Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-05-19, 21:02
  #49
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Aldrig skjutit .358 Win. Är sällan så att en kaliber blir populär bara för att den borde vara så, och omvänt. Att 30-06 blivit så populär i Sverige som den blivit är inte riktigt begripligt för mig.

Sen har vi ju fenomenet "den är populär för att den är populär". Ibland räcker det med att folk uppfattar en kaliber som populär så investerar de sig i den på grund av det istället för en annan, minst lika populär, kaliber och innan man vet ordet av det har en av kalibrarna segrat.

30-06 är ju just det oerhört vanlig och det över hela världen. De flesta tillverkare har den på sitt program. Det är ju egentligen en riktigt bra kaliber och med den är du ju väl rustad till all kuljakt som förekommer i Sverige med undantag för vinterjakt på ripa. Den funkar på allt ifrån orre till björn. Du har ett enormt urval på ammunition med kulvikter varierande från 3,6-15,6gram.

Men som du säger. När jag läser gamla jakttidningar ser jag att den lanserades väldigt hårt i början av 60-talet.
__________________
Senast redigerad av ekerilar 2016-05-19 kl. 21:05.
Citera
2016-05-19, 21:33
  #50
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
30-06 är ju just det oerhört vanlig och det över hela världen. De flesta tillverkare har den på sitt program. Det är ju egentligen en riktigt bra kaliber och med den är du ju väl rustad till all kuljakt som förekommer i Sverige med undantag för vinterjakt på ripa. Den funkar på allt ifrån orre till björn. Du har ett enormt urval på ammunition med kulvikter varierande från 3,6-15,6gram.

Men som du säger. När jag läser gamla jakttidningar ser jag att den lanserades väldigt hårt i början av 60-talet.

En kompis hävdar, med emfas, att den är synnerligen olämplig till järpe (under förutsättning att sagda järpe ska ätas...).


I rätt pipa har fjollsexan en poäng. I en normal jaktpipa (vilket de flesta har) och köpeskott (vilket de flesta brukar) är, och förblir, den en högljud .308:a med grisigt pipuppslag.
Citera
2016-05-19, 22:06
  #51
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
En kompis hävdar, med emfas, att den är synnerligen olämplig till järpe (under förutsättning att sagda järpe ska ätas...).



Ha ha! Du får väl säga till din kompis att göra som IMBILDEN och skjuta headshot för att minska köttförstöringen.
Citera
2016-05-19, 22:12
  #52
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Ha ha! Du får väl säga till din kompis att göra som IMBILDEN och skjuta headshot för att minska köttförstöringen.

Nu riskerar vi väl måhända OT, men va fan.

Faktum är att det var precis det han gjorde. Fågel #2 fick en Nosler P./.30-06 i huvudet.

Det skall tilläggas att han var i Alaska och jagade, hade enkom expanderande .30-06 att tillgå och var hjärtligt trött på konserver.

Det kanske även skall tilläggas att han vid den tiden (är väl sisådär 30-isch år sedan) hörde till den absoluta eliten av fältskyttar i Sverige varvid skottet, egentligen, inte var så komplicerat (i relation till att skjuta 5-1or på 600 med dipoter).

--
Sen är detta en skytt som faktiskt tillhör de som skjuter älg (och rå) med skott mot CNS - under förutsättning att stöd finns, djuret står still och hållet är rimligt. Han skjuter f.ö. med en CG1900 som är jämnårig med mig (apropos värdelösheten i cylinderrepetrar - ingen nämnd, ingen glömd).
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2016-05-19 kl. 22:17.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback