Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-08-01, 22:00
  #1
Medlem
pelle49s avatar
Berns i Stockholm firar 150-årsjubileum. En kavalkad med de stjärnor som under åren uppträtt på Berns är en del i firandet. ABC-nytt intervjuar projektledaren som förklarar att det är brist på svarta statister under sommaren, och därför så tog man en vit tjej och smörjde in henne med brunkräm. Journalisten undrar då: "Kan inte detta uppfattas som rasistiskt?"

Ja, kan det uppfattas som rasistiskt? Eller bara som att en journalistvikarie ställer den fråga som hon tror uppskattas av hennes miljöpartistiska kompisar?
Citera
2013-08-01, 22:03
  #2
Medlem
unsungs avatar
Vilken konstig fråga.
Det är inte så konstigt att det används smink i sådana sammanhang.
Citera
2013-08-01, 22:05
  #3
Medlem
Nej. Av den enkla anledningen att det handlar om skådespeleri. I de allra flesta filmerna gestaltar skådespelaren en person eller en karaktär som de i verkliga livet inte är lik - det är något som lockar de flesta skådespelare från första början.
Citera
2013-08-01, 22:06
  #4
Medlem
pelle49s avatar
Det konstiga är ju att eftersom Baker var negress så kanske det hade varit naturligare att hitta en sådan istället för att ta en vit tjej o smörja in henne med brunkräm. Med det jag reagerar på är att journalisten drar rasistkortet.
Citera
2013-08-01, 22:09
  #5
Medlem
Vänta bara tills detta når Twittermaffian, Berns Salonger håll i hattar och löständer...
Citera
2013-08-01, 22:09
  #6
Medlem
Joe Blows avatar
Det är sannerligen ingen brist på negresser i Stockholm. Det är däremot mycket färre som vill arbeta till och med med något så trivialt som en statistroll.

Om jag inte uppfattade det fel så är regissören till spektaklet kraftigt pigmenterad. ABC-nytts stjärnjournalist borde väl gått på honom varför han inte kunnat rekrytera någon av de sina. Frågan om rasism hade blivit ännu roligare.
Citera
2013-08-01, 22:11
  #7
Medlem
pelle49s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Det är sannerligen ingen brist på negresser i Stockholm. Det är däremot mycket färre som vill arbeta till och med med något så trivialt som en statistroll.

Om jag inte uppfattade det fel så är regissören till spektaklet kraftigt pigmenterad. ABC-nytts stjärnjournalist borde väl gått på honom varför han inte kunnat rekrytera någon av de sina. Frågan om rasism hade blivit ännu roligare.
Du uppfattade fel, han representerar svarta skådespelare i Stockholm, och är missnöjd med att en vit ska spela negress. Men jag håller med om att det kunde blivit en rolig fråga. Rentav ett scoop.
Citera
2013-08-01, 22:30
  #8
Medlem
Snilleblixten.s avatar
Artikeln ifråga för de som inte vet vad det handlar om http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17229764.ab

Detta är nya tuffa Sverige. Vilken jätterasistskandal att hon fick använda brunkräm. Helt chockerande!
__________________
Senast redigerad av Snilleblixten. 2013-08-01 kl. 22:51.
Citera
2013-08-01, 22:39
  #9
Medlem
pelle49s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snilleblixten.
Artikeln ifråga för de som inte vet vad det handlar om http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17229764.ab

Detta är nya tuffa Sverige. Vilken jätterasistskandal att hon fick använda brunkräm. Helt chockerande!
Så bra! Jag visste inte att också Aftonbladet har denna skakande nyhet, visserligen bara avskrivet från tv-sändningen men ändå. Den svarte regissören kallar det historielöst - att svartmåla vita skådespelare. Man kan ju påminna honom om Al Jolson kanske, i den första ljudfilmen 1929.

Nu ska det bli intressanta att följa debatten om denna nya rasistchock i Sverige, undrar när pudeln kommer och Berns trollat fram en negress ur hatten. Hoppas bara dom inte hänger på henne bananer bara, det var ju Josephine Bakkers läckra scenkostym på 1920-talet.
Citera
2013-08-01, 22:39
  #10
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag tror att det rör sig om något riktigt fult bakom det här, men inte riktigt vad SVT vill ha det till. För att spela Josephine Baker och de andra väl kända karaktärerna som uppträtt på Berns behövs skådespelare. Men genom att kalla dem för statister och använda en statistförmedling kan man få människor att jobb i timmar nästan gratis. Och då får man bara ett visst klientel av övre medelklassungar som inte tar det som ett jobb.
Citera
2013-08-01, 22:46
  #11
Medlem
Snilleblixten.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle49
Så bra! Jag visste inte att också Aftonbladet har denna skakande nyhet
Så fort du nämner ordet rasist så är AB på hugget.
__________________
Senast redigerad av Snilleblixten. 2013-08-01 kl. 22:52.
Citera
2013-08-01, 22:58
  #12
Medlem
Är det helt uteslutet att det helt enkelt är så att de inte hittade någon svart statist som var duktig nog för att kunna gestalta Josephine Baker?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback