alltså att jobba med bilder, göra ritningar och arbeta i 3D.

Jag undrar om denna Mackbook pro från 2011 duger för detta?
Här är specsen:
2.7GHz dual-core i7
500GB serial ATA Hårddisk
8GB RAM
Jag tänker också byta ut hårdiskgrejen som os:et ligger på till en ssd på 500GB

Jag är tacksam för alla hjälp
Citera
2013-08-03, 20:11
  #2
Medlem
Uppgradera RAM minnet och du är redo !
Citera
2013-08-03, 20:19
  #3
Medlem
Den duger fint. Det du kan göra med den gamla disken är att du kan köpa en adapter och sätta dit den där dvd-läsaren är. Då får du nyttan av den snabba SSD:n i systemet och lagring på den gamla disken.
Citera
2013-08-03, 20:20
  #4
Medlem
4anDunderhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna...
Uppgradera RAM minnet och du är redo !


Så att du anser att 8GB RAM minne är för lite?
Citera
2013-08-03, 20:26
  #5
Medlem
4anDunderhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mighty^^
Den duger fint. Det du kan göra med den gamla disken är att du kan köpa en adapter och sätta dit den där dvd-läsaren är. Då får du nyttan av den snabba SSD:n i systemet och lagring på den gamla disken.


Använder du själv sådana program så du talar av erfarenhet?
Behöver man inte ett annat grafikkort än det som redan är inbyggt( Intel HD Graphics 4000)?
Citera
2013-08-03, 20:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4anDunderhonung
Så att du anser att 8GB RAM minne är för lite?

Renderar med 16 och det känns för lite. Förvisso på en PC, men ändå. Antar att processorn får vara stark med. Du har ju en i7 vilket talar till din fördel.
Citera
2013-08-03, 21:14
  #7
Medlem
Saftgroggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4anDunderhonung
Hej
Jag ska börja på Malmö högskola på programmet: Arkitektur, visualisering och kommunikation.
Vi kommer troligen att arbeta i Photoshop, Illustrator, i AutoCAD, i 3ds Max och V-Ray.
Vi kommer alltså att jobba med bilder, göra ritningar och arbeta i 3D.

Jag undrar om denna Mackbook pro från 2011 duger för detta?
Här är specsen:
2.7GHz dual-core i7
500GB serial ATA Hårddisk
8GB RAM
Jag tänker också byta ut hårdiskgrejen som os:et ligger på till en ssd på 500GB

Jag är tacksam för alla hjälp

Var bara beredd på att köra Parallells eller Bootcamp eftersom 3ds max inte rullar i osx.
Min mid 2010 med dual core funkar bra för att rendera stillbilder i max. Adobes CS6-suite flyter på fint native.

Edit: Har uppgraderat från originaldisk till en ssd-hybrid, samt dragit upp ram till 8gb.
Citera
2013-08-03, 21:41
  #8
Medlem
EugeneHutzs avatar
Så princip ska du jobba med Adobe CS och lite 3d rendering. Vilken hyfsad dator som helst duger till det.
En Core i7 och 8gb ram räcker mer än väl.

Angående grafikkortet får du kolla upp vad du ska använda för 3d-program och kolla deras krav. Men jag tror inte det ska var något problem.

Vill du lägga pengar på nått så köp till en schysst extern skärm med mus och tangentbord så kan du jobba smidigare.
__________________
Senast redigerad av EugeneHutz 2013-08-03 kl. 21:48.
Citera
2013-08-18, 00:31
  #9
Medlem
Har en bror som precis avslutat sina studier på KTH med MBP med Intel Core 2 Duo med 4 gb ram, alltså en gammal mac som i dagsläget är klen. Han har jobbat mägder med illustrator, photoshop och CAD. Det har ju fungerat men mer kraft krävs. Han kompis körde på en nyare MBP med i7 och HD 4000 8 gb ram och detta flöt ju inte heller på felfritt och troliga är ju att grafikkortet är alldeles för klent och lite ram. Jag skulle gå upp till 15" och få bättre grafik, quad och 16 gb ram.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback